זה הזמן לשטוף את העיניים בקצת ירוק מרגיע: סלובניה

טיול בהרים בין פסטיבל פרחים לפסטיבל רקמה, עם קצת דיג, שיט ומצנח רחיפה, למי שחייב אקשן

סלובניה / צילום: גילי מצא

בדיחה מקומית פופולרית בסלובניה גורסת שכשטסים מעל המדינה ומנסים תוך כדי כך להגות את שמה, מספיקים להגיד רק את האות S, וזהו, ביי-ביי סלובניה. ישראלים נוטים למצוא את הבדיחה הזו פחות מצחיקה, אולי משום שגודלה של סלובניה הוא פחות או יותר זהה לזה של מדינת ישראל, אלא שבעוד שכאן מצטופפים על השטח הזה בערך שמונה מיליון תושבים, בסלובניה מתענגים על אותו קילומטרז' שני מיליון תושבים בלבד. יחי ההבדל הירוק: בזכות יערותיה, המכסים כמחצית משטחה, נחשבת סלובניה לאחת הארצות הירוקות בעולם. עם זאת הישראלים יהיו הראשונים שיודו שהמרחקים הקצרים - שעה עד שעתיים וחצי לכל יעד - הם יתרון עצום כשמטיילים ורוצים להספיק הרבה.

סלובניה הייתה הראשונה שהרימה את דגל העצמאות מהברית היוגוסלבית ב-1991 ובין הראשונות שנכנסו לאיחוד האירופי, כבר ב-2004 (קרואטיה הצטרפה רק ב-2013). היא רושמת לזכותה פרק היסטורי ראוי לציון במלחמת העולם השנייה, של תנועת התנגדות לנאצים ומערך לוגיסטי של פרטיזנים, שעוד ידובר בהם בהמשך.

600 שנות שלטון אוסטרו-הונגרי הטביעו חותמם בסלובניה: מגה-שניצל, שטרודל נימוח וואלס פוחז, שנרקד עד היום ברחובות הבירה לובליאנה. אבל כשמתרחקים להרים המושלגים באלפים היוליאניים, המקצב משתנה לפולקה. אנשי ההרים רוקדים עדיין ריקודי עם בזוגות בליווי אקורדיון, חליל וקלרינט. כל סלובני טוב מחויב מצפונית להגיע לפחות פעם בחייו לפסגת הר טריגלב (Triglav, שלוש פסגות) שבאלפים היוליאניים, הקרויים על-שם הוד רוממותו, יוליוס קיסר. תחילתם בצפון מזרח איטליה והמשכם בצפון מערב סלובניה, ובהר טריגלב הם מגיעים לשיא גובהם, 2,864 מטרים.

רצועת הים קטנה - כ-46 קילומטרים בסך-הכול - אבל בדרך אליהם יש שפע של יערות, נהרות ומפלים, שהדבר היחיד שמתחשק זה לקחת מקלות הליכה (רצוי מקצועיים ובולמי זעזועים), ולתת לטבע להוביל אותך. אז גם מבינים איך הגזרה הקטנה הזו השיגה 45 מדליות אולימפיות בספורט חורף, שזה כשלעצמו שיא, בוודאי ביחס למספר התושבים.

פסטיבל הפרחים שולח שורשים

האיריס של בוהין הוא הסמל הרשמי של פסטיבל הפרחים, המתקיים מדי שנה בתחילת הקיץ סביב אגם בוהין (Bohinj) והעמק שסביבו. השנה הייתה זו הפעם השמינית שבה חגגו את הפסטיבל הסימפטי הזה. עמק בוהין הוא חלק משמורת הטבע Triglav National Park, בסך-הכול חצי שעה נסיעה מאגם בלד המוכר לכל תייר שפקד את המדינה. רק חצי שעה, ואתם בטבע במיטבו, חף מאריזה סכרינית תיירותית.

אם מגיעים בתקופת הפסטיבל, מאי-יוני, אפשר ליהנות משפע פעילויות מיוחדות: טיולים בוטניים באחו הגבוה, סדנאות להכנת סידורי פרחים שקטפתם במו ידיכם, יריד מקומי עם מוצרים של מלאכות מסורתיות ועם הרבה רקמות פרחוניות, תערוכה של צילומי טבע שמוקמה בשביל המקביל לאגם, סיור "בשביל הכוורת" (שהרי דבורים ופרחים הולכים יחד כמו צוף ודבש), שם מתוודעים לטכניקה מקומית של בניית כוורות עץ מעוטרות במוטיבים של אגדות עם. את הרעיון לפסטיבל יזם דווקא תייר סקוטי, פריק של האזור, אבל על הביצוע אחראי בוהיני בשם קלמן לנגוס (Klemen Langus), שלקח את היוזמה המקורית הזו צעד קדימה, לפרויקט המכונה Wild Flower Europe.

