בעקבות הדחייה במע"מ 0: גם תוכנית מחיר מטרה נדחית

במשרד האוצר התעקשו לכרוך את שתי התוכניות יחד וכעת עיכוב השנייה יגרור גם את עיכוב הראשונה

פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועלים באתר בנייה / צילום: איל יצהר

בעקבות כישלון האוצר להעביר ולאשר את תוכנית מע"מ בשיעור אפס עוד במושב הקיץ כפי שתוכנן, גם התוכנית המשלימה למהלך זה, תוכנית מחיר מטרה של משרד השיכון תיאלץ ככל הנראה להמתין. זאת בעקבות ההסכמות שגובשו בין שר האוצר יאיר לפיד ושר השיכון אורי אריאל בעת גיבוש תוכנית מחיר מטרה. מדובר בבשורה רעה לרוכשי הדירות שממתינים כבר חודשים על הגדר ומכה קשה לקבלנים שקיוו שתקופת אי הודאות תסתיים בקרוב.

תוכנית מחיר מטרה, שתכליתה היא פרסום מכרזי קרקע במסגרתם יתחייב הזוכה במכרז למכור 80% מהדירות במחיר מופחת וקבוע מראש, עתידה הייתה לצאת לדרך מייד עם אישור חוק המע"מ. במשרד האוצר התעקשו לכרוך את שתי התוכניות יחד וכעת עיכוב השנייה יגרור גם את עיכוב הראשונה.

תוכנית מחיר מטרה, שעל פי הגדרותיה צפויה לכלול שיווק מכרזים בהיקף של 66 אלף יחידות דיור עד 2019 ברחבי הארץ איננה זקוקה לאישור הכנסת ואינה כוללת הליך חקיקה. כל מה שנדרש הוא אישור במועצת מקרקעי ישראל כי להוציאה אל הפועל. נציין כי אתמול הייתה אמורה להתקיים ישיבת מועצה במסגרתה גם התוכנית האמורה הייתה צריכה להיות מאושרת אולם הישיבה נדחתה למועד בלתי ידוע. במשרד השיכון אמרו אתמול כי המועצה תתכנס בחודש הקרוב.

חשוב להגיד שדחיית תוכנית המעמ ואיתה גם דחיית תוכנית מחיר מטרה מהווה פגיעה קשה לענף הנדל"ן וגם לרוכשים שהמתינו כבר חודשים ארוכים להטבות אלו. מאז מארס האחרון אז הכריזו באוצר על התוכנית נכנס חלק ניכר מענף הנדל"ן למגורים לקיפאון וחודש אחר חודש מעידים נתוני המאקרו של הענף, אם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואם של האוצר, על ירידה דרסטית במכירות הקבלנים. גם הקבלנים עצמם מתארים מצב קשה במשרדי מכירות וטוענים לקיפאון מוחלט בפלח השוק שממתין לדירות המוטבות. מצב זה הפך להיות אף קשה עוד יותר עם פרוץ הלחימה בדרום במסגרת מבצע צוק איתן. הקבלנים טוענים כי אם המצב הנוכחי יימשך קבלנים קטנים ובנוניים עומדים בפני סכנת קריסה. במקביל, כל עוד אי וודאות בענף נמשכת, הדבר יוביל גם להשפעה ארוכת טווח על התחלות הבניה והגדלת ההיצע שכה נחוצה.