פרשת שמעון גל: מתי צריך לדווח על קשר רומנטי בעבודה?

מי ומי בפרשה שמטלטלת את צמרת בנק הפועלים ■ הדמויות המרכזיות בפרשה, מה עשו ומה צפוי להן בהמשך

מאז שעות הערב של יום חמישי שעבר המערכת הבנקאית סוערת. הידיעה כי שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים, הודיע על עזיבתו הפתיעה רבים. אלא שהסערה התעצמה כאשר התבררה סיבת העזיבה: רומן שניהל גל עם אחת מעובדות החטיבה שניהל.

שמועות על אותו רומן החלו לצוץ כבר לפני שנה, אך גל והעובדת הכחישו אותן בבדיקה שמבקר הפנים של הבנק קיים בעניין.

גל הודה בפני מנכ"ל הבנק, ציון קינן, על אודות הרומן בשבוע שעבר, והודיע כי בעקבות זאת יתפטר. על רקע התפתחויות אלה, מונתה השופטת בדימוס דינה אפרתי לחקור את הנושא, והיא צפויה לחבר דוח שיועבר גם לבנק ישראל.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בשלב זה בבדיקה חסרת פניות מטעם הבנק. בשל טעמי חיסיון על פי דין, מנוע הבנק בשלב זה מלהתייחס לשאלות ולהשיב עליהן".

מיהן הדמויות המרכזיות בפרשה, מה עשו ומה צפוי להן בהמשך:

שמעון גל - ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים

גל, "גיבור" הפרשה, כיהן בחמש השנים האחרונות בתפקיד ראש החטיבה העסקית של בנק הפועלים, וניהל אותה ביד רמה. הוא גם נחשב מספר 2 בבנק, ומועמד בעתיד לתפקיד מנכ"ל.

גל אלמן, וניהל במשך תקופה ארוכה מערכת יחסים רומנטית עם עובדת הכפופה לו. לפני כשנה עזב במפתיע את הבנק אילן אמיר, שהיה סגנו של גל. זמן קצר לאחר עזיבתו של אמיר, החלו שמועות בדבר הרומן של גל, אך גל הכחיש זאת, והוסיף להכחיש בזמן בדיקה של ועדת ביקורת פנים בנושא.

למרות השמועות וביקורת הפנים, השניים המשיכו לקיים קשר רומנטי. באחרונה הסתיימה מערכת היחסים בין השניים, וגל - שככל הנראה חשש שדווקא כעת עלולה מערכת היחסים להתגלות - פנה בשבוע שעבר למנכ"ל הבנק ציון קינן, הודה כי ניהל את הרומן וביקש להתפטר.

גל (57) נחשב בנקאי בכיר ומוערך, ושמו אף הוזכר כמועמד לתפקיד מנכ"ל מזרחי טפחות. לפי הערכות, גל יתקשה להשתלב בתפקיד במערכת הפיננסית, ואולם בשוק ההון מעריכים כי לאחר תקופת צינון, יוכל למצוא עצמו בתפקיד בכיר בסקטור העסקי.

העובדת - ראש סקטור בחטיבה העסקית

דמות מרכזית נוספת בפרשה היא העובדת שעמה ניהל גל את הרומן. העובדת, שנמצאת לא מעט שנים בחטיבה העסקית, קודמה בשנים האחרונות פעמיים: בפעם הראשונה היה זה קידום משמעותי, כשמונתה לראש סקטור בחטיבה העסקית, קפיצת מדרגה לא טריוויאלית ביחס לתפקיד הקודם שמילאה. פעם נוספת הייתה בתחילת השנה, כשעברה לנהל סקטור אחר, במסגרת סבב שינויים בחטיבה. לא ברור האם גם בעת הקידום הראשון, העובדת ניהלה רומן עם גל.

מקורות שמכירים אותה, מספרים כי מדובר בעובדת מקצועית ומוכשרת. עם זאת, היו גם לא מעט גורמים בבנק הפועלים שהרימו גבה לנוכח קצב התקדמותה בבנק.

