אלכוהול, סקס, חשפניות: עובדות לשעבר בגולדמן זאקס תובעות

שתי עובדות לשעבר של בנק ההשקעות גולדמן זאקס מאשימות אותו באפליה מגדרית רחבה ■ ביקשו מבית המשפט במנהטן להרחיב תביעה שהגישו ב-2010 לכדי תובענה ייצוגית

סוחרים של גולדמן זאקס / צילום: רויטרס
סוחרים של גולדמן זאקס / צילום: רויטרס

בנק ההשקעות גולדמן זאקס הואשם אתמול (ג') על ידי שתי עובדות לשעבר בו באפליה מגדרית רחבה ובאווירה של "מועדון גברים", שכללה אירועים של שתייה חריפה שהזכירו הילולה ויציאות למועדוני חשפנות. שתי התובעות מבקשות להרחיב תביעה קודמת שלהן ולהוסיף לה ראיות חדשות.

הן פנו אתמול לשופט פדרלי במנהטן בבקשה לתובענה ייצוגית בשם כל הנשים שהיו או נשארו שותפות בגולדמן או סגניות נשיא. הראיות לתביעתן כוללות הצהרות של עובדים לשעבר בחברה, ניתוחים סטטיסטיים וראיות מתוך שימועים ורשומות שהחברה עצמה ניהלה, הן מסרו בשימוע בבית המשפט.

"נשים דיווחו על 'אווירת מועדון גברים', שבה שתייה חריפה שכיחה והנשים מקבלות יחס סקסואלי או שמתעלמים מהן", נאמר בכתב התביעה.

שתי העובדות לשעבר, כריסטינה צ'ן-אוסטר ושאנה אורליץ', הגישו את תביעתן המקורית ב-2010 והן מבקשות להרחיב אותה כדי לכלול יותר מעשר שנים של גילויי אפליה בגולדמן זאקס. החלטה של השופטת המחוזית אנליזה טורס להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית תגדיל את הסיכון המשפטי לגולדמן.

בתביעה שהוגשה ב-2010 מבקשות התובעות סכום פיצוי שלא נקבע והוראה שתחייב את גולדמן זאקס לתקן את ההטיה המגדרית בחברה.

הן טענו שנשים שהועסקו כסגניות נשיא בחברה הרוויחו 21% פחות מהגברים באותו מעמד, ונשים שותפות הרוויחו 8% פחות מהגברים. כ-23% פחות סגניות נשיא קודמו לתפקיד מנהלות מחלקות בבנק ביחס לעמיתיהן הגברים, לפי התביעה.

גולדמן הודיע בתגובה שהוא דוחה את הטענות וייאבק בהן. "התביעה שהוגשה היא הליך מובל במקרים של הצעה לתובענה ייצוגית, ואין בה כדי לשנות את עובדת היותה נטולת בסיס", כתב דיוויד מילר, דובר החברה, בתגובת אי-מייל אתמול.

צ'ן-אוסטר ואורליץ' מנסות לשכנע את השופטת טורס שהטענות שלהן דומות מספיק לטענות של עובדות נוספות בגולדמן, כדי שהן יהיו ייצוגיות. הן מבקשות שהתביעה תייצג את כל השותפות וסגניות הנשיא שעבדו בחטיבות בנקאות ההשקעות, ניהול ההשקעות וניירות הערך בגולדמן מ-10 בספטמבר 2004 עד היום. תאריך ההתחלה לנשים שעבדו בבנק בניו יורק הוא 7 ביולי 2002.

דניז שלבי, סגנית נשיא שעזבה את החברה ב-2009, אומרת במסמכי התביעה שהגברים בגולדמן חזרו וכינו את הנשים "בימבו'ס" ("פרחות"), לגלגו על עובדת חדשה שזכתה בתחרות יופי ונהגו לקחת לקוחות שלהם למועדוני חשפנות. שלבי אומרת שהיא ישבה בוועדת ההיגוי שהקימו הנשים שעבדו בחברה, ואחרי שהצטרפה לעמיתיה לעבודה לבילוי בבר, מנהל מחלקה כינה אותה "נערת מסיבות".