TGI: התחזקות משמעותית ל"ישראל היום", נפילה ל"הארץ"

עפ"י הסקר, "ידיעות אחרונות" מוביל בסופ"ש עם חשיפה של 38%, והוא עדיין מספק את חבילת סוף השבוע הנקראת בישראל ■ ומה מעמדו של "מעריב" בסקר האחרון שבו הוא מופיע כמותג עצמאי, לפני שהפך לחלק מקבוצת "ג'רוזלם פוסט"?

בזמן שהעיתונות המודפסת עומדת בפני אחד האתגרים המשמעותיים בשנים האחרונות, עם ההרעה בהכנסות מפרסום בשל המצב הביטחוני, מתפרסמים נתוני סקר ה-TGI החצי-שנתי, המודד את מידת החשיפה של מדיה זו.

כשוק, העיתונות המודפסת בישראל ממשיכה במגמת הירידה עם 58.8% חשיפה בימי חול במחצית הראשונה של השנה, לעומת 61.3% במחצית שקדמה לה. ועם זאת, מבט פנימה אל נבכי הענף המקומי הייחודי מגלה מגמות לא אחידות.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי אשר החינמונים המופצים בה הם עיתונים לכל דבר. זאת בניגוד למדינות אירופה למשל, שם חינמוני ה"מטרו" הם מצומצמים וייעודיים לקריאה חטופה, ועל כן אינם מתחרים ממשיים בעיתונות המרכזית הממוסדת.

בארץ, החינמונים "ישראל היום" ו"פוסט" בנויים כחלופה לכל דבר לעיתונים, ועדיין מופצים ללא תשלום. על כן, הם מעמידים אתגר משמעותי לעיתונות המבוססת בעיקר על צריכת מנויים.

על-פי הסקר שמפרסמת חברת קנטר מדיה, שני עיתונים אלה הם גם הגופים היחידים שרשמו צמיחה משמעותית בחצי השנה שחלפה. כך, "ישראל היום" התחזק משמעותית במחצית הראשונה של 2014. יש לציין כי תקופת הלחימה הנוכחית לא נכללת בסקר.

העיתון של שלדון אדלסון - שזוכה לביקורות רבות בציבוריות הישראלית בשל תמיכתם הבלתי מתפשרת של תכניו בראש הממשלה בנימין נתניהו - עומד על חשיפה של 39.8%. זאת לעומת 34.5% ל"ידיעות אחרונות", שרושם ירידה בחשיפה.

במחצית הקודמת עמדו שני העיתונים המובילים בישראל על שיעור כמעט זהה שנע בין 38.4%-38.6%. יש לציין כי גם "ידיעות אחרונות" הפך במידת מה לעיתון שמשווק ללא תמורה במוקדים רבים.

בסופי שבוע, יחסי הכוחות בין שני הענקים הפוכים - "ידיעות אחרונות" מוביל עם 38%, והוא מספק עדיין את חבילת סוף השבוע הנקראת בישראל, לעומת 34% ליריבו.

פרט ל"ישראל היום", העיתון הצומח ביותר בחשיפתו הוא כאמור "פוסט", החינמון של קבוצת "ג'רוסלם פוסט". העיתון זינק לחשיפה של 8.7% אל מול 7.8% חשיפה במחצית שלפני.

"סופהשבוע" מזנק

בחודש מאי האחרון אוחד "סופהשבוע" עם המותג "מעריב". למרות שהסקר מתייחס לתקופה שבין ינואר ליוני השנה, כבר ממאי חדלו שני מותגים אלה להתקיים בנפרד, ובסקר הבא כבר יופיעו "מעריב השבוע" ו"מעריב סופהשבוע" במקומם, והם עשויים לחולל מהפכה במגמה.

כך או כך, בתום השנה הראשונה למדידתו הצליח "סופהשבוע" להפוך לחבילת סוף השבוע השלישית בישראל, ומעניין לראות עד כמה יצליח למשוך את "מעריב", שחווה נזק עצום למותגו בשנים האחרונות ובחשיפתו מעלה.

במבט אחורה אל החצי שנה האחרונה כולה, "מעריב" הוא העיתון בעל החשיפה המעטה ביותר - 3.2% בלבד. קורותיו העגומים של העיתון לאורך השנים האחרונות ניכרים בסקר החשיפה - בין יולי 2012-יוני 2013, חשיפתו עמדה על ממוצע של 7.7%, לעומת חשיפה של 3.3% לאורך השנה החולפת.

