הסדר צים: רשות ני"ע תדרוש פסילת ההצבעה של הראל

הראל לא הצהירה על עניין אישי מתוקף חברותה בנציגות האג"ח ■ הרשות בודקת גם גופים זרים המחזיקים במקביל במניות החברה לישראל ובאג"ח צים

גדלו הסיכויים לביטול הסדר החוב בצים, בשל ליקויים באופן סיווג הצבעת הגופים המוסדיים, שהם בעלי מניות המיעוט בחברה לישראל, בעלת השליטה בצים. בימים הקרובים צפויה רשות ניירות ערך, בראשות שמואל האוזר, לפרסם את עמדתה לפיה יש לפסול את הצבעת קבוצת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, במסגרת אסיפת בעלי המניות בחברה לישראל שאישרה את הסדר החוב בחברה הבת - כך נודע ל"גלובס".

בניגוד להסדר הראשון בצים, מ-2009, אז נפסלו קולות הראל בשל עניין אישי (האינטרס שלה באג"ח צים גבר על החזקתה במניות החברה לישראל), באסיפת בעלי המניות שנערכה לפני כשבועיים תמכה הראל, החברה בנציגות האג"ח של צים, בהסדר החוב כמי שאין לה בו עניין אישי (על פי הצהרתה). כך, הצבעתה, שהיוותה כ-16% מהקולות הבלתי נגועים, לא נפסלה. זאת, בשעה שחברות הנציגות האחרות - קרן עמיתים וחברת מגדל, שהצביעו גם הן בעד ההסדר, הגדירו עצמן בהצבעה כגופים נגועים שיש להם עניין אישי בהחלטה, והצבעתם נפסלה. בהתממש התרחיש של פסילת קולות הראל, עשוי שיעור בעלי המניות הלא נגועים שתמכו בהסדר (63%) להיכנס ל"תחום הדמדומים" שבין 45%-55% מהמניות, מה שיוביל למהפך בתוצאות ההצבעה ולהפלת הסדר החוב הענקי.

לאחרונה חשפנו ב"גלובס" כי רשות ני"ע החלה בבדיקת הצבעתם של הגופים המוסדיים בחברה לישראל, בנוגע להסדר החוב בצים, וכבר פסלה את הצבעתם של בתי ההשקעות מיטב דש, ילין לפידות, וקופת הגמל מחוג של עובדי חברת החשמל.

כעת מסתבר כי בדיקת הרשות הרחיקה מעבר לים, ונעשתה פנייה גם לגופים הזרים האוחזים במקביל במניות החברה לישראל ובאג"ח צים, ובהם בנקי ההשקעות סיטי, ג'יי. פי מורגן, סטייט סטריט ובנק אוף-ניו-יורק מלון.

נזכיר כי מנתונים שפרסמה החברה לישראל לאחר ההצבעה, עלה כי הגופים הזרים, שהיוו כ-36% מכלל בעלי המניות הלא נגועים, הצביעו באופן גורף בעד הסדר החוב בצים. כבר אז העלינו ב"גלובס" תהייה כיצד קרה שבניגוד לגופים המקומיים, אף אחד מקולות הבנקים הזרים לא נפסל, והם כולם נספרו ככשרים.

בדיקת רשות ני"ע צפויה להיתקל במכשולים, שכן הגופים הזרים אינם מחזיקים בדרך כלל מניות החברה לישראל בחשבון הנוסטרו שלהם, אלא מייצגים בעלי מניות בחברה שהינם בעלי חשבון אצלם בבנק. בהתאם לכך, יוכלו הגופים הזרים לטעון כי הם מנועים מהעברת מידע לרשות בשל שמירה על סודיות בנקאית.

מחר ההחלטה על מניית הזהב

בינתיים, בצים נושאים עיניים לדיון שייערך מחר בביהמ"ש העליון, בערעורה של המדינה על החלטת ביהמ"ש המחוזי בנושא מניית הזהב של המדינה (הגדלת רף העבירות של מניות צים ללא מתן אישור, מ-24% ל-35%), כאשר זו מתנגדת לערוך שינויים במעמד מניית הזהב בחברת הספנות, בשל הסדר החוב הצפוי.

זאת ועוד, היום דיווחה צים כי היא מסרבת להעביר שכר בגובה 86 אלף שקל ליועץ התקשורתי של נציגות האג"ח בחברה, חברת יוניק. החברה קבעה כי התשלום יקוזז למחזיקי האג"ח מהריבית הצפויה להם בתשלומים הבאים.

הסדר החוב בצים כולל תספורת של 50% על חוב בהיקף של כ-3 מיליארד דולר (מתוכו חוב אג"ח של 391 מיליון דולר).

איך הצביעו המוסדיים בסוגיית הסדר החוב בצים 8.7.14
 איך הצביעו המוסדיים בסוגיית הסדר החוב בצים 8.7.14