הרוג ישראלי ראשון ב"צוק איתן"; יירוטים באזור ירושלים והדרום; נתניהו: "החמאס ישלם על כך ביוקר"

(עדכונים שוטפים) - אש בלי הפסקה: החמאס שיגר היום יותר מ-90 רקטות לעבר ישובי הדרום, גוש דן והשפלה ■ אזרח שהגיע לחלק מזון לחיילים במעבר ארז נהרג מפגיעת פצמ"ר ■ שרידי רקטה פגעו בבית ספר בראשל"צ

צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס
צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס

21:20

מטח רקטות נורה לעבר הרי ירושלים ובית שמש; כיפת ברזל יירטה לפחות שתי רקטות באשקלון ובאזורים סמוכים לאשדוד. מספר רקטות נפלו בשטחים פתוחים. אין דיווחים על נפגעים.

20:00

במסיבת עיתונאים שכינס הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אמר כי החמאס לא נענה להפסקת האש ולכן הורה לצה"ל לפגוע בו בכוח רב. "החמאס בחר להמשיך במערכה והוא ישלם על כך ביוקר. אנו פועלים בכל החזיתות במקביל במטרה להגן על אזרחי ישראל מירי הרקטות. עדיף היה לפתור זאת בדרך מדינית, אבל החמאס לא הותיר בידינו ברירה אלא להרחיב או להעצים את המערכה נגדו".

נתניהו פנה לאזרחי ישראל ואמר: "אני נחוש לעשות את הדבר הנכון ואני יודע שאתם סומכים עליי, שאתעלם מרעשי הרקע ואתמקד במשימה העיקרית - לשמור על ביטחונכם וחייכם. נעשה הכל כדי שהשקט יחזור במהרה למדינת ישראל ואזרחיה". ראש הממשלה הוסיף ואמר כי בתקופה זו יש לפעול במתינות ובשיקול דעת ולא באמצעות הצהרות מתלהמות.

19:00

אזעקות נשמעו בת"א, בת ים, חולון, ראשון לציון וישובי הדרום. החמאס שיגר עשרות רקטות לעבר ישובי הדרום וגוש דן, כיפת ברזל יירטה בהצלחה מספר רקטות. שרידי רקטה שיורטה פגעו בגג של בית ספר בראשון לציון וגרמו להרס רב. עד כה שיגר חמאס יותר מ-90 רקטות לעבר ישובי הדרום, גוש דן והשפלה.

הרוג ישראלי ראשון במבצע "צוק איתן": אזרח שהגיע לחלק מזון לחיילים במעבר ארז בעוטף עזה נהרג מפגיעת פצמ"ר ורקטה שנפלו במקום.

בתוך כך, לפני זמן קצר קו מתח גבוה נוסף המספק חשמל לרצועת עזה, נפגע מירי טילים של החמאס. על פי הנחיית שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים , סילבן שלום כל עוד הירי נמשך ונשקפת סכנה לעובדי חברת החשמל, עבודת התיקון לא תתבצע. נכון לעכשיו מופסקים שניים מתוך עשרה קווי מתח גבוה המספקים חשמל לרצועה.

18:00

החמאס, שהצהיר כי כל הפלגים מתנגדים להפסקת האש, שיגר מטח כבד של רקטות לעבר ישובי הדרום, כאשר "כיפת ברזל" יירטה בהצלחה כ-9 רקטות מעל ישובי עוטף עזה ואשקלון.

16:20

שר החוץ אביגדור ליברמן כינס מסיבת עיתונאים, בה קרא "ללכת עד הסוף" ולכבוש את רצועת עזה. במקביל לדברי ליברמן, צה"ל הגביר את התקיפות בעזה, כולל מנהרות, בורות שיגור ומבנים בלב הרצועה.

15:10

אלוף פיקוד דרום, סמי תורג'מן, כינס עיתונאים ומסר הודעה: "אין לצה"ל כוונה להבליג על ירי הרקטות של חמאס. למעשה, בשעה זו חיל האוויר כבר תוקף שוב ברצועה. החמאס נכשל ביכולת שלו להפתיע אותנו באוויר, בים וביבשה. בתי הבכירים של חמאס שימשו כמחסני אמל"ח, הצלחנו לפגוע בכל התשתיות של הרקטות הארוכות. לא הפעלנו את כל היכולות שלנו ואם נידרש נפעיל אותן, בכל הכוח. אנחנו מחזיקים סט של תוכניות מסודרות וברורות, כולל פעולה קרקעית. אבל, אין זה נכון להגיד מה אנחנו הולכים לעשות. עוד לא בא הזמן לסכם את המבצע".

15:01:

הסוף להפסקת האש: ראש הממשלה הורה היום (ג') בשעות הצהריים לצה"ל לחזור ולפעול בעוצמה נגד מטרות הטרור בעזה, לנוכח המשך ירי הטילים מכיוון רצועת עזה, החליטו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון בוגי יעלון לחדש את התגובה אל מול החמאס. גורמים מדיניים מסרו כי "אחרי שחמאס והגיהאד האיסלמי סירבו להצעת מצרים להפסקת אש וירו עשרות רקטות על ישראל, החליטו נתניהו ויעלון להורות לצה"ל לפעול בעוצמה נגד מטרות הטרור בעזה".

