המשלוחים תקועים בארץ: "אאלץ להוציא את העובדים לחופשה"

הבעלים והמנכ"ל של אסתר מדיקל: "אם לא אעמוד בלוחות הזמנים של האמריקאים - אני עלול לאבד אותם. מדובר בלקוחות שיש להם אלטרנטיבות, וזה מלחיץ אותי ומלחיץ גם את העובדים"

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

מאז אמש (ג'), אהרון אסתרון, הבעלים והמנכ"ל של החברה לציוד רפואי אסתר מדיקל, מחפש דרך לייצא משלוחים ללקוחות בהולנד ובארה"ב - ולא מוצא:

"לאחרונה השקענו המון כסף ומשאבים בחדירה לשוק האמריקאי, לצד מאמץ רב בקבלת אישור ממנהל התרופות האמריקאי ה-FDA כדי לשווק שם את מוצרי החברה שלנו, ואני מאוד חושש מהפסקת הטיסות. אם לא אעמוד בלוחות הזמנים של האמריקאים - אני עלול לאבד אותם. מדובר בלקוחות שיש להם אלטרנטיבות, וזה מלחיץ אותי ומלחיץ גם את העובדים", אמר הבוקר (ד') אסתרון בשיחה עם "גלובס".

אסתר מדיקל היא חברה קטנה שמעסיקה כ-20 עובדי ייצור באזור התעשייה של חולון, והיא משווקת את מוצריה בשוק המקומי ובכ-50 מדינות בעולם.

בחלק מהמדינות היא משווקת בלי תוויות ישראליות, וזאת באמצעות חברה הולנדית.

אמש, כשההודעות על ביטול הטיסות לישראל מצד חברות תעופה זרות נערמו, החששות של אסתרון גברו: "גם כך קשה לנו לעמוד בלוחות הזמנים של הלקוחות אבל אנחנו מסתדרים. עכשיו אנחנו במצב שיש לנו מחסנים מלאים במשלוחים שמוכנים ליצוא, אבל יש גם בעיה אחרת: הייצור שלנו עלול להשתבש בגלל מחסור בחומרי גלם שאמור להגיע במטוסים מכמה מדינות באירופה. בלי חומרי גלם לא אוכל לייצר, ואם המשבר הזה לא ייפתר בתוך יממה אהיה בבעיה ועד השבוע הבא אאלץ להוציא את עובדי הייצור שלי לחופשה מאולצת. בינתיים יש לי מלאי קטן מאוד של גלם שמאפשר ייצור".

"מי ייתן לנו פתרון?"

הבוקר, אסתרון השכים קום ופנה להנהלת מכון הייצוא ולראשי התאחדות התעשייה והמלאכה בבקשה לקבל עצה מועילה: "פניתי גם לחברת אל על שממשיכה לטוס, אבל אני מעריך שתמיד תינתן עדיפות לחברות גדולות יותר. אנחנו חברה קטנה וכמונו יש רבות במשק, ואני לא יודע מי בדיוק יהיה מוכן להעמיד לרשותנו פתרון במצב כזה. למעשה, אין לי את המשאבים שיש לחברת טבע שאם היא רוצה להוציא סחורה היא יכולה להוציא מטוס מטעמה".

במהלך היום, אסתרון עדיין התלבט אם לעדכן את לקוחותיו מעבר לים בחשש שמשלוחים לא יגיעו אליהם בעת שעליה התחייב: "אני נזהר", הוא מסביר, "אני לא ממהר לדבר עם הלקוחות ומנסה להיות אופטימי. אם אעדכן את הלקוחות בעולם אני חושש שהמהלך הבא שלהם יהיה לחפש מיידית ספק אחר. בינתיים אני מחכה להתפתחויות, לפתרונות טובים ומקווה לטוב".

לדברי יו"ר מכון הייצוא, רמזי גבאי, "הגיעו אלינו תלונות רבות של יצואנים שמודאגים מהצמצום המשמעותי במספר הטיסות היוצאות והנכנסות, ולרוב מדובר בחברות היי-טק שמייצאות בעיקר באמצעות מטוסים ונשענות על יבוא של חומרי גלם בדרך זו.

"אם המשבר לא יסתיים במהרה, החברות האלה ייסבלו ממחסור חריף בחומרי גלם".