סופית: קוואלקום רוכשת את וילוסיטי הישראלית ב-300 מ' ד'

וילוסיטי הוקמה ב-2007 על ידי טל תמיר, דני רטיג, גל בסון ויורג מייסן ■ החברה מפתחת ערכת שבבים לתקשורת אלחוטית

ענקית השבבים קוואלקום אישרה לפנות בוקר את ההערכות המוקדמות והודיעה כי היא רוכשת את חברת Wilocity הישראלית, המפתחת שבבים לתקשורת אלחוטית (Wi-Fi) מהירה במיוחד. סכום העסקה לא פורסם, אך על-פי הערכות מדובר על כ-300 מיליון דולר.

החברה הישראלית, שהוקמה ב-2007 על-ידי טל תמיר, שמשמש כמנכ"ל; דני רטיג, גל בסון ויורג מייסן, מפתחת ערכת שבבים לתקשורת אלחוטית, שמבוססת על תדר ה-60 ג'יגה הרץ. החברה מפתחת טכנולוגיית Wi-Fi למחשבים ולמכשירי מובייל שתהיה הרבה יותר מהירה ממה שמוכר כיום. כך, קובץ באיכות BluRay עובר ב-Wi-Fi של היום בקצב של 15 דקות מנקודה אחת לשנייה, בעוד בטכנולוגיה של Wilocity מדובר על פחות מדקה.

עד היום גייסה עד היום 105 מיליון דולר משורה של משקיעים: סיסקו, קרן וינטג' של אלן פלד ומקרן ג'רוזלם גלובל של שלמה קאליש, לצד הקרנות סקויה, בנצ'מרק ו-Tallwood, וכן המשקיעים האסטרטגיים - את'רוס (כיום חלק מקוואלקום) ומארוול.

הנהנית העיקרית מהאקזיט, על-פי נתוני רשם החברות ובהסתמך על היקף עסקה של 300 מיליון דולר, היא קרן Tallwood Ventures, שמחזיקה כ-19% מהחברה וצפויה לגלגל לכיסה 57 מיליון דולר. סכום די זהה צפויות לקבל גם הקרנות בנצ'מרק וסקויה, שמחזיקות ב-18.8%. קוואלקום ונצ'רס, זרוע ההשקעות של חברת קוואלקום, צפויה לקבל 39 מיליון דולר על ההשקעה, שנעשתה עוד בעבר באמצעות חברת את'רוס, שבהמשך נרכשה על-ידי ענקית השבבים. כל אחד מהמייסדים צפוי לקבל כ-4-5 מיליון דולר.

הרעיון לפתח טכנולוגיה מתקדמת לעולמות ה-Wi-Fi אינו נחלתה רק של Wilocity ובמרוץ ההתחמשות בשבבים המהירים נמצאות גם חברות גדולות כמו אינטל, ברודקום ואחרות, אבל נראה שלאורך שבע השנים שעברו, מייסדי Wilocity הצליחו להגיע כמה שיותר רחוק בינתיים.

"זו דרך ארוכה ואם אין לך שאיפות גדולות אז אתה מבזבז את הזמן של המשקיעים שלך, של העובדים שלך ושלך", מסביר תמיר בראיון ל"גלובס", "אין פה שום אפשרות אחרת מאשר לחשוב בגדול כי מדובר פה בטכנולוגיה של שבבים ויצירת סטנדרט חדש של תקשורת אלחוטית. באנו לחזון של לפתח טכנולוגיית Wi-Fi שיכולה להיכנס למחשבים ולטלפונים עם תאבון גדול".

"קיבלנו עצות"

לדברי תמיר, בשנה הראשונה כבר נמכרו יותר ממיליון צ'יפים עם הטכנולוגיה החדשה ובין השותפים העיקריים נמצאות דל ומיקרוסופט. "זה הישג חשוב לסטארט-אפ קטן, לגדול ולהיכנס כחלק מהמחשב של יצרנית כמו דל", מסביר תמיר, שבעקבות הרכישה יתמנה לסגן נשיא וימשיך לקחת חלק בעשייה יחד עם שאר המייסדים.

כמאה העובדים של Wilocity צפויים לעבור ממרכז הפיתוח של החברה בקיסריה למרכז הפיתוח של קוואלקום בחיפה, כשהכוונה היא לצאת בקרוב לגיוס עובדים אגרסיבי. "העובדים שמחים על האקזיט כי כשאתה עובד על מוצר מסוים במשך שבע שנים אז מתגבשת קבוצה ותיקה של אנשים, שמעט מהם עזבו.

