הממצאים הקשים מתחקיר חדירת המחבלים לנחל עוז

מחבלי חמאס התקרבו לעמדה, נכנסו אליה מבלי שהבחינו בהם ופגעו בחיילים - וכל זאת גם מבלי שהכוח קיבל תגבור ■ הממצאים הקשים של התחקיר הראשוני מהתקרית שבה נהרגו 5 לוחמים

צוק איתן - נמל עזה / צילום: רויטרס
צוק איתן - נמל עזה / צילום: רויטרס

בלי גיבוי, בלי מיגון, בלי תגובה: ממצאי התחקיר הראשוני של אירוע החדירה סמוך לנחל עוז, שבו נהרגו חמישה לוחמים מגדוד 17 של בית הספר למ"כים, מעלה שאלות קשות בנוגע להתנהלות כוח צה"ל בהיתקלות.

קצין בכיר הודה בשיחה עם וואלה! חדשות כי בצה"ל ידעו על קיומה של המנהרה שמאחד הפירים שלה יצאו המחבלים והגיעו באין מפריע עד לעמדה ממוגנת (פילבוקס) של צה"ל ליד הקיבוץ. כפי הנראה, בצה"ל לא הכירו את כל הסתעפויותיה של המנהרה, אולם בכך לא הסתיימה מה שנראית כשורת מחדלים בפיגוע שהתרחש ביום שני האחרון.

לאחר חטיפתו של גלעד שליט נעשה תחקיר מעמיק, בראשות אלוף במילואים גיורא איילנד, שהוגש למטה הכללי, וחלקו הלא-מסווג אף הוצג בפני כלי התקשורת. אחת המסקנות המובהקות מחטיפת שליט הייתה "עיקרון ההדדיות וההתקפיות". במילים אחרות, לעולם יחפה כוח על כוח, ובמקרה זה נדמה כי החיילים בעמדה לא זכו לגיבוי מגורמים נוספים בגזרה.

לאחר חדירת המחבלים, ניגשו אנשי חמאס לאחד החיילים, הכו אותו ולקחו ממנו את נשקו. חייל שניצב בחלקה העליון של העמדה פתח באש לעבר המחבלים ולטענתו זיהה פגיעה באחד מהם. עם זאת, ולמרות טענות מצד גורמי צבא, לא אותרה גופת מחבל בזירה ולא נמצאו כתמי דם כתוצאה מפציעה בדרך שעשו המחבלים בחזרה לפיר המנהרה.

צוק איתן / צילום: דו
 צוק איתן / צילום: דו

אחד החיילים זעק בקשר לעזרה, אולם זו לא הגיעה

לפי תחקור האירוע, החיילים לא זכו לסיוע מהיר שיכול היה לשבש את פעילות המחבלים, זאת אף שאחד החיילים זעק לעזרה במכשיר הקשר. כמו כן, עלו טענות כי התנהלות החיילים בעמדה לא הייתה תקינה, שכן על פי הנהלים אמורים החיילים להקפיד שמתחם העמדה יהיה סגור, ואם אחד מהם רוצה לצאת ממנו - הדלת ננעלת בצאתו, ושובו פנימה מתאפשר רק לאחר הקראת סיסמה מסוכמת מראש בין החיילים.

לפי ההערכות בצבא, המחבלים חששו מתגובה חריפה של צה"ל, ולכן לא התכוונו לחטוף את החיילים במוצב, גם לאחר שירו למוות בכל החמישה. לפי אותן הערכות, המחבלים תכננו מהלך שיוכיח כי חמאס מסוגל להוציא לפועל פיגוע מיקוח, ובשל אותו חשש - הסתפקו בגניבת רובה "תבור" של אחד הלוחמים. חשוב להדגיש כי התחקיר טרם הושלם, וכי ממצאים נוספים עשויים לשפוך אור על פרטים שטרם נחשפו בפיגוע. חמאס פרסם אמש סרטון המתעד לכאורה את ההתרחשות, אולם מערכת וואלה! חדשות החליטה שלא לפרסמו.

יום לאחר האירוע התפרסמו פרטים מהתחקיר הראשוני, שממנו עלה כי ארבעה עד שבעה מחבלים חדרו לשטח ישראל באמצעות מנהרה שהגיעה כ-150 מטרים אל תוך שטח המדינה. המחבלים הסתערו על הקומה התחתונה בעמדה הממוגנת, אך חייל שהיה בחלקה העליון של העמדה ונותר בחיים התעשת ופתח באש לעבר המחבלים. המחבלים החלו לנוס מהמקום בחזרה אל פיר המנהרה והשאירו אחריהם את רוביהם ואת טילי הנ"ט שהיו בידיהם. בשטח אותרו לפחות ארבעה רובי קלצ'ניקוב.

בתקרית נהרגו חמישה לוחמי צה"ל: סמל דניאל קדמי, בן 18 מצופים; סמל ברקאי ישי שור, בן 21 מירושלים; סמל שגיא ארז, בן 19 מקריית אתא; סמל דור דרעי, בן 18 מירושלים; וסמל נדב ריימונד, בן 19 משדמות דבורה.