איך תיראה קבוצת שלמה ביום שאחרי מות שלמה שמלצר?

מותו הפתאומי של שלמה שמלצר, בעל השליטה הדומיננטי בשלמה סיקסט, היכה בהלם את בני משפחתו ■ איך יראה היום שאחרי באחת הקבוצות המשמעותיות במשק הישראלי, והאם יצליח הבן אסי להיכנס לנעליו הגדולות של אביו?

בהתבטאות תקשורתית נדירה של שלמה שמלצר לפני כשלוש שנים, הוא נשאל אם יש חשש שהדור השני של הקבוצה לא יצליח להחזיק אותה ביום שאחריו. "זה עניין של מנהיגות", השיב שמלצר, "איך אתה מנווט את הדברים ומוביל אותם. זו אחריות שלי, ואם אתה יודע לעשות את זה, זה מצליח".

בני משפחתו לא שיערו לעצמם כמה מהר הם יידרשו להתמודד עם הסוגיה הזו: מותו הפתאומי, לפני כשבועיים, היכה את סביבתו בהלם. "זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר", אומר דירקטור באחת החברות בקבוצת שלמה. בקונצרן הליסינג וההשכרה הבינלאומי סיקסט, שקבוצת שלמה התקשרה עמה בהסכם זיכיון תחת השם שלמה סיקסט, עמדו לזכרו של שמלצר דקת דומייה בעת ובעונה אחת ב-110 מדינות שבהן הוא פועל.

אבל למרות ההלם, נראה כי מי שצריך היה להתעשת, עשה זאת: יומיים לאחר פטירתו, הודיעה שלמה החזקות, החברה המרכזית החולשת על עסקי הרכב של הקבוצה, על ביטול העסקה ששמלצר קידם לרכישת סונול תמורת 450 מיליון שקל מידי קבוצת עזריאלי, שכידוע, בצירוף מקרים מקברי, יום לאחר פטירתו של שמלצר, הלך לעולמו גם בעל השליטה בה, דוד עזריאלי.

"מזל שהוא לא השאיר מאחוריו את העסקה הזו", נשמעה עתליה שמלצר אומרת לאחד מבאי השבעה של בעלה. וגורם המקורב לקבוצה מסביר כי "הקבוצה יציבה, העסקים מתנהלים ועסקה ממונפת שתכביד עליה זה לא בדיוק מה שצריך עכשיו, בנסיבות שנוצרו, כשעוד לא יודעים לאן ילכו הדברים".

בקרבת הקבוצה, אגב, יש הטוענים כי אף ששמלצר קידם במרץ את עסקת סונול - לא מעט ממניעים אמוציונליים - והביא אותה לאישור הדירקטוריון, הרי שזמן לא רב לפני מותו הפתאומי הוא הגיע למסקנה שעדיף לבטלה בשל נתונים שאליהם נחשף ושהיו פחות טובים מהערכתו הראשונית. אחרים מתקשים להאמין כי הוא התכוון לסגת. "סונול", הם אומרים, "הייתה משאת נפש שלו והמחיר הגבוה שהסכים לשלם רק מעיד על כך" - בוודאי כשמדובר במי שאוהב לרכוש "מציאות", כמו שמלצר. "הייתה בו התלהבות של נער, כשהוא דיבר על העסקה הזו", משחזר גורם בדירקטוריון את הפגישה עם שמלצר ימים ספורים לפני שנפטר. "העיניים שלו נצצו".

כך או אחרת, מרבית הגורמים המכירים את עסקי שמלצר ואת התנהלותם, מעריכים שלמרות מה שקרה, העסקים לא ייפגעו. "השקעות חדשות אולי לא יהיו בקרוב", מעריך אחד הגורמים, "כי לשלמה באמת הייתה עין מיוחדת למציאות, ובטח שכרגע הם לא יעשו צעדים של התרחבות, אבל הם יצליחו לשמר את הקיים, וזה לא מעט. הקבוצה חזקה, יש בה מנהלים טובים, והעסקים ימשיכו".

"הוא ניהל הצגה של איש אחד", מעיד שמואל חרל"פ, יו"ר קבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, מיצובישי ויונדאי, שהכיר את שמלצר מאז שנות ה-80, כששימש סוכן של כלמוביל. "הוא לא שיתף, שלט באימפריה באופן בלעדי, ידע את העסק שלו על בוריו, ועובדה שהתחיל בכלי רכב והתפשט לתחומים אחרים, וקנה בהם ידיעה. אבל העסק נשאר בידיים טובות".