הם שמחים מאוד לראות שהחברה שבנינו יחד מקבלת ערך גבוה ושיש להם הזדמנות לדחוף את הטכנולוגיה למשהו גדול יותר. יש כאן הרבה אנרגיה חיובית לעמוד באתגר ולהיכנס ביחד עם קוואלקום לעולמות המובייל", מסביר תמיר.

שיתוף הפעולה הארוך והפורה עם קוואלקום היה זה שסלל את הדרך לרכישה הנוכחית. "קשה להגדיר איך הדברים התבשלו לכדי רכישה אבל מערכת היחסים לאורך השנים הייתה כזו ששיתפנו, קיבלנו עצות ויצאנו לשוק ביחד", אומר תמיר. "בכלל, חברות קטנות וסטארט-אפים חייבים לקיים מערכות יחסים עם שותפים מרכזיים כדי להגדיל את הסיכוי לחדור לשוק. תמיד היינו חברה שמשתפת פעולה ועם ראש פתוח.

"רכישה זה דבר שאתה לא באמת יכול לתכנן. זו גם אף פעם לא הייתה התוכנית והמטרה. היה צריך צירוף של נסיבות, כמו הבשלות של הטכנולוגיה במובייל, כדי לעשות את הרכישה לכדאית לשני הצדדים".

לדברי אמיר פיינטוך, הישראלי הבכיר ביותר בקוואלקום ומנהל קוואלקום את'רוס, שתחתיה תפעל Wilocity, הגיע לביקור בישראל בעקבות השלמת הרכישה והוסיף כי "מבחינתנו לרכישה יש נופך אדיר בראייה הישראלית. הדבר הכי גדול שהולך לקרות ל-Wi-Fi מגיע מישראל וימשיך להיות מפותח בישראל. זו תעודת כבוד ליכולות של המהנדס הישראלי". הוא הוסיף כי במהלך המחצית השנייה של 2015 כבר נראה בשוק סמארטפונים שנושאים את טכנולוגיית ה-Wi-Fi המהיר של Wilocity.

קוואלקום, אגב, לא הייתה החברה היחידה שהתעניינה בשלל הטכנולוגי שפיתחה Wilocity בתחום. "תמיד יושבות חברות מהצד ובוחנות גם את הטכנולוגיה וגם את החברה. כשחברה רצה במשך שבע שנים עם טכנולוגיה שהיא בסופו של מיינסטרים, אז ברור שהשחקנים המרכזיים מסתכלים עליה", אומר תמיר.

קוואלקום בישראל: חמש רכישות בארבע שנים

תוך ארבע שנים הפכה ענקית השבבים לאחת החברות הפוריות בישראל מבחינת פעילות רכישות והשקעות. את הבליץ שלה קוואלקום החלה באוקטובר 2010, עת רכשה בכ-75 מיליון דולר את חברת iSkoot, שפיתחה פלטפורמה שמאפשרת פיתוח יישומים חדשים לטלפונים הסלולריים של פעם, לפני שאלה השתדרגו והפכו לסמארטפונים.

שנתיים לאחר מכן שוב החליטה קוואלקום להכניס את היד לכיס, כשהפעם היה מדובר בחברת Design Art, שעסקה בתכנון מודמים ומערכות של תאי תקשורת קטנים לתחנות בסיס סלולריות ותשתיות תמסורת אלחוטית מהירה. הרכישה הושלמה באוגוסט 2012 תמורת 130 מיליון דולר.

שלושה חודשים לאחר מכן, קוואלקום השלימה את הרכישה השלישית שלה, עת רכשה את EPOS, שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת שימוש בעט דיגיטלי על-גבי מסכים, תמורת 30 מיליון דולר.

מאז עברו עוד שנתיים ואת חודש יולי 2014 פותחת קוואלקום עם שתי רכישות. הראשונה הייתה רכישת הקניין הרוחני של חטיבת המצלמות של CSR ב-45 מיליון דולר והיום, כאמור, רכשה ב-300 מיליון דולר את Wilocity.

500 עובדים בישראל

עם השלמת הרכישה החמישית, קוואלקום צפויה להעסיק בישראל כ-500 עובדים, רובם במרכז הפיתוח של החברה בחיפה לצד פעילות בערים ירושלים והוד השרון.

קוואלקום פעילה בישראל גם באמצעות זרוע ההשקעות שלה, Qualcomm Ventures. הקרן, אותה מנהל מוני חסיד, השקיעה עד היום בחברות מגוונות, בהן Waze, modu, TabTale, Tango, Corrigon ו-Magisto .

וילוסיטי
 וילוסיטי

וילוסיטי
 וילוסיטי