יורטה רקטה ששוגרה לעבר אילת; דיווח: מקלט של האו"ם ברצועה נפגע מהפצצת צה"ל - 15 הרוגים

(עדכון) - דובר צה"ל על תקרית ביה"ס של האו"ם: "ככל הנראה מדובר בירי שגוי - של חמאס או שלנו" ■ ירידה בכמות הרקטות שנורו היום לעבר ישראל ■ מאז החל מבצע "צוק איתן" נהרגו ברצועת עזה 777 פלסטינים

"צוק איתן" / צילום: רויטרס
"צוק איתן" / צילום: רויטרס

יומו ה-17 של מבצע "צוק איתן בעזה: לפחות 15 פלסטינים נהרגו היום אחר הצהריים וכ-150 נוספים נפצעו בתקיפה של צה"ל על בית ספר של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטיניים, בבית חאנון שבצפון רצועת עזה - כך דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "מען", צה"ל תקף באמצעות ירי ארטילרי. לפי דיווח בסוכנות "עזה עכשיו", בבית הספר היו יותר מ-1,500 בני אדם שברחו מבתיהם בעקבות תקיפות הצבא.

"היו הפגזות, אני חושב מטנקים או ירי ארטילריה", אמר דובר אונר"א בעזה, עדנאן אבו חסאנה, במשדר וואלה! חדשות. "רוב האנשים בבית הספר הם זקנים, נשים וילדים. לא קיבלנו אזהרה מוקדמת מצה"ל. ניסינו כל הזמן שיתנו לנו אזהרה, כי ידענו שבית הספר נמצא במקום מסוכן. אמרנו לצבא שיתנו לנו זמן לקחת את הנשים והעובדים של אונר"א, אבל לא נתנו לנו את זה".

דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז התייחס לתקרית ואמר כי "ראינו מהמקום הזה מספר פעמים אש לעבר כוחותינו, ובמקביל רואים ירי של חמאס שנופל בבית הספר. ככל הנראה מדובר בירי שגוי - של חמאס או שלנו. לא שוללים פגז תועה שלנו או ירי של חמאס".

ובזמן שמאחורי הקלעים מתנהלים מגעים בניסיון לגבש מתווה מוסכם להפסקת אש בין ישראל לבין חמאס, בצה"ל מבהירים כי דרוש עוד זמן על מנת להשלים את מטרות הפעולה הקרקעית.

מאז הלילה נהרגו 82 בני אדם ברצועת עזה - כך דיווח היום משרד הבריאות בעזה. בזאת עלה מניין ההרוגים מאז החל המבצע ל-777, ומספר הפצועים ל-4,750.

במקביל, חמאס ממשיך בירי הרקטות. בסביבות 11:00 נורה מטח לעבר גוש דן, ומערכת "כיפת ברזל" יירטה 6 רקטות. הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, קיבל אחריות לירי הרקטות לגוש דן. "בשעה 11:00 שיגרנו שני טילי 75-M לעבר נתב"ג", נמסר מהזרוע הצבאית.

בשעות הבוקר המוקדמות התפוצצו שלוש רקטות בשטחים פתוחים במועצות האזוריות אשכול וחוף אשקלון, מבלי לגרום לנזק או לנפגעים. באזור השעה 14:00 נורו מטחים לכיוון אשדוד, אשקלון והסביבה. בשעות הערב נשמעו אזעקות בבאר שבע, קריית מלאכי, אשדוד, גדרה ואשקלון. במועצה האזורית אשכול נפלו 3 רקטות, ואדם אחד נפצע קל.

לאחר השעה 22:00 נשמעו אזעקות באילת. רקטה שנורתה לעבר העיר יורטה על ידי כיפת ברזל.

ההערכה הרווחת בצבא היא כי בידי חמאס נותרו כ-4,500 רקטות בלבד, מחצית מהכמות שהייתה בידיו בעת תחילת הלחימה מול ישראל. לפי נתוני הצבא שפורסמו הערב, הכוחות שפועלים ברצועה מהים, האוויר והיבשה הצליחו להשמיד 35% מסך הרקטות שבידי הארגון, ו-15% נוספים שוגרו על ידי הפעילים. לכן, טוענים בצבא, חמאס מפחית בימים האחרונים את היקף השיגורים שלו לעבר ישראל מחשש להימשכות המערכה הצבאית מול צה"ל.

רה"מ נתניהו נפגש היום (ה') עם שר החוץ של בריטניה ומסר כי "אנו מנסים לצמצם את הפגיעה באזרחי עזה". הוא כינה את החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם לחקור את ישראל "גרוטסקטית" והוסיף כי ההחלטה "לא תמנע מאיתנו להמשיך לפעול נגד משגרי הרקטות ולנטרל את מערכת המנהרות על מנת להגן על אזרחינו".

