הפלת המטוס המלזי באוקראינה: "פוטין הלך רחוק מדי"

התרסקות המטוס המלזי מעל שמי אוקראינה ממשיכה להסעיר את העולם: במערב חושדים שמורדים רוסים הם אלה שעמדו מאחורי הפלת המטוס ■ מזכירת המדינה לשעבר הילארי קלינטון אף מיהרה להאשים את הנשיא פוטין בתקרית

ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס

בעוד העולם מבכה את קורבנות המטוס המלזי שהתרסק באוקראינה, המתיחות בין רוסיה למערב מחריפה: יממה לאחר התרסקות מטוס "מלזיה איירליינס" מעל שמי אוקראינה - תקרית שעלתה בחייהם של 298 נוסעים ואנשי צוות, מפנה ארה"ב אצבע מאשימה כלפי רוסיה.

מזכירת המדינה לשעבר, הילארי קלינטון, טענה שיש עדויות מוצקות לכך שמורדים חמושים באוקראינה שזוכים לתמיכת מוסקבה, עומדים מאחורי הפלת המטוס המלזי אמש - ותלתה את האחריות בנשיא הרוסי: "צריך להודיע לוולדימיר פוטין שהוא הלך רחוק מדי, ואנו לא עומדים להתעלם", איימה.

עם זאת, בבית הלבן לא האשימו ישירות את רוסיה בתקרית. מומחים אמריקנים טוענים שטיסה MH17 מאמסטרדם לקואלה לומפור נפגעה מטיל מתוצרת רוסית, אולם נסיבות הפגיעה עדיין נחקרות - ובוושינגטון, כאמור, לא ממהרים להאשים את מוסקבה בפגיעה מכוונת במטוס והסתפקו בהבעת ביקורת על הסובלנות שמפגין הקרמלין כלפי המורדים הרוסים במזרח אוקראינה.

ייתכן שבסיס לחשדות כלפי רוסיה טמון בשיחה שפורסמה היום, ושנערכה בין שני חברים בארגון פרו-רוסי שהודו כביכול, בהפלת המטוס, ולאחר הפלתו - חיפשו בו מסמכים ורכוש. עם זאת, לא בטוח עד כמה הדיווח הזה אמין.

פוטין הביע צער על האירוע: "זו טרגדיה"

גורמים נוספים במערב הגיבו אף הם לתקרית -וגם הם טרם מיהרו להאשים את רוסיה בהפלת המטוס, אם כי החשד קיים ונבדק: קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הצהירה שעדיין מוקדם להכריז על סנקציות נגד מוסקבה בעקבות האירוע - וקראה להקים ועדת חקירה בלתי תלויה "לפני כל קבלת החלטה". ראש ממשלת מלזיה ביכה את האסון ואמר כי מדובר בטרגדיה נוספת לעם המלזי, שעדיין ממתין לתשובות בפרשת המטוס הנעלם שעודנה מסעירה את העולם.

ואיך מתייחס לכל העניין הנשיא הרוסי, שעומד במוקד הביקורת? פוטין הביע צער עמוק על מותם של הנוסעים ואנשי הצוות וכינה את התקרית "אירוע איום ונורא, טרגדיה של ממש". עוד קרא הנשיא הרוסי להפסקת אש בין המורדים הרוסים לחיילי צבא אוקראינה במזרח המדינה.

בין 298 הנוסעים שהיו על המטוס המלזי שהתרסק, היה גם ישראלי תושב הולנד, איתמר אבנון בן ה-27. עוד בין ההרוגים שהיו על המטוס: 100 נוסעים שהתכוונו להגיע לכנס הבינלאומי ה-20 לחקר האיידס שנערך במלבורן, אוסטרליה.