לפיד: "נחסל את מוחמד דף; נפצה את תושבי הדרום מיד"

שר האוצר: "נעביר את חוק מע"מ 0% באוקטובר - התרגיל הסחטני של מפלגת העבודה והחרדים לא יעזור" ■ יעל אנדורן: אין צורך לשנות את הערכות תקציב המדינה בגלל המבצע

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

"התפקיד שלי כשר האוצר הוא להעניק כיפת ברזל כלכלית וזה מה שאני אעשה", אמר היום (ד') שר האוצר יאיר לפיד, בתדרוך עיתונאים מיוחד שערך במשרד האוצר בתל אביב, "לתושבי הדרום מגיעה ודאות כלכלית. החלטנו, בפעם הראשונה, לתת כבר מקדמות ולא להמתין לסוף המבצע".

לדברי לפיד, המקדמות יינתנו לפי המתכונת של מבצע עמוד ענן. היישובים הזכאים יהיו אלו שבין 0 ל-40 קילומטר מרצועת עזה. כל ניזוק שנמצא בטווח, יהיה רשאי להגיש תביעה כבר עכשיו. מדובר בשלושה מסלולים עיקריים: מסלול שכר, מסלול מחזור ומסלול הוצאות.

לפיד ציין כי האוצר יפעיל מסלולים ייחודיים לחקלאות ולמלונאות, ענפים שלדבריו דורשים טיפול מיוחד. כמו כן, התגאה בחידוש שיזם במבצע זה לעומת עמוד ענן: במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם עם ההסתדרות, אדם עם מוגבלות לפי הגדרות החוק, שהמוגבלות שלו מונעת ממנו להגיע או לשהות במקום עבודתו, יקבל שכר מלא מהמעסיק שלו.

לדברי לפיד, הקים קרן בסך 25 מיליון שקל עבור עסקים בבעלות מילואימניקים שלא זכאים לקבל את הפיצויים במסלולים האחרים. כמו כן הזכיר כי 30 מיליון שקל הועברו למיגון בית החולים ברזילי.

בהתייחסות למבצע צוק איתן אמר שר האוצר לפיד כי "ארגון חמאס מפסיד את המערכה. שמענו אתמול את הנאום של מוחמד דף, שמסתתר זה שנים כי הוא יודע שהוא בן מוות. זה מזכיר את סדאם חוסיין שאמר שהוא מנצח את האמריקאים ואחרי המבצע לא ראינו אותו ולא שמענו ממנו יותר. אנו נגיע אליו ונחסל אותו. הישגיהם של החיילים מעוררים התפעלות".

"אנו עוקבים אחרי כל האינדיקטורים הכלכליים במשק מדי יום ביומו", אמרה יעל אנדורן, מנכ"לית משרד האוצר, "גם במבצעים קודמים אנו עדים לחוסנו של המשק הישראלי. הסיבה לכך היא האחריות הפיסקאלית שננקטה בעבר, וזה מעניק כרית ביטחון שהמשק כל כך זקוק לה".

לדבריה, לא נרשמה עלייה ב-CDS, המשקפים את רמת הסיכון של המשק. כמו כן, נשמרת היציבות בשוק המניות המקומי ובשער החליפין של השוק אל מול המטבעות העיקריים. "זוהי אינדיקציה לאמון של השווקים הבינלאומיים במשק הישראלי", ציינה אנדורן והוסיפה כי "ניסיון העבר מלמד על התאוששות מהירה אחרי המבצעים הללו".

אין שינוי בתחזית

"לגבי שנת 2015 אנו לא צופים שום שינוי לגבי תחזית הצמיחה במשק. אם תהיה השפעה על הצמיחה, היא תהיה רק ב-2014, אך כאמור, היא תהיה שולית", סברה אנדורן. תחזית הצמיחה של האוצר לשנת 2015 עומדת על 3%.

סוגיה נוספת שעלתה במסגרת תדרוך העיתונאים היא האופן שבו יתמודד האוצר עם התוספות התקציביות והעמידה ביעדים הפיסקאליים שנקבעו, לאחר שהוציא כסף רב באחרונה.

"כל תקציב בכל שנה מביא בחשבון אירועים בלתי צפויים, ולכן אנו לא רואים כל שינוי במתווה התקציבי לשנת 2015", אמרה אנדורן, ורמזה כי אין כוונה להיענות לדרישות תקציביות נוספות בגלל המבצע.

יעד הגירעון לשנה הבאה עומד על 2.5% תמ"ג, אך הוא צפוי לגדול ל-3% תמ"ג, מה שיעניק לממשלה מסגרת של 5 מיליארד שקל נוספים. כמו כן, כלל ההוצאה "המקוצצת" מעניק אפשרות לתוספות תקציבית של 8 מיליארד שקל לעומת תקציב 2014.

