ברקליס: "טבע תוכל להיות יותר אגרסיבית ברכישות"

דאגלס טסאו, אנליסט הפארמה בבנק ברקליס, מפרט בריאיון את מרכיבי ההצלחה הנוכחיים של ענקית התרופות, אשר לדבריו מייצרים עבורה יותר ודאות כיום

"תופעת המיזוגים ורכישות היא אחת המגמות הכי בולטות בשוק התרופות העולמי השנה. יש המון עסקאות שיצאו אל הפועל, ויש עוד עסקאות פוטנציאליות. רק לפני כמה ימים פורסם שמיילאן תרכוש סל תרופות מחברת אבוט תמורת 5.3 מיליארד דולר. אני מעריך שבחודשים הקרובים נראה עוד עסקאות גדולות - יש חברות שיקצו לכך משאבים, ואני מעריך שטבע תהיה אחת מהן". כך אמר דאגלס טסאו, אנליסט הפארמה בבנק ברקליס, בריאיון ל"גלובס" שנערך בשבוע שעבר.

הערכתו של טסאו בנוגע לעסקאות נוספות מוכיחה את עצמה, וכמה ימים לאחר קיום הריאיון דווח על עסקת ענק נוספת, שיוצאת לדרך בשוק התרופות הבינלאומי - Abbvie תרכוש את Shire תמורת 55 מיליארד דולר. החלק השני של ההערכה - ביצוע רכישות על ידי טבע - עשוי להתממש בהמשך. לדברי טסאו, "לאור היכולות של טבע וההצלחה בהעברת מטופלים מהקופקסון במינון הרגיל למינון הכפול, החברה תוכל להיות יותר אגרסיבית בתחום הרכישות. הסיבה לכך היא שיש כיום יותר ודאות עבור טבע".

ביצועים טובים בתחום הגנריקה

טסאו הצטרף לברקליס ב-2008 והוא מסקר שורה של חברות תרופות בתחום ה-Specialty Pharma (יצרניות מוצרים ייחודיים). אחת המניות שהוא מכסה היא טבע, והוא מחזיק עליה דעה חיובית במיוחד: המלצתו היא "תשואת יתר" ומחיר היעד החדש שלו עבורה הוא 70 דולר - גבוה בכ-29% ממחיר השוק.

אחת הסיבות לגישה החיובית שלו ביחס לחברה, היא כאמור ההצלחה של טבע בהעברת מטופלים מהגרסה הרגילה (20 מ"ג) של הקופקסון, שניתנת מדי יום, לגרסה במינון הכפול שניתנת שלוש פעמים בשבוע. הגרסה הרגילה כבר אינה מוגנת בפטנט בארה"ב, ותיאורטית טבע עלולה להיתקל בתחרות גנרית בטווח הקרוב. ככל שטבע מעבירה יותר מטופלים לגרסה החדשה, שמוגנת בפטנט, כך התחרות הגנרית הצפויה תפגע בה פחות. הקופקסון, כזכור, היא תרופת הדגל של טבע וב-2013 מכירותיה הסתכמו ב-4.3 מיליארד דולר. ההערכות הן שהתרופה אחראית לכמחצית מרווחי החברה.

"ההצלחה של טבע בהעברת המטופלים מצמצמת משמעותית את הדאונסייד האפשרי לרווח", אומר טסאו. להערכתו, לא סביר שתאושר גרסה גנרית לקופקסון בטווח המיידי, והוא אף מעריך שטבע תזכה בערעור שלה לבית המשפט העליון בארה"ב (טבע מערערת על הקדמת מועד פקיעת הפטנט מספטמבר 2015 למאי 2014).

"בנוסף, יש לטבע ביצועים טובים בתחום הגנריקה, היא מבצעת שינויים בממשל התאגידי שלה, כגון צמצום הדירקטוריון, ויותר מכל, המינוי של סיגורדור אולפסון (שהצטרף לטבע מחברת אקטביס, ש' ח' ו') לניהול הגנריקה הוא משמעותי מאוד, משום שהוא מוסיף הרבה ניסיון ואמינות לטבע. אני חושב שזה מצביע על כך שטבע הרבה יותר פתוחה לשינויים, לעומת טבע של לפני כמה שנים. אני קורא לזה 'טבע החדשה'", אומר טסאו.

- האם ועד כמה השינוי הזה קשור למנכ"ל החדש, ארז ויגודמן?

