בצלם נגד הריסת בתי מחבלים: "פגיעה בחפים מפשע"

(עדכון) - בג"ץ אישר את הריסת ביתו של המחבל זיאד עווד שרצח את נצ"מ ברוך מזרחי בליל הסדר: "לאור הראיות אין מקום להתערב בהחלטת המפקד הצבאי"

לוגו בצלם/ מתוך אתר הארגון
לוגו בצלם/ מתוך אתר הארגון

בג"ץ אישר היום (ג') את הריסת ביתו של המחבל שרצח את ניצב-משנה ברוך מזרחי ז"ל - כך דווח בגלי צה"ל. מזרחי נרצח בפיגוע בערב ליל הסדר על-ידי זיאד עווד, ממשוחררי עסקת שליט.

בנימוקים להחלטה כתבו שופטי בג"ץ כי על רקע הראיות כנגד זיאד עווד, אין מקום להתערב בהחלטת המפקד הצבאי להורות על הריסת ביתו. כמו כן כתבו השופטים כי אין מדובר במשפחה תמימת דרך שנקלעה לחטאי אבות.

בעוד 12 שעות יוכל צה"ל לממש את ההחלטה ולהרוס את ביתו של עווד בכפר עידנא.

בצלם: "צעדים דרקוניים"

ארגון "בצלם" ביקר היום את החלטת בג"ץ להכשיר הריסת בתי מחבלים ומסר: "מאז כיבוש השטחים הרס הצבא מאות בתים כאמצעי להענשת בני משפחה של פלסטינים שפגעו בישראלים או שנחשדו בכך. כתוצאה ממדיניות זו אלפי אנשים נותרו חסרי בית, על אף שהם עצמם לא נאשמו בכל עבירה.

"ב-2005 הפסיק הצבא לנקוט מדיניות זו, לאחר שמערכת הביטחון הגיעה למסקנה כי חסרונותיה עולים על יתרונותיה. למרות זאת הורה אלוף הפיקוד על הריסת הבית שבו גרה משפחת עווד, ולטענת המדינה, צעד זה מוצדק עקב שינוי קיצוני בנסיבות.

"בצלם סבור כי טענה זו אינה סבירה, והיא רק נועדה לתת גושפנקא חוקית לרצונה של ממשלת ישראל לנקוט בצעדים דרקוניים, כולל צעדים של ענישה קולקטיבית, כדי לתת מענה לאווירה הציבורית הקשה שנוצרה סביב חטיפתם והריגתם של שלושת תלמידי הישיבה. צעדים כאלה, למרות קיצוניותם, מקבלים כמעט תמיד אור ירוק מבג"ץ.

"מדיניות הריסת הבתים לשם ענישה היא פסולה מן היסוד, בלי קשר לשאלת יעילותה; היא מענישה אנשים על מעשיהם של אחרים, בניגוד לכל אמת-מידה מוסרית".