בקנטר אמרו היום (ב') ל"גלובס" כי עדיין לא ניתן לזהות מה ההשלכות של איחוד המותגים.

"הארץ" נחלש בחשיפה

העיתון שחווה את הירידה התלולה ביותר בחשיפה אליו במחצית זו הוא עיתון "הארץ", שצלל מחשיפה של 6.1% במחצית האחרונה של 2013, ל-4.8% במחצית הראשונה של שנה זו.

זה המקום להזכיר כי הסקר מדבר על "חשיפה" בלבד ומתיימר לשקף בכך קריאה. ה-TGI אינו מודד כמות מנויים או הכנסות ממכירות או פרסום. על כן, אי-אפשר לחזות כיצד מבצע "צוק איתן" ישפיע לטווח ארוך על מידת ביצועיו של העיתון בסקר זה, ואולי אף ישפרו אותו לאור השיח הרב שהוא יוצר. זאת למרות המגמה שפורסמה לפיה מנויים נוטשים את "הארץ".

לא מן הנמנע כי הדגש ששם העיתון על מנוי הדיגיטל שלו ועל שיווקו הוא שגרם לירידה התלולה בחשיפתו בכל הנוגע למהדורה המודפסת שלו.

לאורך השנה האחרונה (יולי 2013-יוני 2014) רושם "הארץ" מקבוצת שוקן ירידה מתונה ל-5.5% חשיפה. הנתון דומה לזה של מוספו הכלכלי "דה מרקר".

"כלכליסט", המופץ גם עם "ידיעות אחרונות", רושם ירידה ל-9.7% חשיפה בשנה החולפת, לעומת 12.1% בתקופה המקבילה אשתקד.

העיתון הכלכלי "גלובס" הוא למעשה העיתון היציב ביותר בחשיפתו הכלל ציבורית, כאשר כבר קרוב לשנתיים הוא עומד על חשיפה קבועה של 4.2%.

בנישת העיתונות הדתית לאומית, ניתן לראות כי "מקור ראשון", שנרכש באחרונה על-ידי "ישראל היום", רושם ירידה לחשיפה של 3.1%, לעומת 3.6% בחציון הקודם. בממוצע השנתי (יולי-יוני) העיתון רושם עלייה לעומת התקופה המקבילה לו בשנה שעברה. "בשבע" החינמי שומר על יציבות עם חשיפה של 5%.

כמו "הארץ", גם "מקור ראשון" הוא עיתון נישה הפונה לקהל אליטיסטי בעל גוון אידיאולוגי מובהק, המבקש עלות גבוה יחסית על מנוייו. אל מול מגמת התחזקות החינמיות, לא מפתיעה מגמת ההיחלשות בחשיפה של העיתונים.

גלגלצ - התחנה המואזנת ביותר

במבט כללי על תחום הרדיו, המחצית הראשונה של השנה הזו היתה מוצלחת יותר מהמחצית הראשונה של שנת 2013, אך נמוכה מהמחצית השניה של אותה השנה.

תחנות הרדיו הצבאי, גלי צה"ל, הן עדיין המואזנות ביותר עם חשיפה של 40.8%, כשגלגלצ היא התחנה המובילה בישראל עם 29.4% האזנה במחצית זו.

עם זאת, חלה ירידה בהאזנה לגלי צה"ל - 24% לעומת 25.8% במחצית הקודמת - אך גבוה משמעותית מהחציון המקביל אשתקד, אז עמדה ההאזנה על 20%.

רשת ב' שומרת על יציבות יחסית עם 25% האזנה.

ברדיו האזורי נרשם מהפך - אקו 99 הופכת להיות התחנה האזורית השנייה המואזנת בארץ, אחרי אחותה לקבוצה רדיו ללא הפסקה.

במחצית השנייה של השנה גוברת התחנה עם חשיפה של 8% בקרב מאזינים בוגרים על פני רדיוס שיורדת ל-6.8%. רדיו ללא הפסקה ממשיכה להוביל עם 9% האזנה, למרות ירידה במחצית זו.

רדיו תל-אביב ממשיך לאבד גובה עם 2.9% לעומת 3.6%, ואילו אחיו לקבוצה, רדיו גלי ישראל, המשדר לציבור הישראלי שמעבר לקו הירוק, מתחזק ל-2% האזנה.

חשיפה
 חשיפה