חילוץ הישראלים שנתקעו בטורקיה דרך אתונה הסתיים

אתמול והיום הוחזרו לארץ כ-2,000 נוסעים מותשים שנתקעו בטורקיה לאחר שחברות התעופה הטורקיות שהיו אמורות להשיבם ביטלו את טיסותיהן לישראל

חילוץ הישראלים שנתקעו בטורקיה דרך אתונה הסתיים. במהלך אתמול והבוקר (שבת) הוחזרו לישראל כאלפיים נוסעים מותשים שנתקעו בטורקיה, לאחר שחברות התעופה הטורקיות שהיו אמורות להשיבם הביתה ביטלו את הגעתן לישראל בעקבות המצב.

אל-על מדווחת כי אתמול (ו') והיום הוציאה 11 טיסות בסך-הכול לאתונה, מתוכן 9 טיסות חילוץ, והשתיים הנותרות הן טיסות קו סדירות שיצאו במטוסים גדולים יותר מהמתוכנן על מנת לאפשר לעוד ישראלים לשוב הביתה.

הטיסה האחרונה נחתה בשעה 4:00 לפנות בוקר ועליה 168 הנוסעים האחרונים. מאחר שאל-על לא טסה בשבת, את טיסות החילוץ אחרי כניסת השבת ביצעה "סנדור" - מותג הבית של אל-על שטס בשבתות תחת קוד של ישראייר וארקיע, והפעם תחת ישראייר.

סיפור החתחתים של אלפי הישראלים (על-פי ההערכות כ-4,000) החל לפני כיומיים, כאשר חברות התעופה הטורקיות שהיו אמורות להטיסם בחזרה הביתה בתום חופשה באנטליה ובאיסטנבול - ביטלו את כל טיסותיהן לארץ עקב המצב הביטחוני וכחלק מאפקט הדומינו שיצרה החלטת רשות התעופה האמריקאית ה-FAA להשהות את טיסותיהן של כל חברותה תעופה האמריקאיות לישראל. זאת לאחר נחיתת טיל במרחק של כקילומטר אחד (ביהוד) משדה התעופה בן-גוריון.

מאחר שחברות התעופה הישראליות אינן מורשות מסיבות ביטחוניות לנחות בטורקיה (לגביה קיימת ועומדת אזהרת מסע שרועננה באחרונה), משרד התחבורה הישראלי ניהל דין ודברים עם טורקיה באשר להטסת הישראלים דרך מדינות שכנות.

תחילה סוכם כי החברות הטורקיות יטיסו את הישראלים לעמאן (ירדן), ומשם החברות הישראליות ישיבו אותם ארצה. אלא שהטורקים לא עמדו בסיכומים, והישראלים בילו שעות ארוכות נוספות במתח רב. לאחר מכן, משרד התחבורה הישראלי הגיע להסכם הטסה לאתונה, וזה מה שכאמור קורה החל מאתמול בלילה.

לצד אל-על, גם ארקיע הודיעה כי נענתה לפניית משרד התחבורה לחלץ ישראלים תקועים. אלא של"גלובס" נודע אתמול כי מטוס 757 (265 מושבים) שארקיע תכננה לשלח לאתונה - נתקע בשל תקלה טכנית בברצלונה. במקומו הוציאה ארקיע מטוס מסוג אמברייר (122 מושבים) מישראל לאתונה.

אלא שחלק ניכר מהמושבים כבר היו מכורים לטובת נוסעים של חברות אירופאיות שטרם חידשו את טיסותיהן לישראל והצליחו לשריין מושבים במטוס האמור לטובת לקוחותיהן. בקיזוז המושבים התפוסים, ארקיע כפי הנראה חילצה בסך-הכול כ-60-70 ישראלים מתוך המאות שהמתינו לישועה באתונה. האמברייר נחת אתמול בשעות הערב.

בתוך כך, חברת התעופה טורקיש איירליינס - הנחשבת לחברת התעופה הזרה הראשונה בישראל מבחינת נפח שוק - ביקשה היום מרשות שדות התעופה שני סלוטים (אישורי המראה ונחיתה מ/בנתב"ג). משמעות הדבר שהיא מחדשת את טיסותיה לישראל.

גורמים בענף התיירות מעריכים כי עלות החילוץ תעלה למשלם המסים למעלה מ-3.5 מיליון שקל. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הודיע כי המדינה היא זו שתישא במימון הטיסות מאתונה לנתב"ג. כלומר, המדינה תשלם לאל-על, ישראייר וארקיע עבור הוצאת המטוסים/מושבים לאתונה ובחזרה לנתב"ג.