המקטע הצפוני של כביש 6: שפיר לא תוכל לצרף שותפים

מסתמן בוועדת המכרזים כי שפיר תתקשה לצרף את קרן נוי ולאומי פרטנרס, מחשש כי שיכון ובינוי תחדש ההליכים המשפטיים נגד תוצאתו ■ הקבלן האיטלקי פיצרוטי יצורף?

המדינה לא תאפשר לחברת שפיר הנדסה לצרף את קרן נוי ואת לאומי פרטנרס כשותפות לזכייתה במכרז להקמת הקטע הצפוני בכביש 6 (חוצה ישראל) - כך נודע ל"גלובס", בהסתמך על דברים שנאמרו בישיבה שערכה בשבוע שעבר ועדת המכרזים הבין משרדית. ככל הידוע, ברקע ההחלטה עומד חשש מחידוש ההליכים המשפטיים נגד הבחירה בשפיר, מצד קבוצת שיכון ובינוי שהפסידה במכרז.

יחד עם זאת, הוועדה עשויה להתיר לשפיר לצרף את חברת פיצרוטי האיטלקית, משום שהיא שאמורה להיות הקבלן המבצע של הפרויקט. כניסתן של קרן נוי ולאומי פרטנרס הייתה מקלה מאוד על שפיר בסגירת המימון הפיננסי לפרויקט. נכון להיום, אמורה שפיר להעמיד הון עצמי של כ-400 מיליון שקל, מתוך 2.5 מיליארד שקל שיושקעו בהקמת המקטע הצפוני בכביש 6.

מהאוצר נמסר בתגובה כי "לא הועברה לוועדת המכרזים בקשה לשינוי הרכב המניות של המציע שזכה במכרז. לפיכך, לא נדרשה קבלת החלטה בנושא". משפיר הנדסה נמסר כי "חרף העיכובים המשפטיים הממושכים שנכפו עליה, שפיר הנדסה ערוכה להתחיל לאלתר בביצוע הפרויקט התחבורתי החשוב במדינה, אשר יחבר בין הפריפריה הצפונית לבין המרכז, ולסיימו במועד שנקבע בתכנון המקורי". עוד ציינו בסביבת שפיר כי הסכם הזיכיון מאפשר לצרף גופים פיננסיים בהחזקה של עד 20%.

עם היוודע דבר זכייתה של שפיר אשתקד, דיווח האוצר כי "הקבוצות שהשתתפו במכרז: 'חוצה צפון' המשותפת לחברות שיכון ובינוי (50%) ואפריקה-ישראל (50%) ו'שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון' של חברת שפיר הנדסה (100%), התמודדו על מספר פרמטרים של איכות, וכן על גובה המענק שתשלם המדינה לזכיין בעבור הקמת הכביש...". עתה, כאמור, מבקשת שפיר לבצע שינוי מהותי בהרכב הזוכה בפרויקט.

שפיר מבקשת לצרף לחברה שאמורה להקים את הפרויקט את חברת פיצרוטי האיטלקית, שותפתה לכריית המנהרות בקו הרכבת לירושלים, ואת קרן ההשקעות בתשתיות נוי, שלפי הודעותיה מהווה כבר היום שותפה בפרויקט. כמו כן, לאחרונה פורסם כי לאומי פרטנרס בודקת אפשרות להצטרף לפרויקט לצד קרן נוי. שני הגופים הפיננסיים אמורים היו להחזיק בנתחים של 20% ממניות חברת הפרויקט כל אחד, והיתרה (60%) הייתה אמורה להתחלק בין שפיר לפיצרוטי בחלקים שווים.

על-מנת לצרף שותפים לקבוצה הזוכה יש צורך בקבלת אישור הרגולטור, במקרה זה מדובר בוועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה וחברת כביש חוצה ישראל, אשר בראשה עומד המשנה לחשכ"ל באוצר, יריב נחמה.

עדיפות במענק ההקמה

עוד נודע ל"גלובס", כי הוועדה כבר דנה בנושא, אף כי טרם הוגשה כל בקשה רשמית בנושא מצידה של שפיר. כאמור, בישיבה שנערכה השבוע התברר כי הרוב המוחלט של חברי הוועדה מתנגדים עקרונית לאפשרות צירופם של השותפים החדשים, בנימוק שהזכיין התחייב במפורש בכללי המכרז שלא לערוך שינויים בהרכב חברת הפרויקט, למעט במקרים חריגים.

מכרז הארכת כביש 6 צפונה נחשב למכרז ה-BOT (שותפות ציבורית-פרטית למימון פרויקטים, שבמסגרתה גוף פרטי מקבל זיכיון לתקופה קצובה מהממשלה כדי לתכנן, לממן, לבנות ולהפעיל מתקן ציבורי) הגדול ביותר שפרסם החשכ"ל בשנים האחרונות. ביולי 2013 זכתה שפיר במכרז למימון, הקמה וסלילה, תפעול ותחזוקה של שני הקטעים הצפוניים של כביש 6, באורך כולל של 21 קילומטרים, ממחלף עין תות (אליקים-מבואות יקנעם) ועד למחלף סומך. לאור מורכבותו ההנדסית של הפרויקט, הכולל כריית מנהרות באורך 4 ק"מ, וסיכון הביקושים, הכניסה המדינה מספר הקלות למכרז, ובהן הבטחה למענק הקמה והארכת תקופת הזיכיון ל-34 שנה.

שפיר גברה במכרז על קבוצת משותפת של סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי ודניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל, לאחר שהציעה לבצע את הפרויקט בתמורה למענק בגובה 555 מיליון שקל לעומת 738 שהציעו אפריקה ושו"ב. לאחר הזכייה ניהלה שו"ב קרב משפטי ממושך בדרישה לבטל את ההחלטה, בטענה לפגמים שונים שנפלו בהליך המכרז. טענות שו"ב נפסלו על-ידי ועדת המכרזים, בית המשפט המחוזי והעליון - שגם חייבו את החברה בהוצאות משפט כבדות.

המקטע הצפוני המתוכנן של כביש 6
 המקטע הצפוני המתוכנן של כביש 6