נתניהו לא הזכיר בדבריו את נושא הפסקת האש ואפילו לא רמז על כך.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, טען אמש בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי "פעולה הקשורה להשמדת מנהרות דורשת כמה ימים". עוד כתב תא"ל אלמוז, כי "אנו מגבירים עכשיו את הלחץ ופועלים במרץ, כך נמשיך לעשות בימים הקרובים".

הבוקר הודיעה רשות התעופה האמריקנית (FAA) הודיעה כי היא מסירה את האיסור על טיסות של חברות אמריקניות לישראל. (לסיפור המלא)

עם זאת, לופטהנזה הודיעה כי היא מאריכה ב-24 שעות את איסור הטיסה לישראל.

כוחות צה"ל הלוחמים ברצועת עזה עצרו במהלך הלילה ואתמול 150 פלסטינים בחאן יונס וברפיח, ומרביתם שוחררו מפאת חוסר מעורבות. הפלסטינים נתקלו בכוחות צה"ל והסגירו עצמם. יועברו לחקירת שירותי הביטחון, שם הם צפויים למסור מידע חיוני על פעילות הארגון. מדובר צה"ל נמסר כי במהלך פעילות צה"ל ברצועה לא היו נפגעים מקרב כוחותינו. כמו כן דווח על 31 מנהרות התקפיות שנחשפו מאז החל מבצע "צוק איתן", תשע מהן הושמדו.

כבר מאתמול נורו פצצות במשקל של כטון יחד עם טילי תמוז לעבר בית להיא, ג'באליה ובית חאנון שבצפון הרצועה. יחד עם זאת, הפלסטינים מדווחים על כך שבניין בן תשע קומות הופצץ בלב העיר עזה; טרם נמסר על נפגעים, אך נזק כבד נגרם למבנה וסביבתו. לא ידוע מי היה במבנה.

אתמול תקף צה"ל מעל 100 מטרות טרור ברחבי רצועת עזה. בין המטרות שהותקפו היו משגרים מוטמנים, מנהרות טרור ומבנים צבאיים. מתחילת המבצע תקף צה"ל למעלה מ-3,330 מטרות טרור. מתחילת הפעולה הקרקעית הרגו כוחות צה"ל למעלה מ-200 מחבלים. מוקדם יותר דווח כי מפקד בכיר בזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד סינוואר - נהרג. שעות לאחר מכן הכחישו גדודי עז א-דין אל קסאם את הידיעה ואמרו כי "הוא נמצא בשטח ונלחם יחד עם פקודיו".

דובר צהל אלמוז מנה את הישגי צה"ל בימי המבצע. "אנחנו מחזיקים בהרבה מאוד מנהרות, מנהרות משמעותיות, מנהרות תופת, אבל המבצע איננו רק נגד מנהרות", הוא ציין. "השתלטנו על יעדים רבים בתוך הרצועה, הרבה בתים שיש בתוכם הרבה מאוד אמצעי לחימה, חומרים שחמאס אסף על צה"ל עם מספרי יחידות ועוד חומרים שמתארים כיצד נכון להתגונן בפני התקפה מהסוג הזה. אנחנו פועלים בסבלנות, נכנסים לבתים, יורים בפעילים והורגים מחבלים".

מאז אמש תקף חיל האוויר מטרות רבות בצפון הרצועה בבית להיא, בית חנון ובמחנה הפליטים ג'בליה שבצפון עזה. גורמי רפואה פלסטינים מדווחים כי בין ההרוגים הלילה גם שישה בני משפחה אחת. במקביל, ממשיך מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי במגעים המדיניים להפסקת הירי בין ישראל לחמאס, לאחר שעזב הלילה את ישראל ונחת בקהיר. קרי שוחח עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה ועדכן אותו לגבי המאמצים להשגת הסכם. גורם אמריקני רשמי התייחס להתקדמות במגעים ואמר כי "זה יהיה לא מדויק לומר שנגיע להפסקת אש עוד בסוף השבוע".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, כינס אמש מסיבת עיתונאים בדוחא, בירת קטאר, והבהיר כי הוא אינו מסכים למתווה המצרי להפסקת אש מלאה כל עוד לא ימולאו כל הדרישות שהציב הארגון. "כולם ביקשו מאתנו לקבל את הפסקת האש ואז לשאת ולתת על זכויותינו", אמר משעל. "דחינו זאת ואנו דוחים זאת פעם נוספת היום. אנחנו מוכנים למות למען הסרת המצור על עזה", הדגיש. עם זאת, הוא ציין כי חמאס "לא יסגור את הדלת" להפסקת אש הומניטרית אם ישראל תסיר את המצור על עזה.