בה בעת שגל סיים את תפקידו, הרי שאותה עובדת עדיין נמצאת בבנק. לפי הערכות של גורמים משפטיים, הואיל והיא העובדת הזוטרה במערכת היחסים, הרי שאם תרצה להישאר בבנק תוכל לעשות זאת, וככל הנראה לא ניתן יהיה להדיח אותה.

ציון קינן - מנכ"ל בנק הפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים מצא עצמו בסיטואציה מאוד לא נעימה בשבוע האחרון. גורמים שפגשו בו בימים האחרונים ציינו כי הוא נראה מוטרד. קינן היה מקורב לגל, ובין השניים היו יחסים חבריים.

כאשר החלו לפני שנה לצוץ השמועות בנוגע ליחסים בין גל לאותה עובדת, קינן ביקש ממבקר הפנים של הבנק, יעקב אורבך, לבדוק את הנושא. לאחר שהבדיקה לא העלתה כל ממצאים, סגר קינן את הפרשה.

אלא שהפרשה נפתחה מחדש בשבוע שעבר, כשהגיע גל אל קינן, סיפר על הקשר וביקש להתפטר. בהחלטה משותפת עם בנק ישראל, החליט קינן להעביר את הטיפול בנושא לגורם חיצוני - השופטת דינה אפרתי.

גם אם קינן פעל לאורך הפרשה באופן פורמלי לפי הכללים, הרי שעדיין נפגעה תדמית הבנק בעקבות האירועים. כמו כן, עזיבתו של גל מחלישה את הנהלת הבנק, שגל היה דמות דומיננטית בה.

דודו זקן - המפקח על הבנקים

פרשה זו מביכה גם את בנק ישראל, שלא רגיל להתעסק בנושאים שכאלה. הפרשייה נחתה על שולחנו של המפקח על הבנקים, כשלפני שנה בקירוב הגיעו פניות אנונימיות שדיווחו על הרומן של גל.

בנק ישראל פנה לבנק הפועלים בנושא, ובבנק העבירו לפיקוח על הבנקים את הדוח של ועדת ביקורת הפנים, שבו גל והעובדת מכחישים כל קשר רומנטי ביניהם. בשבוע שעבר דיווחו בבנק הפועלים לזקן על ההתפתחויות האחרונות, והוחלט על העברת הטיפול לגורם חיצוני.

לפי הערכות, בבנק ישראל יעדיפו להסתפק בהתפטרות של גל, כדי לא לגרום לזעזועים נוספים בתוך הבנק, אך ייתכן שאם ממצאי השופטת יהיו חמורים, הם ידרשו הסקת מסקנות נוספות.

יעקב אורבך - מבקר הפנים וראש החטיבה העסקית החדש

אורבך פוגש את הפרשה הזו משתי זוויות. ראשית, הוא היה מבקר הפנים של הבנק בזמן שהחלו השמועות על הרומן בין גל לאותה עובדת. אורבך ניהל את בדיקת הנושא, שבה תושאלו והוקלטו גל והעובדת אומרים כי אין ביניהם מערכת יחסים רומנטית. אורבך העביר את הדוח שחיבר בנושא גם לבנק ישראל.

נוסף על כך, אורבך הוא במובן מסוים גם המרוויח מהפרשה הזו, שכן הוא קיבל לידיו ביום חמישי את תפקיד ראש החטיבה העסקית במקום גל. אורבך רצה להתמנות כבר בעבר לראש החטיבה, כאשר קינן עזב את התפקיד לטובת תפקיד המנכ"ל, אלא שבסופו של דבר מונה גל לתפקיד. אורבך רצה לעזוב את הבנק, אך לבסוף שוכנע להישאר ומונה לחבר הנהלה באמצעות תפקידו כמבקר הפנים. אורבך נחשב איש אשראי ותיק ומנוסה, ומינויו נועד להשקיט את הרוחות הסוערות בחטיבה בעקבות עזיבתו של גל.

