בכר על הטיפול בנדל"ן: "זה כמו זריקה בברך לבעיה בלסת"

יו"ר בנק דיסקונט בראיון למגזין הבנקאות של איגוד הבנקים: "ברור שזה לא יעזור. מנסים לפתור את הבעיה בצד הביקוש, אבל הבעיה היא בצד ההיצע" ■ "אין לי התנגדות עקרונית להגדלת נטל המס על האוכלוסייה המבוססת"

יוסי בכר / צילום: תמר מצפי
יוסי בכר / צילום: תמר מצפי

"אנחנו לא ניצבים בפני סיכונים מאקרו-כלכליים מיידים. אבל אני בהחלט רואה אתגרים במישור החברתי, הנובעים מסדרי עדיפויות שקובעת הממשלה, ובמקרים מסוימים גם מהאיטיות בתהליכי הביצוע של הממשלה" - כך אמר יו"ר בנק דיסקונט, יוסי בכר, בראיון למגזין הבנקאות של איגוד הבנקים.

בכר ביקר בראיון את הטיפול של המדינה בשוק הנדל"ן: "אם אתה הולך לרופא עם בעיה בלסת והוא נותן לך זריקה בברך, ברור שזה לא יעזור. מנסים לפתור את הבעיה בצד הביקוש, אבל הבעיה היא בצד ההיצע". עוד הוסיף ואמר יו"ר דיסקונט: "בסופו של דבר אנחנו בסביבה של ריבית אפסית, ולא צריך להיות בוגר כלכלה כדי להבין שאם אפשר לממן רכישת דירה בריבית של 1.5% ולקבל תשואה של 4% נטו - ברור שיהיו ביקושים. לעומת זאת, צד ההיצע לא מטופל כמו שצריך".

בנוגע לפתרונות בצד ההיצע, אמר בכר: "המדינה מחזיקה למעלה מ-90% מהקרקעות, וחייבת לשחרר קרקעות, גם אם זה לא יעמוד בכל הקריטריונים ובכל התנאים השוויוניים. פתרון חלקי טוב ממצב של חוסר פתרון".

בכר הודה שהמצב בשוק המשכנתאות הגואה בעייתי: "בוודאי שזה מטריד. אם תהיה ירידת מחירים בשוק הדיור, יכולה להיווצר בעיה לא קטנה. העובדה שקיים היקף גדול של משכנתאות בריבית משתנה נמוכה מהווה גורם סיכון, ועובדה שבנק ישראל נוקט צעדים כדי להקטין את הסיכון הזה. עם זאת, אני לא צופה קריסה של שוק הדיור, אני לא חושב שקיימת בועה. הביקושים אמיתיים - גם מצד זוגות צעירים וגם מצד רוכשים משקיעים".

תהליך בחינה

בכר, שכיהן בעבר כמנכ"ל משרד האוצר, נשאל גם האם לדעתו הממשלה תצטרך להגדיל את הכנסותיה באמצעות הגדלת המסים על האוכלוסייה המבוססת. בתשובה לשאלה זו אמר: "אני חושב שמדיניות המיסוי של בעלי ההכנסות הגבוהות סבירה. אין לי התנגדות עקרונית להצעות שמועלות מדי פעם להגדיל את נטל המס על האוכלוסייה המבוססת, אבל יש להן יותר ערך סמלי מאשר ערך ממשי בהגדלת ההכנסות. בסך הכול נטל המס על הציבור סביר, ולא הייתי מעלה מיסים, ובוודאי שלא מסים עקיפים".

הראיון עם בכר התקיים לפני תחילת מבצע "צוק איתן", ואולם הוא נשאל בו על השפעה של החרפה ביטחונית על המצב הכלכלי. "האם בסביבה הגיאו-פוליטית שלנו, עדיין אפשר לקיים כלכלה חזקה בישראל - התשובה שלי היא כן. למדנו לחיות במצב הזה. אני לא שמח שזה המצב, אבל זה חלק מהוויית החיים שלנו. בהנחה שלא תהיה מלחמת גוג ומגוג, אני לא מודאג מכך שהמצב הגיאו-פוליטי ישפיע על המצב הכלכלי".

באשר לדיסקונט עצמו, בכר התייחס בקצרה לתוכנית האסטרטגית שמגבשים בבנק בימים אלה ושאמורה לכלול תוכנית התייעלות: "אנחנו בתהליך בחינה, במטרה למקד את פעילות הבנק. בתקופה הקרובה נצא לשוק עם תוכנית אסטרטגית לשנים הקרובות, יש לשוק למה לחכות".

בנוגע להפיכתו של דיסקונט לבנק ללא גרעין שליטה לפני פחות משנה, אמר בכר כי לא חל שינוי מהותי בדיסקונט בעקבות המהלך: "בנק ישראל העדיף גרעיני שליטה בבנקים ולאחרונה נראה שהוא מעדיף מודל של בנק ללא גרעין שליטה. אישית, אני חושב שההבדל לא גדול. עם זאת, מוקדם לבחון את השוני, מכיוון שאנחנו נמצאים רק בתחילתו של העידן ללא גרעין שליטה".