המשחק הדואלי של קטאר: סייעה לחמאס ורכשה נשק מארה"ב

בשבוע שעבר קטאר חתמה על עסקת נשק עם ארה"ב, במסגרתה היא רכשה בין היתר סוללות של טילי פטריוט ומסוקי קרב מסוג אפאצ'י תמורת 11 מיליארד דולר

אמיר קטאר ומלך ירדן / צילום: רויטרס
אמיר קטאר ומלך ירדן / צילום: רויטרס

מבצע "צוק איתן" שמנהלת ישראל ברצועת עזה, העלה לכותרות גם קטאר, ממלכה איסלאמית קטנה ועשירה שהזרימה לרצועת עזה מאות מיליוני דולרים, שלפי החשד נוצלו ע"י חמאס לבניית מנהרות טרור ולרכישת נשק. מנגד, קטאר חתמה על עסקת נשק עצומה עם ארה"ב ומנהלת עמה קשרים ענפים.

בשבוע שעבר קטאר חתמה על עסקת הנשק הגדולה ביותר השנה של ארה"ב, כאשר רכשה סוללות של טילי הפטריוט, מסוקי קרב מסוג אפאצ'י וכלי נשק אחרים תמורת 11 מיליארד דולר, כך לפי דיווח ב"ביזנס אינסיידר".

העסקה משקפת את שאיפות ההתעצמות של הממלכה הקטנה, שהימרה בשנים האחרונות על תנועת "האחים המוסלמים" ועל ארגונים איסלאמיים קיצונים בכל רחבי המזרח התיכון ותמכה בהם מבחינה כלכלית וצבאית.

עם זאת, קטאר מנהלת במקביל קשרים ענפים עם מדינות המערב וארה"ב הקימה במדינה הקטנה את הבסיס הצבאי הגדול ביותר שלה במזרח התיכון.

נזכיר, באוקטובר 2012 ביקר אמיר קטאר חאמד בין קאליפה אל-ת'אני ברצועת עזה והתחייב לתרום 400 מיליון דולר, שיועדו לכאורה לסיוע כלכלי לתושבי עזה. אולם, לפי הערכות החלק הארי של הסכום הזה הופנה לזרוע הצבאית של החמאס, שרכשה נשק ובנתה עשרות מנהרות של טרור.

רבים תוהים כעת האם המשחק הדואלי שמשחקת קטאר, הן עם מדינות המערב והן עם ארגוני איסלאם קיצוניים, יישמר לאורך זמן?