הקבלנים רוצים דחייה של חודשיים במסירת דירות בשל המצב

התאחדות בוני הארץ דורשת ממשרדי האוצר והשיכון לדחות את מועדי המסירות, שכן קבלנים מתמודדים עם אי-הגעת פועלים מאיו"ש בשל מגבלות תנועה המוטלות עליהם מסיבות ביטחוניות וכן בקרב ספקי תשומות הבנייה

בניית דירות בגליל / צילום: איל יצהר
בניית דירות בגליל / צילום: איל יצהר

התאחדות בוני הארץ דורשת לאפשר לקבלנים להאריך את מועד מסירת הדירות בשל המצב הביטחוני. "בשם התאחדות בוני הארץ, ובשם כלל הקבלנים והבונים בישראל, פונה אני אליך בבקשה כי תפעל להוצאת הנחייה בדבר דחיית מועדים למסירת דירות על ידי קבלנים", כך כתב מנכ"ל ההתאחדות עו"ד אליאב בן שמעון למנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו. במקביל, מכתב דומה נשלח גם לחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו ולשרי קבינט הדיור.

"המצב הביטחוני השורר בארץ, שתחילתו במבצע 'שובו בנים' והמשכו הישיר והרציף במערכה הצבאית הנוכחית במבצע 'צוק איתן' מטיל קשיים על המשק כולו, ובכללם על קבלנים, המתמודדים עם אי-הגעת פועלים מאיו"ש בשל מגבלות תנועה המוטלות עליהם מסיבות ביטחוניות, אי-הגעת פועלים בכלל לאתרים בשל המצב הביטחוני השורר בישראל, כמו גם פגיעה בכוח-האדם, אשר נקרא לשירות מילואים, עיכובים בשל קשיים וסיבות דומות בתעשיות הנלוות ואצל ספקי תשומות הבנייה ועוד", המשיך וכתב בן שמעון.

"החל מתחילת מבצע 'שובו בנים' הוטל סגר אשר מנע יציאתם לעבודה של כ-13 אלף פועלים פלסטינים בענף הבנייה, באופן שפגע ופוגע בצורה אנושה ביכולת לביצוע עבודות בענף והוביל להשבתה מוחלטת של אתרי בנייה. מצב דברים זה גורם לעיכובים בקצב התקדמות הבנייה בתחומי הבנייה כולם) מגורים, תשתיות מוסדות ציבור וכיוצ"ב אשר אינם בשליטת הקבלנים והינו בבחינת 'כוח עליון'.

"לכך נוספה לאחרונה המערכה הצבאית במסגרת מבצע 'צוק איתן' הנמצאת בימים אלה בעיצומה, ואשר גורמת למחסור בכוח-אדם לאורך כל השדרה הביצועית של החברות הקבלניות, קשיים תפעוליים באתרי הבנייה ואצל קבלני משנה, פגיעה ועיכובים באספקת תשומות ועיכובים מצד התעשיות הנלוות לענף ועוד".

בן שמעון מסביר כי בתקופות קודמות בהן שרר מצב בטחוני קשה התחשבה המדינה בקושי של ענף הבנייה והקבלנים וכי נכון שהדבר ייעשה גם כעת. עוד הוסיף בן שמעון וכתב: "כמו כן, לאחרונה אף יצאה הנחייה מצד משרדך, לאור המצב הביטחוני, בדבר הקלות בהחזרי משכנתא ללווים בכל רחבי הארץ. לאור האמור, נבקש כי תפעל להוצאת הנחייה דומה, הקובעת ארכה בת חודשיים לפחות במועדי מסירת דירות על ידי קבלנים".