אלרוב נדל"ן חתמה על הסכם מימון למלון קפה רויאל בלונדון

היקף ההסכם - כמעט מיליארד שקל ■ באלרוב העדיפו לקבל הלוואה לזמן קצר יחסית בשל תנאי הריבית הנוחים, ויפעלו לממן את הנכס מחדש לקראת תום מועד ההלוואה הנוכחית

כשש שנים לאחר שחתמה על הסכם לרכישת הנכס שאותו הפכה למלון היוקרתי "קפה רויאל" בלונדון, חתמה חברת אלרוב נדל"ן , שבשליטת אלפרד אקירוב, על הסכם מימון ענק של כ-160 מיליון ליש"ט (כ-930 מיליון שקל). ההלוואה ניתנה לחברה לתקופה של שנה, בריבית של 2.3%, וכבטוחה למלווים נרשם שעבוד ראשון על הנכס. מתוך הסכום הכולל, כ-85 מיליון ליש"ט הוא בערבות של החברה והיתרה היא הלוואת נון ריקורס.

ככל הנראה, באלרוב העדיפו לקבל הלוואה לזמן קצר יחסית בשל תנאי הריבית הנוחים, ויפעלו לממן את הנכס מחדש לקראת תום מועד ההלוואה הנוכחית. תנאי ההלוואה קובעים כי סכום ההלוואה לא יעמוד על יותר מ-65% משווי הנכס, וכרגע היא מגיעה לכ-60% משוויו, שעמד על 261 מיליון ליש"ט בדוחות 2013.

מתוך סך ההלוואה, העבירה אלרוב כ-73 מיליון ליש"ט (כ-430 מיליון שקל) למוכרת הנכס - חברת הנדל"ן המלכותית הממונה על נכסי הכתר (The Crown Estate), סכום המהווה את היתרה שהייתה חייבת לה. בעקבות כך חתמו הצדדים על הסכם החכירה לנכס ל-125 שנה, עד לשנת 2137, כפי שסוכם ביניהם בעבר. יתרת הסכום, כ-87 מיליון ליש"ט (כ-500 מיליון שקל), שימשה לפירעון הלוואה לחברה בת של אלרוב נדל"ן וכעת תסייע לה להמשיך לפתח את עסקיה.

תוצאות שליליות בתקופת ההרצה

באוגוסט 2008 חתמה אלרוב נדל"ן על הסכם לרכישת הנכס תמורת כ-90 מיליון ליש"ט, ובהמשך הגיעה להסכמות עם החברה האנגלית על דחיית חלק מהתשלומים שנקבעו בהסכם. בעת הרכישה, הנכס, שהוגדר בעבר כ"מגרש המשחקים החברתי של העשירים והמפורסמים", שימש כבית אירועים וכנסים, ולכן נוסף על סכום הרכישה השקיעה אלרוב מאות מיליוני שקלים נוספים בשיפוצו והסבתו לבית מלון יוקרתי.

בסוף 2012 סיימה אלרוב את רוב עבודות להסבתו למלון, הכולל כ-160 סוויטות וחדרים וכ-1,300 מ"ר שטחים מסחריים, ובסוף שנה שעברה החל המלון לפעול באופן מלא. כמו רוב תקופות ההרצה, בינתיים התוצאות שמספק הנכס הן שליליות. בסיכום 2013 הסב קפה רויאל לחברה הפסד תפעולי של כ-34 מיליון שקל, וברבעון הראשון השנה עמד ההפסד התפעולי שלו על כ-7 מיליון שקל.

הרכישה וההשקעה בקפה רויאל נעשתה כחלק מהאסטרטגיה שאימצה אלרוב נדל"ן בשנים האחרונות לפיתוח תחום המלונאות שלה, במגמה להגיע לניהול בתי מלון בהיקף של כ-1,500 חדרים. כיום מחזיקה אלרוב כבר בכ-1,100 חדרים, ומלבד קפה רויאל יש לה שני בתי מלון נוספים באירופה - לוטטיה (Lutetia) בפריס שבצרפת, שנסגר בחודש אפריל האחרון לתקופה של כ-3 שנים לצורכי שדרוג; וקונסרבטורים באמסטרדם שבהולנד, שפעל באופן מלא לראשונה ב-2013. כן מחזיקה אלרוב בבתי המלון מצודת דוד וממילא בירושלים.

אלרוב נדל"ן נסחרת כיום לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 13% בערכה מתחילת השנה. מניית החברה האם, אלרוב ישראל, לא רשמה בתקופה זו שינויים משמעותיים, ונסחרת בשווי של 1.9 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השנה דיווחה אלרוב ישראל כי היא שוקלת למזג את פעילויות החברות, אולם מאז לא עדכנה בנושא.