מאפי דוחה את ההנפקה בוול סטריט וחותכת את המחיר בחצי

‎‎בצל חולשה במניות הביוטק ומבצע "צוק איתן", הקטינה החברה את הגיוס המבוקש לכ-20 מיליון דולר ‏‎‎‏■ בהמשך השבוע ינסו את כוחן ביובלאסט, מקרוקיור ו-‏VBL‏, ובהמשך צפויה הנפקת ‏ReWalk‏‏

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

‎‎חברת פיתוח התרופות מאפי שהייתה אמורה להשלים גיוס של 37 מיליון דולר בסוף השבוע, פרסמה תשקיף מעודכן לגיוס של עד 20 מיליון דולר בלבד (כולל אופציית החתמים). שווי החברה בהנפקה קטן בהתאם לכ-120 מיליון דולר אחרי הכסף.

‏את ההנפקה מוביל החתם ‏Ageis Capital‏ עם החתם המשני ‏Chardan Capital‏. ההנפקה המחודשת צפויה להתקיים בימים הקרובים. הצורך לצמצם את היקף ההנפקה והשווי אינה קשורה בהכרח להיותה של מאפי ישראלית בתקופה של משבר מדיני-ביטחוני. מאפי אינה מביאה להנפקה מוצר שהוא ישות תרופתית חדשה, ומנגד גם לא מציגה אופרציה גנרית משומנת עם הכנסות ורווחיות שניתן להסתמך עליהן, ולכן התמחור שלה כחברת ביוטק היה מלכתחילה קצת שאפתני.

‏החברה, בראשות ד"ר אהוד מרום, מייצרת חומרי גלם "מסובכים לייצור" לתרופות גנריות, ויש לה פלטפורמה טכנולוגית לשחרור מושהה של תרופות, באמצעותה היא מעוניינת לייצר גרסאות בשחרור מושהה של הקופקסון של טבע ושל תרופה נגד כאב.

מדובר בחברה המשלבת למעשה סיכון של חברה בתחילת דרכה, לצד חלום מוגבל בלבד של חברת גנריקה. העובדה שבכוונתה להקים לפחות חלק ממפעליה על אדמת ישראל, היא רק רכיב קטן מן האתגר שעמד ועוד יעמוד בפני הנפקתה.

‏נציין כי עבור מאפי, גם אם תגייס 20 מיליון דולר ותחל להיסחר בנאסד"ק, זה יהיה הישג נאה. החברה השקיעה עד היום כ-6 מיליון דולר במפעל, ובקופתה 8 מיליוןם דולר.

‏יצוין כי למרות הצפת תשקיפים של חברות ביוטק (לא רק ישראליות) את בורסת הנאסד"ק, נראה כי ההתלהבות ביחס להנפקות אלו פחתה מעט לעומת ארבעת החודשים הראשונים של 2014. השבוע החולף היה 'לא מלהיב' לא רק עבור מאפי: פרט לה נדחתה גם הנפקה של חברה אמריקאית בשם ‏Atara‏; שתי חברות הנפיקו במחיר המינימום; ושתיים אחרות הנפיקו מתחת למחיר המינימום.

‏‎‎לא מתקנות תשקיפים

‏‎‎שתי חברות ביומד מקומיות נוספות תיקנו תשקיפים בשבוע שעבר, אך בינתיים לא הפחיתו את היקף ההנפקה ואת שווי החברה בה - עדות כי אינן מצפות ל"אפקט ישראלי" לרעת ההנפקות. מקרוקיור, המפתחת טיפול בפצעים כרוניים, אמורה לצאת להנפקה ב-31 ביולי; החברה עדיין מצפה לגייס 75 מיליון דולר (92 מיליון, אם תמומש אופציית החתמים) לפי שווי של 210-243 מיליון דולר אחרי הכסף. בניגוד למאפי, מקרוקיור מציעה מוצר חדשני שכבר יש לו תוצאות קליניות. האתגר העיקרי של החברה יהיה היקפו הכולל של הגיוס, שהוא גבוה יחסית.

‏ביובלאסט, המפתחת תרופות למחלות נדירות, נערכת גם היא להנפקה השבוע. היא פרסמה תשקיף מתוקן ללא שינוי בהיקף ובשווי, ועדיין מצפה לגייס 37-43 מיליון דולר לפי שווי של 158-186 אחרי הכסף, שווי שתוקן כלפי מעלה לפני כמה שבועות. הצניעות של ביובלאסט בהיקף הגיוס עשויה לעבוד לטובתה, אך החברה נמצאת בשלב מוקדם מאוד ולכך ייתכן שיהיה ביטוי במחיר.

‏שלוש חברות נוספות נערכות להנפקה:‏VBL ‎‏ (מפתחת תרופות לסרטן ומחלות דלקתיות) שצפויה גם היא להנפיק השבוע; ‏ReWalk‏ (מכשיר להולכת משותקים); וסיילנסיד (תרופה לסרטן הלבלב). מבין השלוש, סיילנסיד נראית כרגע הרחוקה ביותר מהנפקה - היא פרסמה הכי פחות מידע מבין השלוש ולא תיקנה תשקיף כבר כשבועיים. ייתכן שהחליטה בינתיים להקפיא את המהלך. ‏‎‎‏

‏‎‎צמצום היקף ההנפקה והשווי קשור כנראה לעובדה שהחברה אינה תואמת את ה"תחומים החמים" כעת בוול סטריט. מאפי אינה מביאה להנפקה חלום מלהיב, ומנגד גם לא מציגה אופרציה גנרית משומנת עם הכנסות ורווחיות שניתן להסתמך עליהן.