חזונו הוא פסטיבלי פרחים כאלה בכל אירופה, ובמידה לא מבוטלת הוא הצליח להפיצו בארצות השכנות. בתקופה זו של השנה (והפריחה) מתקיימים במקביל פסטיבלים כאלה גם בקרואטיה, ברומניה ובבולגריה ונשלחים שורשים גם מערבה, לבריטניה, לשוודיה ולארצות נוספות. בעיניו פרח הוא לא רק פרח, אלא תרבות שלמה: "בהרים האלה יש יותר ממאה פרחי בר אנדמיים, שצומחים רק כאן. הם חלק מהמאכלים המקומיים, מוטיבים מצוירים בריהוט, רקמה וסידורי פרחים. זו תרבות של מאות שנים, שאנחנו מקפידים שתילמד בבית הספר, כדי שלא תעבור מהעולם. מעין מוזיאון פתוח שהוא גאווה לאומית", הוא מצהיר בהתלהבות.

בטיול בהרים כדאי לקחת מדריך מקומי. אני חייבת להודות שלולא המדריך המסור שלי, גרגה סילק מחברת הטרקים והאופניים hike & bike, ההספק שלי היה דל, וכך גם הניסיון להגדיר פרחים עם שמות לועזיים מורכבים, מעבר ללילי-שושן, דייזי-חיננית ואדלווייס-מרגנית.

ברכבל הפנורמי העפלנו למרומי ה- Vogel(1,537 מטרים), שבחורף הוא אתר סקי. תצפית פנורמית נהדרת לעמק בוהין, לפסגת הטריגלב וגם נקודת קפיצה לטנדם במצנחי רחיפה. חוויה שמיימית ופעילות אקסטרימית פופולרית באזור. צריך עוד חצי שעה של שיט על אגם בוהין, ניקוי ראש מרענן, כדי להגיע לנקודת ההתחלה של טרק מומלץ, כמעט בגדר חובה, למפל סביצה (Savica) שמתפצל בצורת האות A. את עוצמת אשדיו של המפל הילל המשורר הלאומי פרשרן, שלא נרתע מ-553 המדרגות שבדרך. שווה ללכת בעקבותיו.

טרק מומלץ נוסף הוא לקניון מוסטניצה (Mostnice), מסלול של כשני קילומטרים בצדי ערוץ שוצף במי שלגים שהופשרו בצבעי ירוק וטורקיז. לאורך המסלול סלעים שנראים כאילו גולפו ביד פסל. גולת הכותרת היא סלע המכונה "הפיל", שהחדק שלו נגלה תלוי בגובה מפלס המים. המסלול המלא הוא באורך 11 קילומטרים ויש גם בקתת הרים שאפשר ללון בה, רצוי בהזמנה מראש. מומלץ לפנות לגרגה, ששולט בשטח היטב, גם בדיווש, ומשכיר אופני הרים מתקפלים, שבאמצעות פטנט ייחודי הופכים לתרמיל גב.

כספית ותחרה

נסיעה של 58 קילומטרים מלובליאנה לכיוון דרום מרכז, ואתם באזור אידריה (Idria, בסלובנית Idrija). מפתיע לגלות עלונים בעברית כמעט בכל אתר תיירות מרכזי במדינה. נחמד לקבל את רשימת האטרקציות במרוכז, בעברית תקנית, תחת הכותרת "בעקבות הדרכים הנסתרות של הפרטיזנים, ומורשת בת 500 שנה של כספית באידריה". מכרה הכספית של העיר הוא השני בגודלו בעולם, ולצדו התפתחה אומנות התחרה המקומית על-ידי נשות הכורים. במוזאון העירוני של אידריה, בטירה שנבנתה עבור הנהלת המכרה, לומדים על כריית המחצב. האגדות המקומיות מספרות שיש גמדי מכרות, שחיו בעולם התת-קרקעי והאפלולי ועבדו בפרך בבטן האדמה.

העיר הוקמה סביב מכרה הכספית, שהיה המקור לעושרה. מרבצי הכספית שהתגלו בה בשנת 1490 היו השניים בגודלם באירופה (אחרי ספרד). אלה הם שני המקומות היחידים בעולם שבהם מצויה הכספית, בצורת צינובר (מינרל של כספית גופריתית) וגם בצורתה הנוזלית. בעולם העתיק התפעלו מהתכונות הפיזיקליות המיוחדות של הכספית, והאמינו שיש בכוחן לשמר ולהאריך את החיים. כספית נמצאה בקברים עתיקים במצרים, וגם הקיסר הסיני צ'ין שה חואנג, שרצה כמו כולם חיי נצח, נהג לבלוע כמויות זעירות של כספית מדי יום.

