יש לכם תחזית רחוקה לארה"ב? הנה מוצר שיכול לעניין אתכם

אם אתם מאמינים שהתשואות על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים בדרכן מעלה, הנה רעיון לקנייה ■ מהי החולשה הגדולה שמצאנו ביישום שלו

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

השבוע אנחנו בוחנים רעיון למוצר מובנה, שמיועד לאלו שסבורים כי התשואות על איגרות החוב הארוכות של ממשלת ארה"ב בדרכן למעלה. נכס הבסיס במוצר המובנה - Year CMS Rate 10, הוא למעשה הריבית האמריקאית ל-10 שנים, ועוד מרווח קטן שהבנקים דורשים האחד מן השני.

לכל צורך מעשי, נכס הבסיס והתשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, הם כמעט אותו הדבר. נכון למועד תמחור המוצר (תחילת החודש), Year CMS Rate 10 הוא 2.75%, התשואה הצפויה בעוד 3 חודשים היא 2.85%, בעוד 6 חודשים 2.95%, ובעוד שנה 3.15%. כלומר, השווקים חוזים עלייה של כ-0.4% בתשואה ל-10 שנים, בטווח הזמן של השנה הקרובה.

המוצר המובנה משלם בכל מקרה קופון של 8% לאחר שנה, ותמורת התשואה הגבוהה מאוד הזו המשקיע מסכן את הקרן. כלומר, ההגנה לקרן אינה מובטחת, אלא מותנית בביצועי נכס הבסיס - התשואה ל-10 שנים במקרה זה. אם בעוד שנה נכס הבסיס יהיה ב-2.75% או גבוה יותר, הקרן תוחזר במלואה. אם היה נמוך מ-2.75%, המשקיע יפסיד 1% על כל נקודת בסיס מתחת ל-2.75%.

לדוגמה: אם בעוד שנה נכס הבסיס יהיה 2.65%, כלומר 10 נקודות בסיס פחות מרמתו כיום, המשקיע יפסיד 10% על הקרן. מאחר שקופון של 8% משולם בכל מקרה, התשואה הכוללת על ההשקעה במקרה זה תהיה שלילית בגובה 2%.

אם Year CMS Rate 10 יהיה ב-1.75% או נמוך יותר, הקרן תימחק במלואה וישולם רק הקופון. במילים אחרות, בשביל לקבל 8% בעוד שנה, המשקיע נדרש לקחת מינוף של פי 100 - ירידה של 1% בתשואה תגרום להפסד של 100% מהקרן.

לאור ההפסקה המתוכננת של רכישות האג"ח על ידי הפד, לקראת סוף השנה, לכאורה נראה כי כיוון התשואה ל-10 שנים הוא אכן למעלה. בשנה האחרונה הרמה הנמוכה ביותר של Year CMS Rate 10 הייתה כ-2.5%.

עם זאת, נציין כי עד לפני זמן לא רב - מאי 2013 ליתר דיוק - נכס הבסיס היה נמוך מ-2%. הפתעה שלילית בשווקים, משבר לא צפוי וכדומה, בהחלט יכולים להחזיר את התשואה ל-10 שנים אל מתחת ל-2%. זה אולי לא נראה סביר, אך הדבר בהחלט אפשרי. את 2014 התחלנו כאשר נכס הבסיס היה עמד על כ-3.1%, וגם אז הקונצנזוס היה המשך עלייה בתשואות - כך שרמתו כיום היא בניגוד מוחלט לתחזיות מתחילת השנה.

להעריך מה לא יקרה

ניתחנו כאן בעבר מוצרים מובנים רבים, שבהם ההגנה על הקרן אינה מובטחת אלא מותנית, ובתמורה לסיכון המשקיע מקבל קופון. נכסי הבסיס במוצרים אלו הם בדרך כלל מדדי מניות או מניות בדידות, אך את אותו העיקרון ניתן ליישם גם על נכסי בסיס אחרים.

העיקרון הוא שהמשקיע אינו נדרש לנבא מה יקרה עם נכס הבסיס, אלא להעריך מה לא סביר שיקרה. במקרה שלנו - המשקיע אינו נדרש לנבא האם יעלו התשואות, מתי ובאיזה קצב; אלא רק להעריך שלא סביר שהתשואות ירדו.

הבעיה במוצר הזה אינה בעיקרון אלא ביישום: אין למשקיע כל מרווח טעות, והרגישות לטעות בחיזוי (כלפי מטה) היא גבוהה מאוד. אי אפשר לטעון, כי ירידה בתשואה מ-2.75% ל-2.5% ואף פחות מזה, היא אירוע עד כדי כך בלתי סביר. ההסתברות להפסד אינה נמוכה, וההפסד בפועל עלול להיות משמעותי מאוד.

הכותב הוא שותף בחברת ISIS, המתמחה בפתרונות השקעה מובנים, וכן משמש כאנליסט בכיר של מוצרים פיננסיים עבור קבוצת פיוניר אינטרנשיונל, ועשוי להיות לו עניין בנושא הכתבה. אין לראות בכתבה המלצה לרכישת ני"ע או תחליף לייעוץ השקעות אישי

נכס הבסיס, 10 Year CMS Rate, בשנה האחרונה
 נכס הבסיס, 10 Year CMS Rate, בשנה האחרונה