זוגיות בעבודה: מה החוק אומר/עו"ד נעמי לנדאו

באופן כללי, יחסי זוגיות במקום העבודה, קל וחומר כאשר מדובר ביחסי מרות, הם עניין בעייתי. עצם קיומם של יחסים כאלה בין עובדים מעורר אי-נוחות במקום העבודה. יש הטוענים, ובמידה לא מבוטלת של צדק, שמקום העבודה הינו מרכז חייו של עובד ולפיכך כר להיכרויות בין-אישיות ולכן טבעי שיתפתחו יחסים אישיים בין העובדים, אך הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מכך, בין אם לשאר העובדים ובין אם לבני הזוג עצמו במהלך ואף לאחר פירוק יחסי הזוגיות, גדול מאוד. לכן רצוי להימנע מקיום יחסי זוגיות במקום העבודה, לכל הפחות כאשר מדובר במעגל עבודה קרוב (אותה מחלקה, אותו משרד).

כאשר מדובר ביחסי מרות, המצב בעייתי יותר. החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי המוטרד במקום העבודה אינו נדרש להראות כי אינו מעוניין כדי שהתייחסות המטריד (שביניהם שוררים יחסי מרות) תיחשב הטרדה מינית על פי החוק.

מתי צריך לדווח?

אם בכל זאת נוצרת מערכת יחסים, יש לדווח עליה לממונים באופן שיסיר כל חשד לשיקול דעת שלא ממין העניין, ובמיוחד כאשר מדובר ביחסי כפיפות. כמו כן יש להימנע בקבלת כל החלטה שעלולה ליצור רושם של ניגוד עניינים או העדפה. בכל מקרה, היה ודווח לממונים, יש להשאיר את מערכת יחסי העבודה במקום העבודה ואת מערכת היחסים האישית מחוץ לעבודה. זו איננה רק המלצה למערכת הכרויות בתוך מקום העבודה אלא אף לבני זוג/משפחה העובדים יחד. הדין קובע כי על כל אחד מבני הזוג חלה החובה לדווח על מערכת היחסים לממונים הבכירים.

מה אמור לעשות מעסיק שמגיעות לאוזניו שמועות על רומן?

מעסיק חייב לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע חשש להטרדה מינית במסגרת יחסי העבודה ולקבוע דרך יעילה להגשת תלונה, לבירור התלונה ולעשות כל שביכולתו למנוע את הישנות המעשה.

מנהל שמגיעות לאוזניו שמועות על קיום מערכת יחסים אישית בין העובדים צריך לברר שהיא אינה משפיעה על העבודה - בין אם על עבודת יתר העובדים ובין אם על עבודת בני הזוג עצמם - וכי שיקול הדעת הנדרש במקום העבודה איננו נפגע מכך. בחזקת נזהר בפושרים. מקום עבודה המעסיק יותר מ-25 איש חייב לקבוע בתקנון את עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית ולפרסם אותו בין עובדיו.

כאשר מדובר בעובדים שיש ביניהם יחסי מרות, המצב כאמור שונה, כיוון שקיימת פסיקה הקובעת כי ברגע שיש יחסי מרות שיקול הדעת של הסכמה לא רלוונטי ואי לכך זה עלול להיחשב הטרדה מינית.

מה העונש למנהלי רומן?

על קיום מערכת יחסים זוגית במקום העבודה אין מענישים, אלא אם כן נפסק על ידי בית משפט מוסמך כי אמנם הייתה הטרדה מינית.

בכל מקרה, ליתר ביטחון, מן הראוי להרחיק את בני הזוג זה מזה כדי למנוע חשש של ניצול יחסי מרות או ניצול מעמד לכפייה של מערכת יחסים.

הכותבת היא מומחית לדיני עבודה, עומדת בראש משרד נעמי לנדאו ושות' - נאוה פינצ'וק אלכסנדר, עורכי דין, ויו"ר האגודה לחקר יחסי העבודה בישראל