שרביט קסמים - הדור הבא של מערכת היירוט הישראלית

במערכת הביטחון נערכים לפריסת "שרביט קסמים" שאמורה לעשות לזילזל של נסראללה את מה שעשתה כיפת ברזל לקסאם של הנייה

שרביט קסמים / הדמיה: רפאל
שרביט קסמים / הדמיה: רפאל

בזמן שהעיניים נשואות אל פטריות העשן שמותירים ברקיע היירוטים המוצלחים של מערכת כיפת ברזל, ברפאל לא נחים על זרי הדפנה ודוהרים אל הדבר הגדול הבא.

במהלך השנה הבאה צפויה החברה למסור לחיל האוויר את הסוללה הראשונה של מערכת היירוט המתקדמת "שרביט קסמים", שמיועדת לפוצץ במעופם טילים ורקטות שמערכת כיפת ברזל לא מסוגלת לתת להם מענה. מערכת ההגנה העתידית כבר הוכיחה יכולות מרשימות בשורה של ניסויים, המשמעותי והמלא ביותר נעשה בנובמבר האחרון בשדה הניסויים שדמה שבנגב.

כך, המכ"ם MMR שמייצרת אלתא מערכות של התעשייה האווירית, מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב" של אלישרא מבית אלביט מערכות, המשגר והטיל המיירט שמכונה "סטאנר" של רפאל וריית'און האמריקאית הועמדו למבחן הגורלי ולא הכזיבו.

אנשי רפאל, נציגי משרד ההגנה האמריקאי, בכירים במרכז פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת) ומהנדסי ריית'און נצמדו אל המסכים ובחנו כל נתון. גורם ביטחוני בכיר טען שהניסוי הסתיים בהצלחה של 100%, ומערכת הביטחון דילגה מעל משוכה נוספת בדרך להקמת מערך הגנה רב-שכבתי ראשון מסוגו בעולם שאמור לתת מענה לכל רקטה וטיל שמאיימים על העורף הישראלי.

אם כיפת ברזל מעמידה עבור ישראל מענה לאיום של רקטות בטווחים שבין 4.5 קילומטר עד 75 קילומטר, מערכת שרביט קסמים אמורה להיות המענה לאיום הטילים והרקטות בטווח הבינוני שבין 75 ל-250 קילומטר. בטווח הזה נמצא חלק ניכר מארסנל הנשק שחיזבאללה בנה וממשיך לטפח לקראת עימות עתידי עם ישראל: רקטות פאג'ר, זילזל M-600 ועוד כמה צינורות עבים שאף אחד לא היה רוצה שיתפוצצו לו על הבית.

שרביט קסמים מתוכננת ליירט גם טילים בליסטיים כמו סקאד (שיש להניח כי נמצא בידי חיזבאללה), שיהאב על סוגיו וס'יג'יל שמחזיקה איראן - ולא אמורים להיות מיורטים בידי מערכת טילי החץ שמטפלת באיומים ברובד העליון. במצב כזה, שרביט קסמים, שתפקידה ליירט איומים בתוך האטמוספירה, תיכנס לתמונה כדי להשלים את המלאכה ולפוצץ במעופם את הטילים שהצליחו לעבור את טילי החץ.

בזכות יכולות תמרון מרשימות שהוכיח המיירט של שרביט קסמים "סטאנר" בשורה של ניסויים, ברפאל מאמינים כי הוא מסוגל ליירט בנוסף גם טילי שיוט מהסוג שבהם מחזיקה איראן וגם כלי טייס מסוגים שונים. בעתיד, אפשר שה"סטאנר" יוכל לשמש גם כטיל אוויר-אוויר, מהסוג שמשגר מטוס קרב לעבר מטוס אויב.