"נכון ששלמה היה וואן מן שואו", סבור גם גורם אחר בשוק הרכב, "ויהיה קשה להיכנס לנעליים שלו - יש מי שאפילו חושבים שהילדים לא יצליחו. אני חושב אחרת. הם קבוצה חזקה, שלמה היה מחובר מאוד, וכל אדם שהם יבקשו ממנו עזרה, יירתם".

"לדעתי", מוסיף אדם המכיר את הקבוצה, "הם יתמקדו בהארד קור של עסקי הקבוצה: רכב. הנדל"ן זו נישה, הביטוח זו נישה, וצריך יהיה לראות מה קורה עם זה. אבל לא ילכו לדברים חדשים. אני מעריך שתהיה תקופה שתושפע מחילופי הדורות. אין ספק שזו תהיה מכה לחברה, אבל בסופו של דבר, העסקים יציבים וחזקים, והם ימשיכו להיות".

"המגמה היא להמשיך ולפתח את העסקים", מבהיר גורם מקורב למשפחה. "נכון שצריך לחפות ולפצות על הדומיננטיות שלו, אבל אסור לשכוח שבני המשפחה היו בעסקים כל השנים, כך שאין פערי מידע גדולים".

הבן הבכור: אסי שמלצר

תפקיד: יו"ר שלמה החזקות, הפועלת בתחום הליבה של הקבוצה - ליסינג, דירקטור בגולד בונד, דירקטור במספנות ישראל

בימים האחרונים, אומרים בסביבתו של אסי שמלצר, מרגיש על כתפיו הבן הבכור את כובד האחריות עם לכתו של אביו. "הוא מבין שעכשיו הוא המבוגר האחראי והוא מרגיש שצריך לקבל המון החלטות", מספר מקורב ליו"ר החדש. "יש גם המון עניינים פרוצדורליים שצריך לעשות, ובתוך כל זה גם צריך לנהל את הקבוצה".

אסי שמלצר, 44, מעורב בעסקי המשפחה מזה כעשרים שנה. לפני שלוש שנים הוא היה מעורב במגעים לקבלת הזיכיון ליבוא אופל, ומשמש כמנכ"ל החברה המייבאת. לפני כשנתיים מונה לסגן יו"ר דירקטוריון הקבוצה, סגן רק לאביו. "שמעתי אותו בישיבות הדירקטוריון", מעיד דירקטור בקבוצה. "הוא בחור רציני, איש שאומר את דעתו, ולא תמיד היה מתיישר עם האבא, אבל גם איש שמקשיב. נכון שהיה טוב יותר אם היו לו עוד שלוש שנות ניסיון עם האבא, ואני מעריך שגם הוא חושב כך. אבל אני מאמין שאחרי תקופה מסוימת, הוא יצליח להשתלט על העסק".

"התרשמתי ממנו שהוא בעניינים", מוסיף דירקטור אחר. "צריך לזכור, שכשיש אב דומיננטי, צריך לדעת לגדול לידו וללמוד ממנו, ולפעמים קשה לצאת מתחת הכנפיים. אני מדמה את זה לעץ רחב, שתחתיו צומחים עצים קטנים, שכל עוד העץ קיים ומסוכך על העצים מתחתיו, הם לא יכולים להתפתח. יכול להיות, שעכשיו, כשהאבא איננו, הוא יבלוט בתפקידים שימלא".

"כל העיניים מופנות אליו כעת", מוסיף גורם מקורב למשפחה, "הוא זה שעסק בתחום המרכזי של הקבוצה - הרכב. עד עכשיו הוא היה תחת הצל של האב, ואני חושב שהוא יפתיע, ויתגלה כהרבה יותר חד ממה שחושבים. הוא מגיע מוכן מאוד לתפקיד, ובעולמות הרכב יש לו תפיסה מאוד מגובשת. זו טעות לדעתי לראות בו איש אפור. אני משוכנע שהוא מגיע בשל מאוד לעמדה החדשה במרכז הבמה".