משה אשר, מנהל רשות המסים, התייחס לעבודת הרשות בזמן מלחמה והסביר כי ההחלטה לאמץ את מודל הפיצויים של עמוד ענן מאפשרת תשלום מהיר ויעיל וגם יוצרת ודאות. "אם היינו מגדילים את הטווח, לא היינו יוצאים מזה", הוא טען. אשר הסביר כי בפעם הראשונה, יינתנו מקדמות כדי לשמור על נזילות "בצורה מהירה וכמעט אוטומטית, על בסיס הפיצוי שהתקבל בעמוד ענן". לגבי עסקים חדשים, התחייב אשר למצוא פתרון קל ופשוט שיאפשר תשלום מהיר.

אשר הזכיר כי במבצע האחרון התקבלו ברשות 14 אלף תביעות לפיצוי נזק עקיף. כדי למנוע סרבול במילוי הטפסים הנדרשים, סיפר אשר כי המשרד לפיתוח הנגב והגליל ומת"י יעמידו לרשות העסקים הקטנים בדרום רואי חשבון בחינם כדי להעניק סיוע במילוי הטפסים. "במבצע הקודם סיימנו כמעט בתוך חודש ימים בלבד לקבל את התביעות, ואנו מקווים שכך יהיה גם הפעם", אמר.

מנה ראשונה של 300 מיליון שקל

"בהתאם להנחיה של שר האוצר, הקדמנו את התשלומים לכל הספקים, שהם לא מעט, על מנת להגדיל את הנזילות בדרום. שילמנו עד כה ל-1,700 ספקים יותר מ-300 מיליון שקל", אמרה מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית במשרד האוצר. "יש גם מקרים שבהם הקדמנו תשלומים לספקים שרשומים במרכז אך עובדים בדרום, וזאת כדי לשמור על הנזילות. ימי האשראי התקצרו ל-0", דיווחה. החשכ"ל גם אחראי לתשלום שכר לעובדי המדינה, שקיבלו מקדמות של עד 2,500 שקל (לעובדי הדרום).

"בצורה לא מפתיעה, תשואות הגיוס שלנו נמוכות בצורה היסטורית. אנו מגייסים ל-30 שנה בפחות מ-4%", הוסיפה עבאדי, שאחראית גם על ניהול החוב של המדינה.

אחרון הדוברים היה הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי. לוי התמקד בשיתוף הפעולה בין משרד האוצר למשרד הביטחון, שבקרוב יתחילו להתגושש סביב התוספת לתקציב הביטחון לשנת 2015.

נזכיר כי מערכת הביטחון דורשת תוספת תקציבית של כ-6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון ל-2015, וזה עוד לפני תחילתו של מבצע צוק איתן לפני כ-20 יום.

"אנו עובדים מול משרד הביטחון באופן שוטף ואינטנסיבי. נתנו להם כבר מנה (תוספת תקציבית, א.פ.) ראשונה של 300 מיליון שקל וביומיים הקרובים יתקיים דיון נוסף לתוספת תקציבית נוספת, וזאת על מנת להעניק רציפות למבצע. אנו נעשה הכול כדי שהסוגיה התקציבית לא תהיה חסם או תגרום לעיכוב מבצעי", אמר לוי והוסיף כי "תקציב המדינה נהנה מרזרבות שמיועדות בדיוק לאירועים כאלו".

סיעת העבודה מסרה בתגובה על מסיבת העיתונאים של לפיד: "מוטב היה ששר האוצר היה שומר על ממלכתיות ולא מתבטא באופן הזה בעת הזאת. בשורה התחתונה קיים קונצנזוס מקיר לקיר שחוק המע"מ הוא חוק רע ולכן לא זכה לגיבוי על ידי אף כלכלן ובכלל זה כלכלני ונגידת בנק ישראל. לאור זאת חבל ששר האוצר בחר להעלות אותו, בחוסר אחריות משווע, רק כדי לקבל כותרות בעיתון.

"סיעת העבודה הציעה שורה של חוקים שמטרתם להקל על מצוקת הנדל"ן אך דווקא שר האוצר התנגד לכולם. יתרה מכך, חברי הסיעה הציעו בוועדה לחלק את עלויות החוק בתור מענק שחרור מיוחד לצרכי דיור לכל החיילים המשוחררים והמסיימים שירות לאומי ואזרחי, כך שכל משוחרר יוכל להשתמש בהטבה לצרכי דיור - בשכירות או ברכישה. משרד האוצר סירב לבקשתנו. מפלגת יש עתיד נכשלה כישלון מוחלט בקיום הבטחותיה ולפיד מנסה להסתיר זאת באמצעות אמירות נבובות".

המסלולים של האוצר לקבלת פיצויים
 המסלולים של האוצר לקבלת פיצויים