לכאורה, שרביט קסמים אמורה לעשות בדיוק את מה שעושה כיפת ברזל - רק גדול יותר, רחוק יותר ולגמרי אחרת. אם הטיל המיירט של כיפת ברזל, "טמיר", מבצע את היירוט של רקטת המטרה באמצעות מרעום קרבה שמפוצץ אותו בסמוך לרקטה ומשמיד אותה - ה"סטאנר" נטול חומר נפץ ומשמיד את טיל המטרה, HIT TO KILL, ראש בראש, ברזל בברזל. אגב, כך אמור גם הטיל העתידי חץ-3 לפוצץ בחלל טילים בעלי ראש קרב גרעיני.

יכולת כזאת היא הישג טכנולוגי מרשים שעוד יזכה את המפתחים בהרבה מאוד פרסים ויקשט אותם בלא מעט פרחים: "זה כמו שקליע של רובה יפגע במדויק, במהירות אדירה ובגובה עצום בקליע שנורה מרובה אחר", המחיש גורם ביטחוני שמעורב בתוכנית הפיתוח של שרביט קסמים.

כמו מערכת כיפת ברזל, גם שרביט קסמים תהיה מחוברת אל המכ"ם MMR multi-mission-radar)) של אלתא מערכות. מכ"ם כזה יודע ללוות את המטרה מרגע הולדתה: מיד לאחר השיגור הוא מזהה את הטיל או את הרקטה, מחשב את מסלול מעופה ומספק לעמדת השליטה והבקרה את תא השטח שעליו היא מאיימת. בהמשך, המכ"ם יספק לצוות היירוט את מיקום המטרה בתמונת השמיים ויהיה מסוגל "לדבר" עם בקרת האש של המערכת עד להשלמת היירוט.

כשמערכת כיפת ברזל מצילה חיי אדם ומונעת נזק כבד לרכוש באזור הדרום - ומהשבוע האחרון כמעט בכל רחבי הארץ - מחיר היירוט של רקטה אחת מתבטלת או לפחות נדחקת אל שולי השיח הציבורי. העלות של מיירט מסוג טמיר מוערכת ביותר מ-50 אלף דולר (וכמה גורמים אף נקבו בסכום 100 אלף דולר), כשמחיר של רקטת גראד מוערך בכמה מאות או אלפים בודדים של דולרים.

במקרה של המיירט "סטאנר", העלויות נמצאות כבר בשכונה אחרת לגמרי: על פי הערכה שהעלו בעבר גורמים מקצועיים בשיחות עם "גלובס", המחיר של טיל מיירט אחד של שרביט קסמים נע בין 700 אלף דולר למיליון דולר. כדי להעמיד תשובה טובה לטילים ולרקטות הכבדות של חיזבאללה שאפשר שישוגרו לעבר ישראל במטחים גדולים - ישראל תצטרך כמה מאות כאלה. אגב, המחיר של טילי חץ גבוה יותר: המחיר של טיל חץ-2 הוערך בעבר ב-2.7 מיליון דולר, והמחיר של חץ-3, שיהיה מבצעי בשנים הקרובות, מוערך בכ-2.2 מיליון דולר.

אלא, שכמו במקרה של מחיר היירוט באמצעות כיפת ברזל, גם כאן היקף הפגיעה בנפש וברכוש שיכול להסב טיל שנושא ראש קרב במשקל של מאות קילוגרמים ובכוחו להגיע כמעט לכל נקודה במדינה - שווה את המחיר.

שרביט קסמים, שפותחה בתקציב שהוערך ביותר ממיליארד שקל לא בלי תרומה נדיבה של משלם המסים האמריקאי, הייתה צריכה להיות מבצעית כבר מזמן. עם תחילת הפיתוח שלה ברפאל ובמשרד הביטחון סימנו כבר בתחילת העשור הנוכחי את 2012 כשנת יעד שבה תוכרז המערכת כמבצעית. קיצוצים ואילוצים תקציביים האטו את תוכנית הפיתוח, ובמסגרת הוויכוחים על תקציב הביטחון היו שדיברו במהלך החודשים האחרונים על דחייה נוספת. בימים האחרונים הבהירו גורמים ביטחוניים כי 2015 הוא יעד סופי לפריסה ראשונית של המערכת, לפחות לפי שעה.