הבן הצעיר: טובי שמלצר

תפקיד: מנהל השיווק של שלמה ביטוח, ומשנה למנכ"ל החברה

טובי שמלצר, 39, החל גם הוא את דרכו בתחום הרכב בחברה המשפחתית ועסק בעיקר במכירות. עם הקמת שלמה ביטוח, הוא נשלח ללמוד את התחום, ובהמשך מונה לתפקידי מנהל השיווק ומשנה למנכ"ל, אורי אומיד. "במשך תקופה מסוימת", אומר מקורב לקבוצה, "התפקיד שלו בקבוצה היה פחות מוגדר, אבל עם הקמת תחום הביטוח, הוא הפך הרבה יותר מעורב, בין היתר גם בענייני הרגולציה שהם מאוד מורכבים בעולם הביטוח".

שלמה ביטוח הוקמה ב-2008, מתוך מחשבה שתהיה סינרגטית לצי המכוניות. בתחילת דרכה החברה ספגה הפסדים. כך, למשל, בין השנים 2011-2009 היא הפסידה 30 מיליון שקל. ואולם בשנה האחרונה התאזנה, ואפילו הציגה רווחים קטנים. כך, למשל, את הרבעון הראשון של 2014 היא סיימה ברווח נקי של כ-2.7 מיליון שקל. את 2013 היא סיימה עם רווח של כ-930 אלף שקל.

כמנהל השיווק ניסה שמלצר להוביל יוזמות יצירתיות להגדלת מספר הלקוחות. בין היתר, התקשר עם רמי לוי לצורך שיווק פוליסות ביטוח רכב ודירה בסניפי הרשת. המיזם יצר תהודה גדולה, וכמתבקש מרמי לוי, שידוע כמי ששובר את השוק, הפוליסות שווקו בהנחה של 10%. ואולם כעבור חצי שנה בלבד, המיזם הופסק ללא הסבר ממשי.

יוזמה אחרת שהוביל שמלצר, לפני כמה חודשים, היא השקת פוליסת YOUNG. מדובר בכיסוי ביטוחי לנהגים צעירים באופן נקודתי, בעלות יומית, במקום תוספת קבועה וגבוהה מאוד לביטוח הקיים. שמלצר הסביר בעת השקת הפוליסה, כי הוא מהווה פתרון למשפחות רבות, שבהן יש נהגים צעירים שלא משתמשים ברכב המשפחתי באופן קבוע, בעוד הכנסתם לפוליסה מייקרת אותה משמעותית. תחת זאת, הם יכולים לרכוש את הכיסוי באופן נקודתי, בעלות יומית.

טובי שמלצר מתגורר בסביון עם אשתו ענבל, מנהלת לקוחות במשרד הפרסום גיתם. לזוג שני ילדים קטנים.

החתן: ישראל רייף

תפקיד: יו"ר ומנכ"ל שלמה נדל"ן, יו"ר אפקון

ישראל רייף, 48, הוא בעלה של הבת עפרה שמלצר, תאומתו של אסי, שאינה מעורבת בחברה. רייף משמש כמנכ"ל שלמה נדל"ן, וכעת, לאחר פטירתו של אב המשפחה, נוסף לו גם תפקיד היו"ר, וכן תפקיד כיו"ר החברה הציבורית אפקון העוסקת באלקטרו מכניקה. לבני הזוג רייף יש שלושה ילדים - שניים מהם בנים תאומים, חיילים, שאחד מהם דיבר בלוויית סבו, כשהוא לבוש במדי צנחן. "זה היה מאוד מרגש", אומר מכר שהיה בלוויה.

שלמה נדל"ן הוקמה ב-2007, ורייף, טכנאי הנדסה וניהול בהכשרתו, משמש כמנכ"לה מיומה הראשון. החברה עוסקת בייזום ובנייה של פרויקטים בתחום הנדל"ן, בעיקר בישראל, אך גם פועלת בתחום הנדל"ן להשקעה ברומניה, בצ'כיה ובגיאורגיה.

בנוסף, היא פועלת בתחום המלונאות בגרמניה ומחזיקה חמישה נכסים מלונאים שם. גורמים המקורבים לעסקי הקבוצה, טוענים כי לחברה יש הנהלה מקצועית וכי מותו של שלמה שמלצר לא ישפיע על תוצאותיה העסקיות.

