"אנחנו פותחים סניפים כרגיל אבל מפסידים המון כסף"

כך אומר רונן נמני, בעלי רשת קפה קפה ■ על רקע מבצע "צוק איתן" מורגשת פגיעה קשה ברשתות הקפה ובתנועה בקניונים בדרום ■ רמי לוי: "יש הרבה היעדרויות של עובדים" ■ מנכ"ל ארומה ישראל: "יש ירידה של כ-50% בפדיונות"

תופסים מחסה במרכז קניות /  צילום: רויטרס
תופסים מחסה במרכז קניות / צילום: רויטרס

העסקים בדרום ממשיכים לספוג פגיעה קשה עקב מבצע "צוק איתן", אם כי גם בקרב עסקים במרכז הארץ ניכרת ירידה משמעותית בפדיונות - כך עולה מבדיקת "גלובס". את עיקר הפגיעה סופגים רשתות האופנה, רשתות הקפה, רשתות המזון המהיר ועוד, בעוד הירידה במכירות בקרב רשתות השיווק נמוכה יותר.

לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, "בשבוע שעבר היה קצת לחץ, בעיקר באשדוד, אבל אנשים הגיעו לעשות קניות לסוף השבוע. הבעיה היא העובדים. יש הרבה היעדרויות של עובדים שמבקשים להישאר עם בני משפחותיהם כי הם מפחדים.

"מצד אחד, אנחנו נותנים שירות לאנשים כדי שיהיה להם אוכל בבית; ומצד השני, העובדים מפחדים לבוא לעבודה. זה קונפליקט. בשבוע שעבר לא ראינו ירידה במכירות, ואני מניח שאנשים רצו להצטייד מחשש שלא יוכלו לעשות קניות".

בקרב רשתות הקפה התמונה שונה לחלוטין. לדברי רונן נמני, מבעלי רשת קפה קפה, "בדרום הכול משותק. יש לנו 50 בתי-קפה, ויש ירידה של 70%-80% בעבודה. אין צורך לפתוח את הסניפים. אנחנו פותחים כי יש מעט לקוחות שמגיעים ועובדים שצריך לספק להם את העבודה, אבל בתכל'ס אנחנו מפסידים המון כסף.

"בדקנו אתמול את ההזמנות במוצ"ש, והייתה ירידה של כ-80%. במקומות אחרים בארץ יש ירידה של 15%-20%. אם הדברים לא ישתנו בימים הקרובים, כולנו נהיה בבעיה קשה מאוד. אלה עסקים שבנויים מתזרים מזומנים, והתזרים נעצר. יש מקומות שרגילים להפקיד 20-30 אלף שקל ביום, ועוברים שבועיים שלושה כאלה - זה גירעון של חצי מיליון שקל בחשבון. במבצע 'עופרת יצוקה' פחות הרגשנו. כאן זה הופך להיות הרבה יותר קשה".

"אין מצב רוח לקניות"

גם לדברי מנכ"ל ארומה ישראל, דני מישל, "יש ירידה גדולה של כ-50% ומעלה בפדיונות, בדגש על אשקלון, אשדוד ובאר-שבע. הירידה נמשכת גם בסניפים פחות דרומיים שהם גם חזק בטווח ברחובות וראשון-לציון. זו ירידה פחות קיצונית אבל עדיין גבוהה".

בקניונים ניכרת תנועה פחותה של לקוחות, ולדברי הראל ויזל, מבעלי קבוצת פוקס, הירידה בדרום מגיעה ל-50%-60%, ואילו הירידה במרכז ובצפון הארץ עומדת על כ-15%.

רשת בורגראנץ' חווה אף היא ירידה דרמטית במכירות. לדברי יובל אורגד, מבעלי הרשת, "הדלפקים די ריקים, אך שירות המשלוחים עובד. מרגישים חד-משמעית את הירידה. במספרים אני מעריך שבאשדוד ובאשקלון יש ירידה של לפחות 50%, בבאר-שבע כשליש. זה משתנה ממקום למקום. סניף בית קמה עובד טוב יותר, כי יש תנועה רבה של חיילים באזור".

לדברי אלי להב, מבעלי קניון גרנד באר-שבע, ניכרת תנועה בקניון, אם כי "ברגע שיש אזעקה - אנשים נעלמים, ובצדק. המשחקייה שעולה 25-30 שקל ניתנה בחינם, והיו רבים שנענו ובאו. אנשים בכל זאת רוצים לחיות ולבלות, ובקניון יש מרחבים מוגנים רבים. נכון שאין מצב-רוח ענק לקניות. ממראה עיניים, היו חנויות שעבדו, והיו שעבדו פחות".