יולי: בתי-הקפה בדרום ספגו ירידה של יותר מ-40% בפדיונות

זאת בהשוואה לחודש יולי אשתקד ■ אפקט "צוק איתן": ירידה של 30%-20% ברכישות האופנה וההנעלה בדרום, וירידה של 14% בפדיונות האופנה בת"א

בית קפה/ צלם: תמר מצפי
בית קפה/ צלם: תמר מצפי

בתי-הקפה בדרום ספגו את הפגיעה הקשה ביותר מבין העסקים השונים בדרום. מניתוח שערכה חברת אשראי עבור "גלובס" עולה כי בזמן שכלל פדיונות בתי-הקפה בארץ בחודש יולי עלה בשיעור של 5%, בתי-הקפה בעיר אשדוד רשמו צניחה של 47%. צניחה דומה נרשמה גם בבתי-הקפה בבאר-שבע (42%-) ובאשקלון (41%-).

נתוני חודש יולי כוללים גם את השבוע שלפני מבצע "צוק איתן" ועד לתאריך 28 ליולי, כאשר נעשתה הערכה לשלושת הימים האחרונים של יולי בהתאם לקצב המכירות שנרשם ברוב החודש. ההשוואה היא לעומת חודש יולי אשתקד.

בשונה מבתי-הקפה, פדיונות עסקי המזון המהיר בעיר אשדוד דווקא עלו בתקופה זו בשיעור חד של 42%, וזאת לעומת עלייה ארצית של 16%. בעיר אשקלון ירדו מכירות עסקי המזון המהיר ב-5%, ואילו בעיר באר-שבע הם ירדו ב-3%. לשם השוואה, בעיר תל-אביב עלו מכירות המזון המהיר ב-17%.

תחום נוסף שבו העסקים בדרום ספגו פגיעה קשה הוא תחום ההלבשה וההנעלה. בעיר אשקלון נרשמה הצניחה החדה ביותר במכירות (32%-), אחריה העיר אשדוד (22%-) ואחריה באר-שבע (18%-). עם זאת, גם תל-אביב ספגה פגיעה של 14% בפדיונות האופנה וההנעלה, בזמן שבממוצע הארצי ירדו הפדיונות בשיעור של 6% בלבד.

לדברי פיני פרטוק, מנכ"ל ומבעלי רשת האופנה ZEBRA, "במהלך ציר הזמן של 'צוק איתן' היו שינויים. האוכלוסייה מגיבה בהתאם לכמות השיגורים ולמספר הנפגעים לכוחות צה"ל. אתה מרגיש היטב שבימים שיש קצת רגיעה, אנשים מרשים לעצמם קצת לצאת, ואתה רואה את זה בקופות. אצלנו, מי שהכי נפגע זה החנות באשקלון, שספגה במהלך המבצע ירידה של 40%-50% במכירות. אחריה אשדוד עם ירידה של 30%-40% בשני סניפים בעיר, ולאחר מכן באר-שבע עם ירידה של 25%".

תחום כלי הבית באשדוד נחתך גם הוא ב-49%. בעיר באר-שבע הייתה ירידה של 16%, באשקלון ירידה של 6%, ואילו בממוצע הארצי יש עלייה של 19% שמוסברת בנקודות מכירה חדשות.

חג "עיד אל פיטר" של המוסלמים מאופיין בדרך-כלל בעלייה חדה במכירות, ואולם לדברי פרטוק, "בעוד שבאזור הדרום הבדווים התנהגו רגיל, כמו בחג אשתקד - בצפון היה סוג של חרם. בקריון הייתה הרבה פחות תנועה של האוכלוסייה הערבית, וכך גם בביג כרמיאל".

בסך-הכול, ברמה ארצית הפדיונות בחודש יולי נמוכים ב-5% מיולי אשתקד. באשדוד נרשמה הירידה הגדולה ביותר (35%-); אזור השפלה הדרומית (לוד, גדרה, גן יבנה, נתב"ג וכו') עם ירידה של 16%; תל-אביב עם ירידה כוללת של 15%; ואשקלון עם ירידה של 14%. בירושלים נרשמה עלייה של 2%; בראשון-לציון עלייה של 5%; וברעננה עלייה של 16%.

השינוי במכירות בחודש יולי
 השינוי במכירות בחודש יולי

השינוי במכירות בחודש יולי לפי ערים
 השינוי במכירות בחודש יולי לפי ערים