"חלק מזה התחיל עוד קודם, אבל לארז יש חלק גדול בזה. במידה מסוימת, האסטרטגיה ומה שטבע צריכה לעשות, ידועים - שימור הקופקסון, רה-ארגון בגנריקה ושימוש במזומנים שהחברה מייצרת. אני מצפה שטבע, בהנהלת ויגודמן, תייצר עסקאות חכמות שיוסיפו לרווח למניה".

- איזה סוג של עסקאות?

"רכישות בהיקף גדול יותר בתחום ה-Specialty, וניצול הזדמנויות אם יהיו, בתחום הגנריקה. בתקופת ג'רמי לוין, ההתמקדות הייתה על רכישות טכנולוגיות שלא הייתה להן השפעה פיננסית. עם ויגודמן אני מעריך שנראה יותר דגש על עסקאות שישפיעו פיננסית. בגנריקה יש קונסולידציה, וטבע יכולה לרכוש נכסים שיסייעו לה בשווקים מסוימים, או להוריד עלויות, או להוסיף לה טכנולוגיה. יש לטבע מספיק הון לביצוע רכישות, גם בהיקף של כמה מילארדי דולרים".

הגברת הרגולציה משפיעה לטובה

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, למרות שבשנים האחרונות הפוקוס של המשקיעים היה דווקא על התרופות המקוריות שלה, בפרט הקופקסון. טסאו מתמקד דווקא בגנריקה. "אני חושב שחלק גדול מהעלייה במניה (כ-39% מתחילת השנה, ש' ח' ו') נובע אמנם מההצלחה של הקופקסון במינון הכפול, אבל המנוע האמיתי - והסיבה למחיר היעד שנקבנו - הוא השיפור בגנריקה", אומר טסאו.

"זה מקור לאפסייד, משום שהמשקיעים מתעלמים מזה, כי הם כל כך ממוקדים בקופקסון. אנחנו בהחלט רואים שיפור בדינמיקה של התמחור בתעשיית הגנריקה", הוא אומר, "הרבה מזה מגיע מהקונסולידציה בשוק. גם הגברת הרגולציה משפיעה לטובה על חברה כמו טבע".

טסאו מזכיר שכמה חברות גנריות הודיות נתקלו ב"אתגרים רגולטוריים" בזמן האחרון. מעבר לאתגרים אלו, לדבריו, "החברות ההודיות עסוקות היום בקונסולידציה ביניהן, למשל סאן הודיעה על רכישת רנבקסי. היצרניות ההודיות מהוות תחרות לטבע, אבל הדינמיקה בשוק נוטה כרגע לכיוון טבע".

- איך נראה היום השוק הגנרי בארה"ב, שהוא השוק המרכזי של טבע?

"טבע הייתה ממוקדת בעבר ב-paragraph 4 (הליך שאיפשר לתקוף פטנט קיים שמגן על תרופה מקורית ולהשיק גרסה גנרית בתנאים מסוימים, ש' ח' ו'), שהיה מוצלח מאוד עבורה. היום יש פחות הזדמנויות בתחום זה ויותר חברות שפועלות בו, כך שאני מעריך שהאתגר היום הוא דווקא בשיפור של מוצרים. בנוסף, נראה גידול בכיסוי הביטוחי בארה"ב, והרבה מזה יוביל לביקוש גבוה יותר בגנריקה, כך שהדינמיקה בשוק טובה".

על רקע הגישה החיובית שלו לשוק הגנרי, לא מפתיע שבין המניות שמומלצות על ידי טסאו נמצאות שלוש מניות מהתחום. מניית ג'אז (Jazz Pharmaceutical, סימול: JAZZ) היא אחת המועדפות על ידי ברקליס, והוא ממליץ גם על מיילאן (MYL) ועל אקטביס (ACT).

- מבין המניות שאתה מכסה, ממי כדאי למשקיעים להימנע כרגע?

טסאו מתלבט קצת, ולבסוף נוקב בשמה של Zoetis (ZTS), חברת תרופות וטרינריות, שפוצלה מחברת התרופות פייזר והונפקה כחברה עצמאית לפני כמה רבעונים. "המצב הנוכחי בשוק מביא לכך שאני חיובי מאוד על הרבה מניות שאני מסקר, לכן זו שאלה קשה, אבל Zoetis קצת פחות מומלצת בשנה הקרובה".

מניות הגנריקה המומלצות של ברקליס
 מניות הגנריקה המומלצות של ברקליס