"אל תטעו, הבועה בשווקים גדולה מהבועות ב-1929 ו-2007"

במאמר חדש שפרסם האנליסט ומנהל קרנות הגידור ג'ון הוסמן, הוא פונה למשקיעים שעדיים סבורים כי שוק המניות אטרקטיבי וטוען כי קיימת בועה פיננסית גדולה יותר מהבועות בעבר

המסחר בתל אביב  בורסה  וול סטריט  /  צלם: רויטרס
המסחר בתל אביב בורסה וול סטריט / צלם: רויטרס

האנליסט ומנהל קרנות הגידור ג'ון הוסמן מוכר יותר בשל תחזיות האימים שלו. התחזית החדשה שפרסם במאמר הפרשנות האחרון שלו, אינה שונה, ומופנית בעיקר למשקיעים שממשיכים להיכנס לשוקי המניות מתוך מחשבה שהם מגלמים שווי הוגן. להערכתו, קיימת בועה גדולה מאוד בשווקים הפיננסים ולכן הוא ממליץ לשמור מרחק מהמניות.

הוסמן, שמנהל את חברת Hussman Funds, הוא אחד ממבקריה החריפים ביותר של מדיניות הפד והוא נוקט באסטרטגיות השקעה דפנסיביות בעיקרן שמבוססות על השקעה במניות ובאג"ח ממשלתיות של ארה"ב.

"אל תטעו, מדובר בבועת מניות, ואחת מתקדמת במיוחד. במונחים היסטוריים הבועה הזו גדולה יותר מהבועות שהיו ב-1929, 1972, 1987 ו-2007", לטענת הוסמן. "הבועה נמצאת כעת בעוצמה של 15% מהשיא של הבועה ב-2000". להערכתו של הוסמן, ההבדל בין בועת הדוט.קום שהתרחשה בתחילת המילניום לבין בועת המניות הנוכחית, הוא שהבועה הראשונה התמקדה במניות טכנולוגיה בעוד הבועה הנוכחית מתמקדת בכל המניות ובכל הסקטורים.

הוסמן מבסס את הניתוח שלו על מכפיל הרווח מתואם מחזוריות, יחס פיננסי שהמציא זוכה פרס הנובל פרופ' רוברט שילר, כמו גם על היחס שבין ההון בשווקים הלא פיננסים לתמ"ג.