8 שנות מאסר ליזם הנדל"ן רון אסט שגנב 13.8 מ' ש' מלקוחותיו

יזם הנדל"ן רון ‎אסט הורשע, במסגרת הסדר טיעון, כי הציע לקורבנותיו נכסים למכירה - למרות שלא היה לו אישור מבעליהם למכור אותם ■ ישלם קנס בסך 300 אלף שקל ויפצה את קורבנותיו בסכום כולל של כ-4.5 מיליון שקל

שוק אפור  / צילום: thinkstock
שוק אפור / צילום: thinkstock

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, גזר היום (ג') עונש של 8 שנות מאסר בפועל על יזם הנדל"ן רון אסט, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בשורה של עבירות גניבה, קבלת דבר במירמה וזיוף שביצע כלפי אנשים שביקשו לרכוש ממנו נכסי נדל"ן.

כמו כן הטיל רוזן על אסט קנס בסך 300 אלף שקל וקבע כי עליו לפצות את קורבנותיו בסכום כולל של כ-4.5 מיליון שקל.

אסט הוא יזם וקבלן נדל"ן, הפועל מזה כ-20 שנים באזור תל-אביב בכלל ובשכונת נווה-צדק בפרט. באפריל ניתן צו כינוס לנכסיו.

בין השנים 2008-2013 תכנן אסט לרמות ולגנוב כספים מלקוחות, ממשקיעים ומקופת הכינוס שלו באמצעות הצגת מצגי-שווא, לפיהם הוא מתכוון למכור דירות ולהקים פרויקטים שונים בתחום הנדל"ן, וזאת מבלי שקיבל אישור ממאן דהוא למכור נכס כלשהו או להקים פרויקט כלשהו.

בין היתר, אסט יזם לכאורה פרויקט פינוי-בינוי בצומת הרחובות עין-גנים ותחכמוני שבשכונת נווה-צדק (פרויקט עין גנים). "ייזום" זה נעשה כאשר הנאשם לא איגד מעולם את הדיירים המתגוררים במקום לצורך הפרויקט ולא קיבל את אישורם להיות היזם של הפרויקט; לא קיבל הרשאה מעיריית תל-אביב לקדם פרויקט כשלהו בעין-גנים; ולא קיבל את אישורה של חברת עמידר, שהיא בעלים של חלק מהנכס.

אסט הציג בכזב למתלוננים תוכניות בנייה שונות, הדמיות, תצלומים ושרטוטים, כדי לרכוש את אמונם. בנוסף הציג למתלוננים מסמכים כוזבים, לפיהם בעלי הדירות והמקרקעין נתנו לכאורה את הסכמתם למכירת הנכס, כשהוא מזייף מסמכים אלה ואת חתימתם של "המוכרים".

אסט למתלוננים צילומי צ'קים שלו שנרשמו לכאורה לפקודת "המוכרים", כאשר צ'קים אלה מעולם לא הגיעו לידי "המוכרים" וממילא מעולם לא נפרעו.

אסט העביר למתלוננים צ'קים משוכים על שמו כמעין בטוחה כנגד הכספים שנתנו לו עבור עסקאות הנדל"ן, ביודעו כי צ'קים אלה לא יכובדו על-ידי הבנק, שכן חשבונו היה מוגבל ברוב תקופת המירמה.

כמו כן, אסט נהג "לגלגל" צ'קים בין מתלונן למתלונן כדי "לפתור" בעיות או חובות שנוצרו מול מתלונן כזה או אחר, במטרה למשוך זמן על מנת שיוכל להמשיך ולבצע את תוכנית המירמה.

אסט גם שכנע את המתלוננים להעביר אליו צ'קים כמקדמה ל"מוכרים" ללא רישום מוטב, על מנת שהוא יוכל לחלקם לכאורה בין ה"מוכרים" ו/או לשלם לבעלי מקצוע או עבור קידום הפרויקטים, זאת כאשר בפועל הוא שלשל את הכסף לכיסו.

אסט נהג להבטיח לקורבנותיו, בו-זמנית, כי הוא ירשום משכון לטובתם על דירתו הפרטית, או ירשום שיעבודים על חברה בבעלותו, כל זאת ביודעו כי על דירתו קיימים שיעבודים ומשכנתא לבנקים, וכי חברתו נתונה בקשיים כלכליים. הנאשם אף שיעבד את דירתו למתלוננים גם לאחר שערך חוזה למכירתה.

בנוסף, נקבע כי אסט המציא אמתלות שונות בפני המתלוננים מדוע העסקה לא מתקדמת או מדוע לא ניתן לפגוש את "המוכר" בעל הנכס, ואף הגדיל לעשות ושכנעם במירמה לוותר על הנכס הראשון שהוצע ולהשקיע בנכס שני וכך הלאה.

כחלק ממערכת היחסים שיצר עם הקונים הפוטנציאליים, קיבל אסט מחלקם במירמה סכומי הלוואות שונים, כשהוא יודע כי הוא אינו יכול להשיבם ואף לא היה בכוונתו לעשות כן.

אם לא די בכל אלה, אסט הוא לא היסס למכור ו/או להציע את אותו נכס למכירה למספר מתלוננים.

סך הכספים שנגזלו על-ידי אסט מהמתלוננים הגיע לכדי 13.8 מיליון שקל.