בועה בת"א? "החמאס ניפץ את האגדה שהוא עצמו יצר"

כבר הרבה שנים אנחנו שומעים שברגע שתל-אביב תכנס לטווח טילי החמאס או החיזבאללה, מחירי הדירות המטורפים בעיר יצנחו; והנה - בשבוע האחרון התברר כי גם כניסה לטווח הטילים לא מזיזה לעיר ללא הפסקה

מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

רק בשבוע שעבר דורגה תל אביב כאחת מבין 18 הערים היקרות בעולם לזרים. בדירוג יוקר המחיה השנתי שמציגה חברת המחקר מרסר, שבו נכללו 211 מדינות, תל אביב יקרה אף יותר מפריז ומסן פרנסיסקו. מדובר בעלייה משמעותית בדירוג, לאחר שבשנה שעבר דורגה תל אביב במקום ה-32. הדירוג משווה את יוקר המחיה ומבוסס על השוואה בין עלויות של יותר מ-200 מוצרים ושירותים בכל עיר, בהם דיור, תחבורה, מזון, ביגוד, מוצרי צריכה ביתיים ובידור.

ולאף אחד לא הפריע שבדיוק באותו הזמן שבו פורסם הדירוג, תל אביב כבר הוכיחה לישראלים ולעולם כולו שגם היא נכנסה לתוך טווח הטילים מעזה.

יתרה מכך, יש מי שסבור שההסלמה במצב הביטחוני דווקא חיזקה את המעמד והביטחון של העיר תל אביב. זהו מנכ"ל חברת מודלים כלכליים, ד"ר יעקב שיינין. לדברי שיינין, "תמיד היה חשש ממה שיקרה כשיפלו טילים בתל אביב. כולם רואים עכשיו שלא קרה כלום. החשש שהיה לכולם בלב הפך ללא יותר מאגדה. האיום שריחף מעל תל אביב לא שווה יותר מדי, וזה הרבה בזכות מערכת כיפת ברזל. ברגע שבתי הקפה בתל אביב היו מפוצצים באנשים שראו את המונדיאל, היה ברור שהחמאס בעצם ניפץ את האגדה שהוא עצמו יצר. בחמאס לא הצליחו אפילו להשפיע על הצפייה בחצי הגמר של המונדיאל, שהיה משעמם גם ככה".

המדינה דוחה

בסוף השבוע האחרון החליטה רשות מקרקעי ישראל להודיע על דחיית המועד האחרון להגשת הצעות ב-12 מכרזים לרכישת קרקעות לסוף חודש יולי. מדובר בקרקעות בכל הארץ, בין היתר בת"א, שהמועד להגשת ההצעות לרכישתן נקבע להשבוע, אך בשל המצב הביטחוני נדחה מועד סגירת המכרזים.

אבל בתל אביב כלל לא מתרגשים מהמצב, ולא צופים השלכות דרמטיות על שוק הנדל"ן המקומי. "בתל אביב כמו בתל אביב, הכל מתנהל כרגיל", אומר ירון צוברי, סמנכ"ל שיווק בחברות קרסו נדל"ן המשווקת פרויקטים חדשים למגורים בשוק בצלאל וברחוב גרוזנברג.

"גם בשבוע של נפילות הטילים חתמו שני יהודים מצרפת על בקשות רכישה בפרויקט בצלאל. למרבה המזל, מצב ביטחוני כמו זה הוא זמני. הוא יכול להימשך חודש או חודשיים, ואחרי זה הדברים חוזרים למסלול. אחרי הקיפאון בשוק בעקבות מלחמת לבנון השנייה היו המון רכישות של דירות, וכך גם אחרי מבצע עופרת יצוקה. זה לא כמו האינתיפאדה שבמשך כמה שנים התפוצצו אוטובוסים ואנשים הקפיאו את הכוונות שלהם להשקיע כספים בכל דבר".

על ההשפעה של המצב הביטחוני על רכישת דירות בתל אביב על ידי תושבים ישראלים ויהודים מחו"ל, אומר שיינין: "המטרה של חמאס להשתיק את תל אביב לחלוטין לא צלחה. במרכז הארץ בכלל ובתל אביב בפרט שומעים אולי הרבה אזעקות אבל לא נפלו הרבה טילים. הבעיה האמיתית נמצאת בעוטף עזה. אני לא חושב שהמצב הביטחוני משפיע על רוכשי דירות שהתכוונו לקנות דירה בתל אביב. צרפתי שקונה דירה בתל אביב הוא לא סתם תושב זר שמחפש איפה להשקיע את הכסף. זה יהודי שאנטישמים הרביצו לו בפריז. לכן אני חושב שהתוצאה היא דווקא הפוכה".

גם המתווך אורן כץ, המשווק דירות יוקרה בתל אביב, מסביר כי תושבי החוץ מתרגשים עוד פחות מהישראלים מהמצב. "אני מסתובב בנוה צדק ורואה תושבי חוץ שרכשו דירות, ושואל אותם מדוע הם לא בצרפת או בשוויץ בימים אלה. הם משיבים שאין להם שום סיבה להיות שם עכשיו", מסביר כץ. "כשתושבי חוץ רוכשים דירה בישראל, זה מהלך ארוך. הרבה מהם נמצאים בתהליך של עלייה לישראל, והם עושים פעולות ממושכות, מחסלים שם עסקים, מוכרים שם דירות, מקימים פה חברות, רושמים ילדים לבתי ספר וקונים דירה. יש גם הרבה יהודים בחו"ל שמזדהים עם המצב ולשם הפרובוקציה וההזדהות הם באים לישראל דווקא עכשיו. גם ב-2008 כשליהמן ברדרס קרסה כולם חשבו שתהיה פה מפולת, אבל המחירים דווקא עלו.

"נכון שבימים האחרונים יש פחות טלפונים ופחות התעניינות אבל זה מצב טבעי, והוא גם זמני בלבד. בניגוד לתושבי חוץ, דווקא ישראלים נוטים לחשוב שבתקופה הזאת תהיה האטה ברכישת דירות ואולי גם ירידה במחירים. אבל זה לא נכון, כי מדובר במצב זמני לגמרי. הישראלים טועים כי דווקא עכשיו זו תקופה נוחה יותר לנהל משא ומתן עם מוכרים, כי קיים אפקט פסיכולוגי שמאפשר יותר גמישות במחירים".

מתווכים מגויסים

מתווכים נוספים מעידים כי שינוי השגרה משפיע בעיקר על הישראלים. "ביום חמישי האחרון בשעה 11 בבוקר הראיתי דירה ביד אליהו. לפתע היתה אזעקה", מספרת יעל אדמוב, יועצת נדל"ן ברימקס סקיי תל אביב. "הקונים רצו לחפש מחסה, ואז הבעל בישר לי שאשתו מודאגת והוא לא מסוגל להתרכז בעסקה.

"בימים האחרונים בכל ערב מתבטלות לי פגישות, גם על ידי קונים וגם על ידי מוכרים שמבקשים לדחות אותן לשבוע הבא, בהתאם למצב. מגעים בין צדדים נעצרים פתאום, בין היתר גם בגלל שהרבה אנשי מקצוע גויסו למילואים. יש לנו עכשיו ארבע עסקאות על הפרק שממתינות להתקדמות, ביניהן עסקה בגובה 4 מיליון שקל ביד אליהו שמתעכבת בגלל שהעו"ד של המוכרים גויס למילואים. אי אפשר להתקדם".