הסדר הפיצוי לתושבי הדרום: עסקים צפונית לאשדוד לא ייכללו

(עדכון) - הפיצוי לתושבי הדרום יינתן לא רק במקרה של הורים לילדים, אלא גם לבעלי מוגבלויות שהתקשו להגיע לעבודה ■ תושבי הדרום יזכו לפיצוי למרות שהמלצות פיקוד העורף סתרו את החלטת הרשויות לסגור מסגרות לילדים

יאיר לפיד / צילום:איל יצהר
יאיר לפיד / צילום:איל יצהר

שר האוצר יאיר לפיד ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הודיעו היום (ה') במהלך דיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי הצדדים הגיעו למתווה הסדר שיעניק פיצוי לעסקים ולעובדים בדרום הארץ.

גם בסבב הלחימה הנוכחי, על אף שמטחי הרקטות חצו את גוש דן וגרמו לפגיעה בפדיונות העסקים בראשל"צ, ברחובות ואף בת"א, ההסדר יכלול רק עסקים ועובדים המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה (ב"ש מדרום ואשדוד מצפון).

שתי בשורות מרכזיות נכללות בהסדר הנוכחי שלא נכללו בהסדרים קודמים שגובשו לאחר מלחמת לבנון השנייה והמבצעים עופרת יצוקה ועמוד ענן: הראשונה קובעת כי גם במקרה שבו ראשי רשויות החליטו שלא לאפשר פתיחה של מוסדות לימוד וקייטנות בניגוד להמלצות סותרות של פיקוד העורף, ההורים ששהו עם הילדים בבתים ובשל כך לא הגיעו לעבודה יזכו לשכר מלא (המעסיק ישלם את שכרם ויתבע פיצוי מהמדינה).

כמו בהסדרים קודמים, הדבר חל רק על אחד מבני הזוג ששהו עם ילדיהם. על מי הסיכום, אם מצבי חירום שכאלה יחזרו על עצמם בעתיד, הרי שראשי הרשויות ופיקוד העורף יצטרכו לקבל החלטה משותפת כדי למנוע מקרים דומים של סתירה בין הנחיות.

הבשורה השנייה והמשמעותית לא פחות נוגעת לעובדים בעלי מוגבלויות. השר לפיד הודיע היום בכנסת כי קיבל את המלצתו של ניסנקורן, ולפיה פיצוי דומה כפי שניתן להורים לילדים צריך להינתן גם לבעלי מוגבלויות שמתקשים למהר למרחב מוגן בעת אזעקה. יצוין כי הקושי הזה של בעלי המוגבלויות והיעדר המענה במסגרת הסדרי פיצוי קודמים, פורסם לראשונה ב"גלובס" ועורר עניין רב מצידו של ניסנקורן.

"החברה שלנו נמדדת לא רק בשעת שגרה אלא גם בשעת משבר", מסר ניסנקורן. "עובדים רבים ובהם הורים, חיילי מילואים ואנשים עם מוגבלות, זקוקים לוודאות ואנחנו כאן כדי לייצר אותה. אני מודה ליו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין, אשר הבין את גודל השעה ועזר להוביל את הנושא הזה לפתרון מיידי. תודה מיוחדת גם לצביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים, על שיתוף הפעולה בין ההסתדרות לבין המעסיקים. ההסכם להסדרת מנגנון הפיצוי לתושבי הדרום מהווה אמירה חברתית וערכית חשובה. כעת המדינה צריכה להגיע למצב של הלימה בין פיקוד העורף לבין הרשויות המקומיות".