ב-2002 נסגר מכרה הכספית (בינתיים גם גילו שכספית זה לא כל-כך בריא כמו שחשבו), אחרי כמעט 500 שנות פעילות, והוא הפך לאתר תיירות. ניתן לבקר בו, חבושים בקסדות ועוטים מעילי כורים שמקבלים במקום. הביקור הוא רק במפלסים העליונים, וניתן לראות את הכספית מבצבצת מקירות המכרה. בזכות מורשת הכספית של העיר, היא הוכרזה בשנת 2012 כאתר מורשת עולמית. עם סגירת המכרה חשבו פרנסי העיר על פתרון יצירתי: הרחיבו את ענף ייצור רקמת היד, והעיר הפכה למרכז לרקמה.

במוזיאון המקומי הגדול יש תצוגה מרשימה של מלאכת רוקמות התחרה האזוריות. התחרה שלהן נחשבת לפנינה אתנולוגית, ובכל אמצע יוני מתקיים פסטיבל ססגוני המצדיע לתחרת הסלילים, שהעלתה את האזור על מפת התחרה באירופה מהמאה ה-17. כיום יש רטרו לסגנון, שקיבל טוויסט מודרני, והתחרה, שנרקמת גם בתכשיטים, עשויה מכותנה דקיקה ונעימה למגע.

תפוס-שחרר, פן תיקנס

ובמעבר חד לתקופה אחרת ובמרחק נסיעה קצר, מגיעים לבית החולים הפרטיזני פראניה (franja). מוזיאון פתוח הפזור על-פני 14 בקתות, המוקדש לתיעוד תנועת ההתנגדות לנאצים במלחמת העולם השנייה. קשה להבין ולתאר איך הפרטיזנים, חלקם פצועים אנושות, שעיניהם כוסו בתחבושת מטעמי חשאיות, הובאו לכאן על אלונקות, במעמקי היער, בתוך ערוץ נחל שוצף. בית החולים סייע לאלפי פצועים, ואחד ממנהליו היה נוירו-פסיכיאטר יהודי, ד"ר לדיסלב קליין. ויש גם סיפור אהבה מרגש, שלא נגלה, כי חובה לבקר במקום שהוא אתר ניצחון הרוח על הגוף.

הדרכים ממקום למקום זרועות באין-ספור אגמים ונהרות ובהם המוני דייגים. הדיג, בעיקר של הטרוטה והאלתית, הפך לאטרקציה תיירותית פופולרית לבעלי סבלנות, זמן וממון. חלקם מתלמדים עם מורה, שמשלמים כ-200 אירו למדריך ולרישיון, לא כולל לינה במלון וציוד, שיכול להגיע גם לכ-2,000 אירו. בשטח מתחבאים פקחי דיג, הבודקים שעשיתם "תפוס-שחרר". זהו טרנד מוקפד לאיזון אקולוגי. תופסים את הדגים בקרסים מיוחדים שלא הורגים אותם, אלא רק עושים להם פירסינג, ומשחררים בחזרה לטבע. הרעיון הוא ליהנות מהפאן של דיג וציד, אבל את הדג שלכם עדיף שתאכלו במסעדה. הקנס יכול להגיע למאות אירו, גם על מכסת יתר של קטיף פטריות ביער. גם לזה יש פקח קשוח, שמסתובב ביער עם מאזני שקילה.

מי שרוצה להירגע מכל האקשן הזה, מוזמן לנסות את אתר המרחצאות Smarjeske Toplice, רק שבעים קילומטרים מלובליאנה. במלון-ספא Vitaruom, מתמחים בבניית תוכנית אישית להפחתת משקל, לניקוי רעלים, לשיפור מתחים ולהכנסת כושר לשגרה היומית. לוח הזמנים שלי כלל עיסויים לשיפור חילוף חומרים, הליכה נורדית עם מדריך נהדר בשם רוק, כניסה לבריכות תרמליות מרגיעות ועוד. חמקתי בנחישות מגזירת הדיאטנית, שרשמה לי מיצים ומרקי ירקות דלילים, נטולת מוטיבציה ללכת עד הסוף. יש למה לחזור.

הכתבת היתה אורחת של משרד התיירות של Bohinj, רשת מלונות Krka ומלון kendov dvorec. תודה מיוחדת למדריכה מאיה קוטין.

