היריבה של מכבי: תקציב של 14 מיליון אירו, אצטדיון של 13 אלף מקומות

NK מאריבור הסלובנית אינה מעצמת כדורגל בשום קנה מידה, אך היא גם לא מתאגרף במשקל נוצה ■ אשתקד הגיעה ל-32 האחרונות של הליגה האירופית

מאריבור, סלובניה / צלם: רויטרס
מאריבור, סלובניה / צלם: רויטרס

למכבי ת"א, שתפגוש הערב (ד', 21:30) את NK מאריבור במסגרת מוקדמות ליגת האלופות - לא מומלץ להמעיט בערכם של הסלובנים. קודם כל כי כלכלית, לא מדובר על מתאגרף במשקל נוצה: תקציבה של אלופת סלובניה מוערך ב-14 מיליון אירו, דומה לשל מכבי חיפה בשנים האחרונות, וגבוה פי 2.3 מהממוצע בליגה הסלובנית בת 10 הקבוצות. מאריבור זכתה בחמש מתוך שש האליפויות המקומיות האחרונות, והשאירה אבק ליריבתה הגדולה - אולימפיה לובליאנה - שהיא בעלת התקציב השני בגובהו בסלובניה.

התקציב הנאה של מאריבור מתאפשר בעיקר תודות לבנקאי ההשקעות דראגו קוטאר, הבעלים של המועדון, ושל חברת KBM Infond, המנהלת קרנות השקעות, קרנות גידור ונגזרות. עוד תורמים למאמץ התקציבי הם הספונסרים המרכזיים ZM (חברת הביטוח השנייה בגודלה בסלובניה), אדידס, לאשקו (יצרנית האלכוהול הגדולה במדינה) והבנק NOVA KBM.

האוהדים של מאריבור הם מקור הכנסה פחות משמעותי - למשחקי הליגה הם מגיעים בממוצע של 3,100 למשחק, פחות מ-25% מהתכולה של המגרש היפהפה של הקבוצה (13,000), שב-2008 סיים תהליך של שיפוצים נרחבים. באירופה ההתעניינות של האוהדים גדולה יותר, עם מינימום 7,500 צופים למשחק שהגיעו למשחקי קמפיין הקבוצה אשתקד.

הקמפיין האירופי המדובר היה מפואר מבחינת מאריבור: הסתיים רק בשלב 32 האחרונות (אותו שלב בו מכבי הודחה ע"י באזל), בהפסד דחוק של 4-3 (בשני מפגשים) לסביליה הספרדית - שהמשיכה עד לזכייה בליגה האירופית. בשלב הבתים עלתה מאריבור מהמקום השני, בבית שכלל את רובין קאזאן הרוסית, וויגאן האנגלית וזולטה וארחם הבלגית.

חלק ניכר משחקני הסגל שהיו אחראים לקמפיין הזה נשארו בקבוצה, שהמנהל המקצועי שלה מאז 2007 הוא אגדת הכדורגל הסלובנית זלאטקו זהוביץ'.

השחקן הבולט ביותר בקבוצה הוא אגים איברהימי המקדוני, שבשנה שעברה הושאל לקליארי מהסרייה A, ואמור להוות סכנה על הגנת מכבי ת"א. איברהימי רשם במדי הקבוצה מהליגה האיטלקית סך של 25 הופעות, אך ניפק רק 2 שערים ו-2 בישולים וחזר העונה למאריבור. יש לציין גם את הברזילאי בן ה-30, מרקוס טבארס. הוא הגיע למאריבור ב-2008 ומאז כבש 85 שערים ובישל 55 נוספים בליגה הסלובנית. במפעלים האירופיים מאזנו עומד על 19 שערים ותשעה בישולים. נוסמיר פאייץ' הבוסני הוא חלוץ מרכזי שהוביל את טבלת הכובשים של מאריבור אשתקד (19 גולים ב-46 הופעות). בקבוצה חתם הקיץ גם סינטיאהו סלליך הישראלי (בעונה שעברה בבית"ר ירושלים), שטרם הספיק לערוך בה הופעה רשמית.