פריגו מחפשת מיזוג בפרמיה על שווי 66 מיליארד ש'

הערכות בשוק: פריגו תוכל לקבל פרמיה של 25% ברכישתה ■ החברה מעסיקה כ-1,200 עובדים בישראל, בשני מפעלים

חברת התרופות פריגו , הנסחרת בבורסת NYSE בניו יורק וכן בבורסה בת"א, גייסה בנק השקעות כדי לבחון את מכירתה בדרך של מיזוג לתוך חברת תרופות גדולה, כך נודע ל"גלובס". פריגו נסחרת לפי שווי של 66 מיליארד שקל בתל אביב (19.5 מיליארד דולר ב-NYSE), וההערכות בשוק הן כי תוכל לקבל פרמיה של 25% ברכישתה. בחודש האחרון עלתה מניית החברה ב-4%, אך דווקא בימים האחרונים היא רושמת ירידות. מפריגו נמסר היום כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

לפריגו, שהגיעה לישראל במסגרת רכישת חברת התרופות אגיס, יש שני מפעלים בישראל, בירוחם וברמת חובב, והיא מעסיקה כ-1,200 עובדים בישראל. מכירת החברה, אם תתבצע, לא בהכרח תשפיע על המפעלים בדרום, אך היא מוסיפה אי-ודאות לפעילותם.

ב-2011, בריאיון ל"גלובס", נשאל מנכ"ל פריגו ג'וזף פאפא האם פריגו עשויה להיות יעד לרכישה. "תמיד התשובה יכולה להיות כן, אבל נחכה ונראה", השיב פאפא. "עד כה אנחנו אלה שרכשנו, ואני מאמין שנמשיך באותו אופן".

עסקת מיזוג עם פריגו יכולה להיות אטרקטיבית לרוכש פוטנציאלי, בעיקר מארה"ב, משיקולי מיסוי. פריגו עצמה, שהיא חברה אמריקאית במקור, רכשה לאחרונה את חברת Elan האירית, והעבירה לתוכה פעילות באופן שמאפשר לה לשלם מיסים מפעילות זו על פי חוקי המס המקילים של אירלנד.

נכנסה בעקבות רכישת אגיס

חברה שתרכוש את פריגו תוכל גם היא להעביר פעילות לאירלנד. לאחרונה נערכו מספר רב של עסקאות למטרות מיסוי מסוג זה, ובין היתר רכשו מדטרוניק האמריקאית את קובידיאן האירית, ווטסון האמריקאית את אקטביס השוויצרית ופייזר ניסתה ולא הצליחה לרכוש את אסטרה זנקה הבריטית.

פריגו נרשמה למסחר בבורסה בת"א בעקבות רכישת אגיס, תמורת כ-818 מיליון דולר ב-2005. המתעשר העיקרי מן העסקה היה מורי ארקין, ממשפחת מייסדי אגיס, ומי שהיה אז בעל השליטה והמנכ"ל, שקיבל מניות פריגו ומזומן בשווי כולל של 1.7 מיליארד שקל. מאז עלו מניות פריגו בכ-600%. ארקין הפך מאז למשקיע פרטי הפועל בעיקר בתחום הביומד, ואין לו היום מעורבות בחברה הרוכשת, למעט החזקה קטנה בה.

פריגו היא חברה ותיקה, שהוקמה עוד ב-1887. מייסד החברה, לותר פריגו, עסק בכלל במכירת תפוחים מיובשים, כשהחליט לעבור לעסקי האריזה וההפצה של תרופות. היום היא חברת תרופות גנריות שמובילה בארה"ב את שוק התרופות ללא מרשם, המשווקות תחת מותגים פרטיים של החנות המוכרת אותן.

נוסף על כך, יש לה פעילות בתחום המזון לתינוקות ופעילות בתחום הווטרינריה. לשניהם היא נכנסה בעקבות רכישות שביצעה בשנים האחרונות, והיא ידועה כ"רוכשת סדרתית". הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה של פריגו הייתה זו של Elan, שהוזכרה לעיל, שבוצעה בסוף השנה שעברה תמורת 8.6 מלבד יתרונות המיסוי שלה, הוא הכנסותיה מהתרופה טיסברי (Tysabri) שמיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. אלאן מקבלת כיום תמלוגים של 12% מהמכירות, וב-2012 הם הסתכמו ב-1.6 מיליארד דולר.