בדלתיים פתוחות

דב קוטלר, מנכ"ל ישראכרט, רואה בוועידת TED מקור להשראה, איך שיתוף רעיונות עם עובדים ולקוחות יכול רק לחזק את המותג

ועידת TED (Technology Entertainment Design)נוסדה בשנת 1984 על ידי ריצ'רד סול וורמן והנרי מרקס, ונערכת מדי שנה מאז 1990. המוטו של הוועידה הוא: "Ideas Worth Spreading - רעיונות שכדאי להפיץ, ואני סבור שהקונספט של TED הוא כבר רעיון שכדאי להפיץ.

לא תמיד זה היה כך. בשנים הראשונות היא התנהלה כוועידה סגורה למוזמנים בלבד. אמנם ליווה אותה ניחוח אליטיסטי ויוקרתי, אך רעיונותיה נשארו אף הם כמעט מאחורי דלתיים סגורות ולא השפיעו על ההמונים.

כיצד הפכה TED לכה פופולרית? כיצד פורמט פשוט כביכול של הרצאה בת 18 דקות על במה ללא פודיום, הפך לסיפור הצלחה מסחרר? אין ספק שלאינטרנט ולרשתות החברתיות היה בכך חלק חשוב. אולם חלק מההצלחה טמון בניהול לא שגרתי. במקום להשפיע ולהעשיר בידע קבוצות נבחרות ואליטיסטיות בחברה, הסתכנו מנהליה ופתחו אותם לכולם. מאות מיליוני אנשים בכל העולם עשירים יותר בידע בזכות ההחלטה הזו. חברות אחרות יכולות ללמוד מהגישה הזו, שכמעט מנוגדת לאינסטינקט העסקי הכי בסיסי.

בין המרצים ב-TED היו נשיא ארה"ב ביל קלינטון, אל גור, ביל גייטס, וגם נציגים ישראלים, יוסי ורדי וליאור צורף. ורדי הוא הגורו של ההיי-טק הישראלי ושגרירו הטוב ביותר זה שנים. צורף, מומחה בתחום מהפכת העידן הדיגיטלי ועתיד עולם הטכנולוגיה והשיווק, הרצה על חוכמת ההמונים ברשתות החברתיות, בסיוע שור אמתי שהמשתתפים התבקשו להעריך את משקלו. איזה אומץ.

ב-2009, כש-TED כבר תפסה תאוצה, החליטו מארגני הוועידה שבמקום לנהל את המותג באופן הדוק, כמקובל, הם יתנו לאחרים רישיון חופשי לארח ועידות מקומיות שנקראות TEDx. כיום, נערכים מדי יום שישה-שבעה אירועי TEDx. נראה שאירועים אלה מוסיפים זוהר לוועידות הגדולות יותר, במקום לגרוע מהן.

ההרצאות הועלו גם לרשת וניתנות לצפייה בחינם, עובדה שנותנת לאנשים השראה לתרום לה בעצמם: אלפי מתנדבים תירגמו כתוביות באלפי סרטונים ליותר מ-90 שפות.

כל אלה מצריכים בניית קהילה של משתמשים וקבלה מסוימת של אובדן השליטה. שיטות כאלה עלולות לא להצליח בחברות מסוימות, אך להתאים לחברות אחרות.

לתת ללקוחותיך את הכלים לשפר אותך ולתרום לך מניסיונם האישי, עשוי לשפר ללא היכר את הקשר ללקוח ואת רמת השירות שאתה נותן לו.

"אל תפחדו מרעיונות חדשים, תפחדו מהישנים" - היא אמרה מפורסמת, שיחד עם "לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה בה השתמשנו כשיצרנו אותן" של אלברט איינשטיין, משקפות את הגישה שלי כמנכ"ל המשרת לקוחות ובתי עסק רבים וזקוק לחוכמתם. אנחנו בהנהלת ישראכרט מאמינים שחדשנות אמתית ורלוונטית תגיע ממקומות, מכיוונים ומאנשים שונים, וביניהם העובדים והלקוחות שלנו.

אחת ההחלטות המרכזיות שקיבלנו השנה בישראכרט הייתה הקמת פלטפורמה שתאפשר לעובדים וללקוחות ליזום ולחדש. בין היתר, נציגי שירות בכירים ומנהלים בחברה יוצאים לשטח לפגישות אישיות עם לקוחות, שעברו לתפיסתם חוויה לא טובה מול החברה. אנו מגיעים לקבל תובנות, רעיונות ודרכים לשפר ולהתאים עצמנו בזמן אמת ללקוחות ולשוק.

בנוסף, הקמנו אצלנו בבית ביוזמת העובדים "בי"ס TED". אני מאמין שבשנים הבאות, תפיסת התנהגות הצרכנים תקבל צורה שונה משהכרנו עד כה. זו תהיה הדרך לבסס צמיחה כלכלית הנובעת ממערכת יחסים טובה, יציבה והוגנת בין החברה ללקוחותיה ולעובדיה.