כך יעצב בוגי יעלון את פני מערכת הביטחון בשנים הקרובות

שר הביטחון ישפיע על 6 מינויים בכירים במערכת הביטחון ■ מדובר בתפקידים מבוקשים, יוקרתיים, בכירים במיוחד, תתי-אלופים במיל', ראשי אגפים חזקים ומקביליהם, כולל מעמד וגישה בינלאומית ושכר גבוה

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

1. מיד שיסתיים ה"מצב המיוחד בעורף", ייפתח במשרד הביטחון מצב מיוחד אחר ולגמרי שונה: לשכת עבודה לבכירי הבכירים במערכת הביטחון. סדרה של 6 תפקידים תעמוד לבחירה ואיוש. מדובר בתפקידים מבוקשים, יוקרתיים, בכירים במיוחד, תתי-אלופים במיל', ראשי אגפים חזקים ומקביליהם, כולל מעמד וגישה בינלאומית ושכר גבוה (גם אם לא נכלול בזה את הפנסיה הצבאית שבתנאים מסוימים ממשיכה להיות משולמת במלואה או בחלקה). מסה כבדה ומרוכזת כזו של מינויים היא אירוע נדיר בחיי שרי הביטחון לדורותיהם. שר הביטחון משה יעלון הוא השר היחיד שישפיע במישרין או בעקיפין על כל המינויים הללו, גם באלה הכוללים התייעצות והסכמה של הרמטכ"ל, הממשלה או החשבת הכללית.

2. התפקיד הבכיר הראשון הוא משנה למנכ"ל. תקן היסטורי שלא ממש אויש בשנים האחרונות, אלא במקרים שבהם היה צורך להוסיף תפקיד נוסף לבכיר במשרד, בגלל מצבים מיוחדים או לקראת פרישה. המנכ"ל הקודם של המשרד, אודי שני, לא אייש את תפקיד המשנה, בעיקר בשל נימוקים תקציביים. המנכ"ל הנוכחי דן הראל קיבל החלטה כן לאייש אותו. ככל הנראה, בשכר של 90% משכר מנכ"ל. התפקיד מחייב מכרז באמצעות נציבות שירות המדינה.

3. תפקיד שני: ראש סיב"ט, האגף לקידום היצוא הביטחוני. הנוכחי תת-אלוף (במיל') שמעיה אביאלי סיים קדנציה וביקש לא להמשיך לקדנציה נוספת. גם התפקיד הזה מחייב מכרז.

4. יש לציין, כי גם ראש מפא"ת, המינהל למחקר פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית, תת-אלוף (במיל') אופיר שוהם, מסיים 5 שנים בתפקיד, אולם, ככל הידוע, לתפקיד הזה לא נקבעה הקצבת זמן, ושוהם ממשיך בתפקיד.

5. תפקיד בכיר נוסף הוא זה שיפנה הסמנכ"ל, בצלאל טרייבר, תת-אלוף במיל'. טרייבר הוא ראש אמו"ן, אגף מבצעים ונכסים, המופקד על המיגון והמוכנות למתקפות טילים וגם על בניית בסיסי הצבא החדשים בנגב. לפני כחודש, עם העברת הסמכויות של המשרד להגנת העורף למשרד הביטחון, מונה טרייבר במקביל גם לממלא מקום ראש מנהלת רח"ל, רשות החירום הלאומית, הגוף המקשר בין מערכת הביטחון לגופי החירום האחרים.

אם יישאר טרייבר בתפקיד ראש האגף הלוגיסטי אמו"ן, המשרד יבקש למנות מינוי קבע לרח"ל, ולהיפך. אם יעבור טרייבר לתפקיד בכיר יותר במשרד, יתפנו שני התפקידים הללו. טרייבר מצוי בימים אלה בחקירה בשל מעורבות בפרשת הרפז. הוא נחקר באזהרה ואף שהה במעצר בית בהסכמה. על פי הנחיית פרקליטות המדינה, המלווה את החקירה, הוא יכול להמשיך בתפקידו למרות החקירות.

6. תפקיד בכיר נוסף שמתפנה בקרוב, בחודש הבא ומקסימום בזה שאחריו, הוא ראש את"ק, שאותו ממלא עכשיו תת-אלוף ראם עמינח, החוזר למשרד רואי החשבון שלו שטיינמץ עמינח ושות. בהיותו מחזיק בתפקיד דו-ראשי, ראש אגף תקציבים במשרד הביטחון וגם היועץ הכספי לרמטכ"ל - הוא לבוש מדים, והמינוי יהיה משותף לשר הביטחון ולרמטכ"ל בני גנץ.

7. גם תפקיד מבקר מערכת הביטחון התפנה. מדובר בראש אגף גדול ורב כוח במשרד. חגי טננבאום ארז שוחרר באחרונה מהתפקיד, אחרי 4 שנים, לאחר החלטה יוצאת דופן של שר הביטחון יעלון. בחירת המבקר הבא היא מנוי של שר הביטחון, באישור הממשלה.

8. עוד תפקיד בכיר במשרד הביטחון, מה שמכונה ראש אכ"ס, ראש אגף כספים. מדובר בחשב המשרד, המהווה חלק ממערך החשבים של החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו. החשב הנוכחי, צחי מלאך, קודם לתפקיד אחר, מנכ"ל אשר"א - החברה לביטוח היצוא. מדובר במינוי המצוי בתחום סמכותה של החשבת הכללית.