השכר המקוצץ של לפידות: 22 מ' ש' בשנים 2014-2017

הפניקס שוב פונה לבעלי המניות: תבקש לאשר למנכ"ל שכר מקסימלי של 6.7 מיליון ש' עבור 2014, ועלות ממוצעת של 5 מיליון ש' לשלוש השנים הבאות

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

לאחר שנכנעה לאחרונה לביקורת נגד תנאי העסקתו של המנכ"ל אייל לפידות, פרסמה היום חברת הביטוח הפניקס את תנאי העסקתו המעודכנים, שלפיהם תשלם לו עד 21.6 מיליון שקל בשנים 2014-2017. זאת לעומת שכר בעלות כפולה של עד 41.4 מיליון שקל (כ-10 מיליון שקל בשנה) שביקשה להעניק לו קודם לכן, החלטה שירדה מסדר היום בעקבות ביקורת ציבורית חריפה, ומהלך חריג של המפקחת על הביטוח באוצר, שקראה לחברי דירקטוריון הפניקס לבירור.

הפניקס, שבימים אלה מתנהלים מגעים למכירת השליטה בה מידי קבוצת דלק לידי משפחת קושנר האמריקאית, זימנה את האסיפה הכללית לאישור שכר לפידות ל-20 באוגוסט. מתנאי ההעסקה החדשים עולה, כי מדובר בשכר בעלות מקסימלית של 6.7 מיליון שקל עבור שנת 2014, ובממוצע בעלות של כ-5 מיליון שקל לשנה עבור כל אחת מהשנים 2015-2017. כמו כן יזכה לפידות לתקופת הודעה מוקדמת של שישה חודשים, ולתקופת הסתגלות של עוד שישה חודשים - מצנח זהב בעלות של כ-3.8 מיליון שקל.

ביחס לחקיקה שמקדם האוצר בדבר אי-הכרה בהוצאות שכר על תגמול הגבוה מ-3.5 מיליון שקל לשנה, מציינים בהפניקס כי "היה ויפורסם חוק מחייב כאמור, יבחנו ועדת התגמול והדירקטוריון את השלכותיו על מדיניות התגמול החדשה, וככל הנדרש תבוצענה התאמות בנוסחה".

תגמול הוני, מענק שנתי ומענק נוסף

חבילת השכר החדשה של לפידות מורכבת משכר בסיס חודשי של 136 אלף שקל (כ-1.6 מיליון שקל ברוטו לשנה, שעלותם כ-2.4 מיליון שקל עבור הפניקס). נוסף על כך יהיה לפידות זכאי לתשלום קבוע של עוד 1.4 מיליון שקל מדי שנה (שלא יחושבו לצורך זכויות סוציאליות). מכאן שהרכיב השנתי הקבוע בתנאי העסקתו יעמוד על כ-3.8 מיליון שקל.

עוד מבקש דירקטוריון הפניקס לאשר ללפידות תגמול הוני משתנה בדרך של הקצאת מניות חסומות, בשווי הטבה של עד 1.4 מיליון שקל לשנה, ומענק שנתי מותנה עמידה ביעדים כמותיים מדידים במזומן, בהיקף של עד 196 אלף שקל. בונוס זה יינתן בהתאם למיקומה היחסי של הפניקס בדירוג התשואות לשלוש שנים ביחס לארבע קבוצות הביטוח הגדולות האחרות. נוסף על כך יהיה לפידות זכאי למענק שנתי נוסף במזומן, בגין הערכה איכותית של תרומתו לחברה, שיסתכם בעד 280 אלף שקל לשנה.

בהסכם ההעסקה החדש פועלת הפניקס, לדבריה, בהתאם להוראות הפיקוח על הביטוח ביחס לשכר נושאי המשרה, וכן "על רקע דיונים בין חברי דירקטוריון החברה לבין הממונה על שוק ההון". הסכם ההעסקה הקודם של לפידות תם בסוף חודש מארס האחרון, ומאז סוף 2013 ניסתה הפניקס לאשר, ללא הצלחה, את ההסכם החדש, כך שמאז אפריל האחרון אין למנכ"ל הסכם העסקה בתוקף.

בימים אלה מקדמת קבוצת דלק, בעלת השליטה בהפניקס, עסקה שבמסגרתה תמכור למשפחת קושנר האמריקאית את השליטה בהפניקס (47%) בתמורה ל-1.7 מיליארד שקל - לפי שווי ההון העצמי.

ככל הידוע, מי שהביא את משפחת קושנר לעסקה הוא לפידות, שצפוי לרכוש את יתרת החזקות דלק בהפניקס (5%). כיום מחזיק לפידות כ-1% ממניות הפניקס, ששוויה בבורסה עומד על כ-3.2 מיליארד שקל. מדובר בעסקה שנמצאת עדיין בשלביה הראשונים, ורחוקה מאוד מלהיות ודאית.