14:00

החמאס הגיב היום (ג') להצעת הפסקת האש של המצרים בירי בלתי פוסק על יישובי הדרום, המרכז והשפלה. בין השעות 12:15 ל-12:30 נשמעו אזעקות גם באזור חיפה, באזור השעה 13:10 נשמעה אזעקה בנס ציונה ורחובות, וב-13:35 נשמעה אזעקה בראשון לציון. ארבעה הדי פיצוצים נשמעו באזור.

12:30

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס בשעה 12 בצהריים מסיבת עיתונאים עם שר החוץ הגרמני המבקר בישראל ואמר: "אם החמאס לא יקבל את ההצעה להפסקת אש, וכך זה נראה כרגע, לישראל תהיה את כל הלגיטימציה הבינלאומית להרחיב את הפעולה על מנת להשיג את השקט הנדרש. צה"ל יחריף את המתקפה. אני מצפים לתמיכה מלאה מהגורמים האחראים בקהיליה הבינלאומית לפעולות שננקוט במידת הצורך בעתיד".

הבוקר, בתום ישיבה שנמשכה כשעתיים, החליטו שרי הקבינט להענות בחיוב ליוזמה המצרית להפסקת אש החל מהשעה 9:00. נתניהו הציג בפני השרים את טיוטת הפסקת האש, לפיה ישראל תאמץ את ההבנות שהושגו אחרי מבצע עמוד ענן והמצב יחזור לקדמותו בדיוק לפני שהחל סבב הירי הנוכחי.

גורמים מדיניים אמרו בתום הישיבה כי העובדה שחמאס מביע התנגדות להסכם מעידה על כך שמדובר בהסכם כניעה מבחינתו. לדבריהם, היכולת הרקטית שלו סוכלה, אין לו שום הישג או יכולת לשלם משכורות. "חמאס משחק משחקים", הם הוסיפו.

לפי הנוסחה שהתגבשה, משלחות של חמאס וישראל אמורות היו לבוא לקהיא לאחר 48 שעות של הפסקת אש ללא תנאים מקדימים. זה כנראה כבר לא יקרה.

אזעקות ונפילות בדרום הארץ

וכאמור, לאחר הסכמת ישראל להפסקת אש, נשמעו אזעקות בשדרות, אשדוד, אשקלון, עוטף עזה, באזור כרם שלום ובמועצה האזורית אשכול. באשדוד ספג בית פרטי פגיעה ישירה מרקטה, אין נפגעים באירוע. למעשה, המשיך החמאס לירות ברציפות, במטחים בכל חצי שעה.

לפני השעה 9:00 נשמעו אזעקות במועצה האזורית חוף אשקלון ובעוטף עזה. הלילה נורו 2 רקטות מסיני לעיר אילת, אחת מהן נחתה בשטח בנוי ופצעה 10 צעירים באורח קל.

פיקוד העורף קורא לציבור לא להיכנס לשאננות בשל ההחלטה לקבל את הפסקת האש, והדגיש כי כל הנחיות ההתגוננות בכל הארץ תקפות גם היום. פיקוד העורף ביקש להזכיר כי בהישמע אזעקה או קול נפץ יש להיכנס למרחב המוגן תוך פרק הזמן העומד לרשותכם; חל איסור על התקהלויות והתכנסויות מעל 300 איש בשטח פתוח וסגור. ניתן לקיים התכנסויות והתקהלויות מתחת ל-300 איש ללא הגבלה.

550 נפגעי חרדה

בדיון מיוחד שנערך היום בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת סיפרה האחראית הארצית למצבי חירום וטראומה נפשית במשרד הבריאות, בלה בן גרשון, כי במהלך מבצע "צוק איתן" טיפל עד כה המשרד ב-550 נפגעי חרדה. העובדת הסוציאלית הראשית של מחוז הדרום בקופת חולים מכבי, רות וגנר, סיפרה כי 742 ממבוטחי הקופה פנו מאז החל המבצע לייעוץ בקו החם, אולם רק 23% מהפניות התבצעו על ידי תושבי הדרום. "ייתכן שהם כבר התרגלו או שהם חסונים יותר נפשית בשל ניסיונם לעומת שאר תושבי המדינה", אמרה. העובד הסוציאלי הראשי של קופת חולים מאוחדת, ישי קום, ציין כי התקבלו אצלם 300 פניות עד היום, בעיקר מתושבי בת ים, חולון, ראשון לציון ולוד ומרבית הפניות עוסקות בחרדה עקב אי קיומם של מרחבים מוגנים.

גרשון הוסיפה כי "תושבי הדרום ובהם מפוני גוש קטיף חיים בשגרת חירום וסובלים מפוסט טראומה. זאת אוכלוסיה שמצד אחד יש בה חוסן, אך היא סובלת ממצוקות קשות כמו מצב כלכלי ירוד. במהלך השנים הקמנו 5 מרכזי חוסן להתמודדות עם הקשיים והחרדות, ובימים האחרונים הוספנו 7 מרכזים כאלה אד-הוק".

מנהלת היחידה להתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר במשרד החינוך, ד"ר יוכי סימן טוב, ציינה כי 5 עד 10 אחוזים מהסובלים מפוסט טראומה צפויים להישאר פגיעים מאוד ולהיות מטופלים לאורך שנים. ד"ר סימן טוב התריעה כי מימון מרכזי החוסן יסתיים השנה. לשאלתה של ח"כ מועלם-רפאלי השיב רפרנט הבריאות במשרד האוצר, מורי אמיתי, כי הממשלה דנה בימים אלה בהארכת התכנית לשנים 2015-2016.