מידע מעשי

איך מגיעים: בקיץ חברת התעופה הלאומית הסלובנית Adria טסה פעמיים בשבוע מישראל ללובליאנה. Croatia Airlines טסה שלוש פעמים בשבוע לזגרב. כדאי לבדוק מראש בסוכנויות טיולים בארץ לגבי מבצעי טיסה רכב לשבוע.

מלון מומלץ: Kendov Dvorec Idrija בלב מחוז Idrija הממותג ברשת העילית Relais & Chateaux, אחוזה שהוקמה במאה ה-14 והפכה למלון במאה ה-19.

אתר אינטרנט: kendov-dvorec.com.www

מדריכים מומלצים: Silc Grega מחברת הטרקים והאופניים hike & bike, טל' 386031374660.

מדריכה דוברת עברית: מאיה קוטין, ילידת לובליאנה וחיה בה כיום. סיימה תואר במדעי החברה באוניברסיטה העברית בירושלים, ויכולה להדריך בעברית, באנגלית ובשלל שפות בלקניות בדגשים שתבחרו. מרשימה בבקיאותה בתחומים שונים, בהתלהבות הסלבית ובחריצות היקית, וביכולתה לרדת לעומקם של דברים ולהעביר גם את פעימת הלב הסלובני, slovenia4u@gmail.com, טל' (כולל קידומת סלובניה) 38631323557

פסטיבלים מיוחדים: פסטיבל "הייקינג", (טרקים מודרכים), בחבל בוהין בין 12 בספטמבר ל-12 באוקטובר. לחובבי הדיג פסטיבל משלהם, בין 29 בספטמבר ל-4 באוקטובר.

אירועים בעולם

2 עד 14 באוגוסט: אנגליה, שחזור קרבות

אם אתם נוסעים לאנגליה עם ילדים הקיץ, מומלץ מאוד לצפות באחד משחזורי הקרבות ההיסטוריים של English Heritage, מעין מקבילה משולבת של רשות הטבע והגנים עם משרד החינוך ועם משרד התיירות. בחלק מהאירועים אפשר לצפות בקרבות אבירים באתרים אותנטיים ועם תלבושות וכלי נשק משוחזרים.

אחד המפורסמים שבהם הוא כיבוש אנגליה בידי צבאו של וויליאם הכובש ב-1066: המוני אבירים רוכבים על סוסים עם שריונות, קסדות, חרבות ועם דגלים מתנופפים. באתר של English Heritage ניתן למצוא רשימת אירועים ואת האירוע הקרוב לאזור שבו תשהו. לצפייה בסרטון על שחזור הקרב ב-1066 סרקו את הקוד.

איפה: Battle, East Sussex

מתי: 2-3 באוגוסט, 10:00-17:00

קרואטיה: מירוץ חמורים

מדי שנה בתחילת אוגוסט מתקיים בעיירה הקרואטית סאלי (Sali) שבאי Dugi Otok, פסטיבל מקומי, שכדאי מאוד לצרף לתוכנית הטיול בקרואטיה. במשך ארבעה ימים חוגגים המקומיים במשחקים, במוזיקה, באוכל וביין. בערב מתכנסים בנמל, ומבשלים ואוכלים מאכלי דגים מסורתיים כמו טונה ואנשובי צלויים בגריל, נזיד דגים ועוד. במקביל מתקיימות תחרויות ספורט היתוליות כמו מירוץ שקים, מירוץ קטנועים, וגולת הכותרת - מירוץ החמורים. החמור הזוכה מקבל פרוסות פרושוטו, וכך גם החמור האיטי ביותר. בסוף האירוע מתקיימת הופעה מוזיקלית, ואז באה המעבורת ולוקחת את החוגגים בחזרה לעיר זאדאר (Zadar). גם בלי פסטיבל ובלי חמורים כדאי לבקר באי היפה. להתרשמות סרקו את הקוד.

איפה: Dugi Otok ,Sali

מתי: 7-10 באוגוסט

צרפת, מירוץ חמורים

העיירה טרוביל (Trouville) שבנורמנדי מקיימת מדי שנה מירוץ חמורים על חוף הים, עם ג'וקיז מקצוענים וחובבים, עם סלבריטאים ועם קהל גדול. המירוץ הוא מחווה אירונית למירוץ הסוסים האליטיסטי-אלגנטי של העיירה הסמוכה דוביל (Deauville), הידועה כעיירת נופש יוקרתית וסנובית.

ההכנסות מיועדות לקרן מחקר לתרופה למניעת מחלה גנטית שתי העיירות נמצאות על חוף האוקיינוס האטלנטי, במחוז קלבדוס, שבו מייצרים את ברנדי התפוחים המהולל. לצפייה בסרטון סרקו את הקוד.

איפה: Trouville sur Mer, נורמנדי.

מתי: 14 באוגוסט