הבנקים יקטינו המינוף למיזמי חשמל פרטיים?

‎‎למרות האי ודאות: נחתמה עסקת המימון לפרויקט אשלים בראשות בנק הפועלים בהיקף 2.35 מיליארד ש' ■‏‎‎‏ שמעון גל: "נדרשת רמה גבוהה של ודאות על מנת לממן פרויקטים שכאלה"‏

הדמייה של חווה טרמו סולארית של ברייטסורס באשלים
הדמייה של חווה טרמו סולארית של ברייטסורס באשלים

‎‎בעוד הביקוש לאשראי העסקי במשק נמצא בהאטה, תחום התשתיות והאנרגיה מהווה מנוע צמיחה חשוב עבור הבנקים, ובימים אלה נחתמת עסקת מימון משמעותית בתחום.

‏אחרי יותר משנתיים של מגעים ובחינות, נחתם הסכם המימון לפרויקט התרמו-סולארי באשלים, שבבעלות חברת אלסטום הצרפתית, ברייטסורס האמריקאית שפיתחה את הטכנולוגיה וקרן נוי הישראלית להשקעה בתשתיות ואנרגיה. מדובר במימון של 2.35 מיליארד שקל בקונסורציום של גופים פיננסים בראשות בנק הפועלים והבנק האירופי ‏EIB‏.

‏עסקאות מסוג זה נעשות בעולם ברמת מינוף גבוהה של כ-80%. אלא שלצד פוטנציאל הצמיחה, מעיבה גם האי ודאות בתחום, שגברה מאוד לאחר שנודע כי רשות החשמל נסוגה בה מכוונתה להחיל מודל סחר חדש בחשמל ולאור העיכובים בקידום מיזמי חשמל פרטי על רקע המגעים לרפורמה בחברת החשמל. במערכת הבנקאית מציינים כי כשיש אי ודאות כמו היום, ייתכן שהדבר ישפיע לרעה על שיעורי המימון שהבנקים יסכימו להעניק, וייתכן שהבנקים אף ידרשו ביטחונות וערבויות מהיזמים (כיום ההלוואות בתחום הן נון-ריקורס, כלומר רק פרויקט וההכנסות ממנו משועבדות לבנקים).

‏שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים שהוביל את המימון באשלים, מודה שהאי ודאות הנוכחית מכבידה: "נדרשת רמה גבוהה של ודאות על מנת לממן פרויקטים שכאלה בשיעור מימון שיאפשר גם ליזמים לראות תשואה כפי שמקובל בחו"ל", הוא אומר בשיחה עם "גלובס".

‏בבנק הפועלים מיקדו לא מעט משאבים בשנים האחרונות בכדי להתמחות בתחום המימון לתשתיות ואנרגיה, ובחמש השנים האחרונות הם הובילו קונסורציום למימון של מעל 20 מיליארד שקל בתחום.

‏גל מסביר מדוע תחומים אלה מהווים מנוע צמיחה חשוב לבנק בתחום האשראי. "במבנה הנוכחי של השוק שכולל גם תחרות מול המשקיעים המוסדיים, תחום התשתיות והאנרגיה הוא מקום נכון לבנק ללכת אליו ולהתפתח בו, באמצעות סינדיקציות משותפות עם המוסדיים", הוא אומר.

‏באשר לפרויקט אשלים, מדובר במימון שנעשה על ידי 10 גופים כאמור בראשות בנק הפועלים ו-‏EIB‏. לפי הערכות בנק הפועלים, יעמיד אשראי של מעל לחצי מיליארד שקל, ‏EIB‏ יעמיד קרוב ל-750 מיליון שקל. גופים נוספים שישתתפו הם הבנקים הישראלים מזרחי טפחות, דיסקונט, הבינלאומי, וכן הגופים המוסדיים פסגות, הראל, מנורה מבטחים והפניקס שהעמידו בממוצע כ-150 מיליון שקל כל אחד. בעלי הפרויקטים העמידו הון עצמי של כ-550 מיליון שקל, קרי כ-20% מההשקעה הכוללת בפרויקט.

‏מדובר בפרויקט למימון הקמה של פרויקט תרמו-סולארי בטכנולוגיית מגדל השמש. "זה הפרויקט הראשון מסוגו בישראל, וכמוהו קיימים מעטים בעולם", אומר גל, "מדובר בפרויקט שמשלב ידע ויכולות ביצוע המגיעים מהחברה הצרפתית ויכולות טכנולוגיות ישראליות. השקענו זמן רב בלימוד הפרויקט והטכנולוגיה, והיינו צריכים להיות משוכנעים בביצועים הטכניים. צוותים שלנו אף נסעו לנאבדה (האתר בו מקימות ברייטסורס ואלסטום תחנות כוח דומות ע"ב וע"א), כדי לראות שהטכנולוגיה הזו אכן עובדת".

‏כאמור בנק הפועלים רואה בתחום התשתיות והאנרגיה תחום אסטרטגי לצמיחת האשראי של הבנק, ולבנק יש פרויקטים נוספים בצנרת בתחומים כגון אנרגיית רוח, אנרגיה שאובה וקוגנרציה. את הפרויקט הנוכחי הובילו אורן כהן, שטיפל עד לאחרונה בתחום הסינדיקציה בבנק וכיום מנהל יחידת פרויקטים תשתיות בסחר חוץ, מרים גז שמילאה לפני כן את התפקיד הזה וליאור מלצר מנהל מחלקת מימון פרויקטים.