משקיעים בדלק אנרגיה ליועמ"ש: בדוק חשד להרצת המניה

המשקיעים טוענים כי מדובר ב"ריטואל קבוע המתרחש לקראת הצעת רכש צפויה"

יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי
יצחק תשובה / צלם: תמר מצפי

משקיעים פרטיים במניית דלק אנרגיה פנו ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה כי יורה לרשות ניירות ערך לפתוח בחקירת מה שהם מכנים "אי-סדרים במסחר בתוך יומי" במניות דלק אנרגיה.

המשקיעים, באמצעות עו"ד יצחק אבירם, טוענים כי מדובר ב"ריטואל קבוע המתרחש לקראת הצעת רכש צפויה".

דלק אנרגיה היא בעלת השליטה בשותף הכללי בשותפויות קידוחי הגז דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות במאגרי הגז של ישראל, ובראשם "תמר" ו"לוויתן". דלק אנרגיה היא בעלת אותם נכסים, ולכן לכאורה יש לצפות כי מנייתה תתנהג בצורה זהה, טוענים המשקיעים. ואולם, לטענתם, "המסחר במניה מווסת באופן מגמתי ובניגוד מוחלט להיגיון כלכלי כלשהו".

לדברי עו,ד אבירם, "מרשיי חושדים כי גורמים מסוימים מנצלים לרעה את המסחר הדל במניה במהלך יום המסחר. בנוסף בשלב המסחר שלקראת הנעילה, אשר בשל טיבו פתוח להשפעה גם בהיצעים קטנים במיוחד, מתבצעות לפתע הזרמת פקודות והתאמת פקודות, הכול בשערים לא סבירים הנמוכים מהשערים היומיים - פעולה הגורמת לשער המניה לרדת עוד יותר, וכך מוכרז שער נעילה נמוך יחסית למסחר במהלך כל אותו יום".

המשקיעים מביאים כדוגמה את יום ה-19 ליוני, שבו בוצעה פקודת מכירה בהיקף של יותר ממיליון שקל, כ-60% ממחזור המניה באותו יום, דקות לפני נעילת המסחר. המכירה הביאה לירידה של 2.43% בשער המניה באותו יום, בעת שיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ואבנר רשמו באותו יום עליות.

להוכחת טענתם כי לא מדובר באירוע חד-פעמי אלא בשיטה, מציינים המשקיעים כי מתחילת השנה ועד ל-19 ליוני רשמה דלק אנרגיה תשואה שלילית של 1.54%, בעוד אחזקותיה היחידות - אבנר ודלק קידוחים - רושמות תשואות חיוביות של 13.14% ו-11.35% בהתאמה.

עו"ד אבירם אינו נוקב בשמותיהם של מי שאחראים לטענתו למניפולציות במניות דלק אנרגיה, אך הוא רומז לקשר בינם לבין בעלי השליטה בקבוצת דלק. "מרשיי חושדים כי השפעה זו על שערי המניות נעשית מתוך כוונה לקבע את ערך המניות בשער נמוך עד כמה שניתן, כשהמטרה היא להכין את הקרקע להצעת רכש חליפין מטעם בעלי השליטה", כותב אבירם ומוסיף: "הצעת רכש המציעה מתן תמורה מינמלית וללא פרמיה באותו אופן כפי שהוצע בהעצות הרכש הקודמות שכשלו".

הפניה לוינשטיין היא צעד אחרון במאבק המתנהל מזה 3 שנים סביב כוונת בעל השליטה בדלק, יצחק תשובה, למחוק את החברה מהמסחר. עד כה נדחו 4 הצעות רכש למניות החברה שהגישה קבוצת דלק בשל התנגדות בעלי מניות מיעוט בחברה.

בחודש שעבר הגיש משקיע במניות החברה בשם עזריאל ז'ולטי בקשה להכרה בתביעה ייצוגית על-סך 100 מיליון שקל נגד בכירי דלק, בעילה של הטעיית המשקיעים וגרימת נזק מכוון לשווי מניות הציבור בחברה.

לטענת עו"ד אבירם, שוויה האמיתי של המניה עומד על 4,000 שקל, בשעה שמחירה בבורסה נע סביב 2,500 שקל.

מקורבים לקבוצת דלק, בעלת השליטה בדלק אנרגיה, מסרו בתגובה כי "מדובר בבקשה מופרכת מצד תובע סדרתי, שמחפש לתת הד לתביעה חברת השחר והבסיס שהגיש לבית המשפט".