המדד עלה ב-0.3% ביוני; התייקרויות בהלבשה ודיור

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ההלבשה והנעלה (ב-10.0%) והדיור (ב-0.3%) ■ ב-12 החודשים האחרונים, עלה המדד ב-0.5%

סופרמרקט / צילום: איל יצהר
סופרמרקט / צילום: איל יצהר

הערב (18:30) פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. המדד רשם עלייה של 0.3% לעומת צפי כלכלנים לעלייה של 0.2%, לאחר עלייה של 0.1% בחודש מאי.

עליות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפים הבאים: ההלבשה והנעלה (ב-10.0%) והדיור (ב-0.3%).

ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הפירות הטריים (ב-8.5%), הירקות הטריים (ב-1.4%) והמזון (ב-0.3%).

עוד יצוין, כי המדד ללא דיור עלה ב-0.2%, המדד ללא אנרגיה והמדד ללא ירקות ופירות, עלו ב-0.3%. מתחילת השנה המדד הכללי נותר ללא שינוי, המדד ללא דיור ירד ב-0.5%, והמדד ללא ירקות ופירות עלה ב-0.1%.

ב-12 החודשים האחרונים (יוני 2014 לעומת יוני 2013), עלה המדד ב-0.5%, המדד ללא ירקות ופירות ב-0.6% והמדד ללא דיור ירד ב-0.2%.

"בנק ישראל נרדם בשמירה"

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, מציין כי "תמונת המאקרו בישראל נראית לא טוב בשבועות האחרונים, עוד טרם החלה ההסלמה בדרום. מרבית הנתונים הכלכליים מצביעים על הרעה בפעילות הכלכלית במשק, כולל הנתונים האחרונים שפורסמו בנוגע לסחר החוץ, למדד אמון הצרכנים ולמדד מנהלי הרכש. כל אלו, בשילוב עם הדולר החלש וההתמתנות האחרונה במחירי האנרגיה צפויים להמשיך ולהביא לסביבת אינפלציה מתונה ואף שלילית בחודשים הקרובים. ההשפעה של זה על הריבית היא ברורה, והסיכויים להורדה נוספת להערכתנו עלו. מנגד, בנק ישראל ציין מספר פעמים כי הוא עוקב אחר פעולות בנקים מרכזיים נוספים בעולם, והבנק המרכזי בארה"ב הודיע לאחרונה על סיום צפוי של תכנית ההקלה הכמותית באוקטובר, שמשמעותו הפוכה מזו של הורדת הריבית".

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "מדד יוני הפתיע אמנם מעט כלפי מעלה אך בהחלט ניתן לומר שהמגמה להיחלשות האינפלציה עדיין איתנו. מלבד למחירי הדירות שממשיכים לעלות ואיתם גם מחירי השכירות, רוב סעיפי המדד ממשיכים להצביע על חולשת הצרכן המקומי. אם נוסיף לכך את ההשפעה הצפויה של הרפורמות הממשלתיות השונות להוזלת יוקר המחיה הרי שסביבת האינפלציה בישראל צפויה להיוותר נמוכה עוד זמן רב. בהתאם, בנק ישראל יכול להרגיש בנוח להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה עד אשר הריביות בעולם יחלו לעלות".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "על רקע המדד הגבוה מהצפוי, בנק ישראל עשוי להמשיך ולהמתין בטרם ינקוט בצעדים מרחיבים באמצעות הפחתת שער הריבית. הבנק וקובעי המדיניות יידרשו לבחון אם המדד הגבוה הוא בגדר אירוע נקודתי או שמדובר באירוע בודד המלמד על הצפוי ולכן בנק ישראל ימתין לנתונים נוספים בטרם ישנה את מדיניותו. למדד הגבוה יש סמן חיובי של התעוררות בביקושים לאחר תקופה ממושכת של ירידה בהשקעה ומשנה זהירות מצד הציבור. בשלב הנוכחי, ראוי לבחון האם מדובר בשינוי מגמה והתאוששות בפעילות הכלכלית במשק".

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל: "העובדה כי אחרי כל הצעדים וההצהרות שנקטה הממשלה כולל ההכרזה על ביטול המע"מ המשיכו בתקופת הביניים מחירי הדיור לדהור מעלה ואף בחודש אחד נרשמה עלייה של 0.5 אחוז מעידה על אובדן שליטה מוחלט של הממשלה על מחירי הדיור. טוב יעשו האחראים על כלכלת ישראל ובראשם שר האוצר אם יישמו סוף סוף את הצעתי ליצור ריבית דיפרנציאלית במשק, אחת כללית נמוכה ושנייה, גבוהה יותר, ללוקחי משכנתאות, זאת משום שבריבית המאוד נמוכה הקיימת היום, שייתכן שאף תרד עוד יותר, ימשיך להיות פיתוי רב לקחת משכנתאות מופרזות, מה שידחוף את רמות מחירי הנדל"ן כלפי מעלה, ובשוק מצומצם וקפוא למדי, יכניס אלפי משקי בית לסכנה ויהיה לא סימפטי בעליל מבחינת מערכת הבנקאות ושוק ההון".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר: "מדד יוני הינו בדרך כלל חיובי ומושפע מידי שנה מההתייקרות העונתית במחירי ההלבשה וההנעלה. גם הפעם המדד אינו מפתיע ומראה כי המשק מתייצב באופן יחסי אך זה אינו מספיק. בהסתכלות על 12 החודשים האחרונים המדד נמצא עמוק מתחת ליעד האינפלציה, כלומר בדיפלציה מובהקת - בנק ישראל נרדם בשמירה. הוא חייב כעת להמשיך ולנסות להוזיל את הכסף (באמצעות ריבית נמוכה) ולבצע הרחבה מוניטרית מקיפה על מנת לעודד את הציבור לצאת ולצרוך, ובכך לעודד את הכלכלה המקומית. כל זאת עולה בקנה אחד עם מצבו העגום של שער השקל-דולר שגם המצב הביטחוני הנוכחי לא תורם לו. לצערנו, גם בחודש הבא צפוי המדד להיות חלש לאור המצב הביטחוני שמקשה על עידוד הצריכה בארץ".

יניב אהרון, סמנכ"ל השקעות תמיר פישמן, מציין כי "בנק ישראל עדיין נותן משקל עודף בשיקוליו לנושא מחירי הנדל"ן והחשש מפני היווצרות בועות מחירים בשוק ההון על פני שיקולי צמיחה ואינפלציה 'בריאה' ועל כן אנו צפויים להמשיך ולראות האטה בקצבי הצמיחה ובלחצים האינפלציוניים. בהסתכלות למדד יולי אנו צופים כי המגמה של האטה באינפלציה צפויה להימשך כאשר למגמה הכללית צפויים להתווסף גורמים חד פעמיים כגון המלחמה בעזה אשר פגעה בכל הקשור לצריכה פרטית והתחזקות נוספת של השקל אשר מהווה גורם דפלציוני מובהק".