האימא: עתליה שמלצר

תפקיד: ראש האקזקוטיבה המשפחתית, אחראית על יחסי הציבור והפרסום בקבוצה

מי שתהה על כוונת המשפחה בהובלת העסקים מכאן ואילך, יכול היה לקבל אינדיקציה מדבריה של עתליה שמלצר, 67, לפיהם מתכוונת המשפחה להמשיך ולפתח את עסקי הקבוצה והחברות השונות הכלולות בה. אם המשפחה הודיעה כי תוקם אקזקוטיבה משפחתית לא פורמלית, בראשותה ובהשתתפות בני המשפחה, שתפעל כדי לשמר את שיתוף הפעולה והתיאום בין החברות השונות בקבוצה, ותפעל לשמור על לכידות והרמוניה עסקית ומשפחתית, "כשם ששלמה שמלצר ז"ל דגל ופעל בה".

את עתליה שמלצר אי אפשר היה לפספס במשך השנים. לכל מקום שבעלה הגיע היא התלוותה אליו. עד כדי כך קרובים היו, שבמשך שנים ארוכות חלקו משרד משותף, כמו גם רכב אחד בלבד, ולא מטעמי חיסכון. בני הזוג התגוררו במקור בפתח תקווה, אך לפני כעשרים שנה עברו לסביון. לפני כארבע שנים עברו לבית חדש ורחב ידיים בסביון, שאירח אירועי התרמה רבים מספור.

ירושת שמלצר עסקי קבוצה שלמה

■ שלמה סיקסט (שלמה החזקות). החברה המרכזית בקבוצת שלמה. שלמה סיקסט היא חברה מדווחת, אך לא נסחרת, בשווי שוק של כ-700 מיליון שקל. החברה עוסקת בהשכרות רכב, מכירות רכב, ליסינג לפרטיים וליסינג תפעולי, והיא מחזיקה מוסכים ותחנות לשירותי דרך. החברה כוללת את יבוא רכבי אופל ואת שלמה ביטוח.

■ יבואן רכבי אופל לישראל (ש.י.ר יבוא רכב). את הזיכיון ליבוא אופל קיבל שמלצר בשנת 2011, לאחר שהזיכיון היה קודם לכן בידיה של UMI. על-פי אתר החברה, במהלך השנים שבה אופל מיובאת על-ידי קבוצת שלמה, מכרה החברה מעל11 אלף מכוניות.

■ שלמה ביטוח. הוקמה ב-2007, משווקת פוליסות ביטוח אלמנטרי - רכב, רכוש ודירה. החברה, שבמשך שנים ספגה הפסדים, הצליחה להגיע לאיזון, ואת 2013 אף סיימה ברווח קטן של כ-930 אלף שקל.

■ גולד בונד. עוסקת בהפעלת מסוף מטענים ומחסנים באשדוד, ומחזיקה בכ-20% ממספנות ישראל. שווי השוק של החברה הוא כ-530 מיליון שקל. הבעלות בגולד בונד נחלקת באופן שווה (28% כל אחד) בין שמלצר ז"ל, שלומי פוגל, וחברת מסופי ספנות (של סמי קצב).

■ אפקון. חברה ציבורית העוסקת בביצוע פרויקטים של תשתית ומערכות אלקטרומכניות. נסחרת בשווי של כ-300 מיליון שקל. שמלצר, שמחזיק ב-62% ממנה, רכש את אפקון בשנת 2002, מידי הכונס של קבוצת פויכטוונגר, והדהים את השוק כששילם עבור החברה הקורסת 29 מיליון שקל ללא בדיקת נאותות. לפני כשלוש שנים רכשה אפקון את תדיראן טלקום, תמורת כ-6.2 מיליון שקל.

■ מספנות ישראל. שמלצר ושותפיו רכשו את החברה בשנת 1995, תמורת כ-40 מיליון שקל, לאחר שנקלעה לחובות. החברה, היושבת במפרץ חיפה, עוסקת בארבעה תחומים עיקריים: בניית כלי שיט, פרויקטים של תשתיות, מיכלי לחץ וייצור מבני פלדה גדולים, וכן מחזיקה את הנמל הפרטי היחיד בישראל.

■ שלמה נדל"ן. עוסקת בנדל"ן מניב בישראל ובמזרח אירופה, וכן במלונאות בגרמניה. החברה רכשה באחרונה את מתחם השוק הסיטונאי בצריפין מחברת תנובות צריפין תמורת 120 מיליון שקל. המתחם צמוד ל"קריית שלמה" - המתחם שבו שוכנים משרדי שלמה החזקות וצי הרכבים שלה.