בבנק ישראל מנמקים אי הפחתת ריבית: הציפיות בתוך היעד

חמישה חברים בוועדה המוניטארית תמכו בהותרת הריבית ברמה של 0.75%, וחבר אחד הצביע בעד הפחתתה ב-0.25%

בנק ישראל פרסם הבוקר את הפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה. חמישה חברים בוועדה המוניטארית תמכו בהותרת הריבית ברמה של 0.75%, וחבר אחד הצביע בעד הפחתתה ב-0.25%.

בבנק ישראל מציינים כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת בגבול התחתון של היעד אך צפויה לרדת מתחתיו בחודשים הקרובים. עם זאת, הציפיות לשנה מכל המקורות נמצאות בתוך היעד, והציפיות לטווחים הארוכים נמצאות בקרבת מרכז היעד.

תמונת הפעילות הריאלית העולה מהנתונים והאינדיקטורים שנוספו החודש מצביעה על כך שהמשק ממשיך לצמוח בקצב מתון, בדומה לזה של המחצית השנייה של 2013.

עוד עולה מהפרוטוקולים כי חברי הוועדה ציינו שהבנק העולמי הפחית החודש את תחזית הצמיחה העולמית ל-2014 בעיקר על רקע נתוני הרבעון הראשון בארה"ב. ה-ECB נקט החודש כמה צעדים של הרחבה מוניטרית, בעוד בארה"ב נמשך תהליך ה-tapering ובבריטניה נתן הבנק המרכזי אינדיקציות ראשונות לכך שייתכן כי ההתאוששות תלווה בהעלאת ריבית כבר בסוף 2014.

לגבי שוק הנדל"ן צוין בדיון כי מחירי הדירות המשיכו לעלות במארס-אפריל, וקצב עלייתם השנתי עלה למעל 8%. קצב נטילת המשכנתאות נותר גבוה תוך שמירה על יציבות במדדי הסיכון במשכנתאות החדשות שירדו בעקבות צעדי המפקח על הבנקים. ברבעון הראשון של השנה נרשמה האטה בנתוני התחלות וגמר הבנייה, כמו גם במספר העסקאות.