"אני קורא לפתיחת המעברים ולכניסת צוותים רפואיים וסיוע ל-150 אלף פליטים בתוך עזה", הוסיף משעל. באשר לדרישה לפרק את ארגונו מנשק, שישראל הייתה שותפה לה, הסביר כי "יש תנאים לפירוז: סיום הכיבוש הציוני ופירוז הישראלים מנשקם. היום יש מצור אווירי מעל ישראל", הוא הוסיף בהתייחסו לירי הרקטות לעבר ישראל. "האם אתם רוצים מצור תמורת מצור?", שאל. "אנחנו מוכנים". הוא הוסיף והתרברב: "בעבר לא היו מסוגלים לשים אתכם תחת מצור, אך כעת אנחנו בהחלט יכולים".

סגן היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, טוני בלינקן, התייחס אתמול בריאיון לרדיו הלאומי בארצות הברית לעמדתו הממשל האמריקני בנוגע לסוגיה של פירוז חמאס מנשקו. "זו חייבת להיות התוצאה הסופית (פירוז חמאס מנשק)", אמר בלינקן. "חייבת להיות דרך שלא כוללת יכולת של חמאס להמשיך לירות טילים על אזרחי ישראל. היינו מקווים שאחת התוצאות של הפסקת האש תהיה סוג כזה או אחר של פירוק מנשק, כדי שזה לא יחזור על עצמו. זה מה שראינו כמה פעמים בשנים האחרונות - טילים מעזה, שבשליטת חמאס, ולאחרונה גם ניסיונות של המחבלים לחדור לישראל. שום מדינה לא יכולה להשלים עם זה. זו חייבת להיות התוצאה הסופית של התהליך הזה".

אמש, בתום שהות של כמה שעות, עזב שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, את ישראל. קרי, שביקורו בארץ היה חלק ממאמץ קדחתני שניהל בימים האחרונים במזרח התיכון בניסיון לסייע בגיבוש המתווה להפסקת אש, לא נשמע אתמול אופטימי בנוגע לסיכויי הצלחת המאמץ הדיפלומטי בקרוב. "בהחלט עשינו כמה צעדים קדימה, אבל ישנה עדיין עבודה לעשות", אמר בתום פגישה עם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, בירושלים.

במהלך טיסתו בחזרה לקהיר, דן קרי עם הנשיא ברק אובמה במאמצים להשגת הפסקת אש. בהודעה מטעם הבית הלבן, נמסר כי במהלך שהותו באזור עמד קרי בקשר עם ישראל, הפלסטינים, מצרים, האיחוד האירופי, האו"ם, הליגה ערבית, קטאר, ירדן, טורקיה ואיחוד האמיריות הערביות. מאמצים אלו נעשו כדי למצוא דרך לסיים את הסבב האלים הנוכחי ולהשיב את היציבות לאזור, לשון ההודעה.

ירי הרקטות מעזה נמשך

אמש הותר לפרסום כי 3 חיילים מחטיבת הצנחנים נהרגו אתמול בחאן יונס מפיצוץ מטען. הנופלים הם סגן פז אליהו, בן 22 מעברון, סמל-ראשון לי מט, בן 19 מאילת וסמל-ראשון שחר דובר, בן 20 מגניגר. עובד זר נהרג אתמול מפגיעת פצמ"ר באשכול. מניין ההורגים לישראל במבצע הצבאי עלה ל-32 נופלים. מספר ההרוגים הפלסטינים חצה את מניין ה-700.

אתמול נמשך ירי הרקטות מעזה לעבר ישראל - חמאס ירה טילים לאזור עוטף עזה, אשקלון, באר שבע, אשדוד, קריית ומלאכי. כיפת ברזל יירטה חלק מהרקטות, וחלקן נפלו בשטחים פתוחים. בשעות הערב נשמעו אזעקות בישובי השפלה, המרכז ונתב"ג. 12 רקטות נורו, חלקן יורטו על ידי כיפת ברזל מעל אשדוד, יבנה וראשון לציון. שריפה פרצה באזור יבנה בעקבות כך.

מועצת זכויות האדם של האו"ם החליטה לפתוח בחקירה בינלאומית בנוגע לחשד להפרות של זכויות אדם במהלך הפעולה הצבאית של ישראל ברצועת עזה. בתום ישיבת חירום שהתקיימה בז'נבה, התקבלה ההצעה שהוגשה על ידי הפלסטינים ברוב של 29 מדינות. 17 מדינות נמנעו וארצות הברית התנגדה.