ניצחון מוחץ לרוח הישראלית

איך עוד לא הציעו לשלול מקטאר את אירוח המונדיאל ב-2022

צוק איתן - ביתו של איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס
צוק איתן - ביתו של איסמאעיל הנייה / צילום: רויטרס

כולנו חווים כאן ימים קשים. אויב מר עומד בעיקשות מולנו, ואנו מנהלים מלחמה קשה, במחיר יקר, בניסיון כמעט בלתי-אפשרי לפגוע פגיעה קשה בחמאס, מבעד למגן אנושי של 1.8 מיליון אזרחים. אנשים רבים שאני פוגש החודש מתוסכלים מכך שהסיטואציה נראית כחסרת פתרון ריאלי; שאנו עושים כמיטב יכולתנו, אבל עד הסבב הבא.

ובכן, כדאי לדחות את הייאוש לפעם אחרת.

זו העת להיות סבלנים וסובלנים, חזקים ואיתנים, ולהבין שאנו רושמים פרק נוסף במאבק על הארץ והמדינה, שיש בו גם חיובי וטוב. היום, אף שהלחימה בעיצומה והציפייה היא לפיזור עשן המלחמה, אפשר להצביע על מספר נקודות אור:

1. כיפת-ברזל והפגיעה במנהרות

החמאס הכין את המלחמה הזאת במשך מספר שנים, אך בסופו של דבר צה"ל הצליח במגננה נגד הטילים, וכיפת-ברזל היא סמל לניצחון של המוח היהודי על גדודי הרשע מדרום. כך הם הדברים גם לגבי השמדת מרבית המנהרות, שנתנו צידוק אולטימטיבי לפעולה הקרקעית.

2. חוסן לאומי והתלכדות

בצד ההקצנה ברשתות החברתיות ובהפגנות בכיכרות, יש ניצחון מוחץ לרוח הישראלית. זה מתחיל מקונצנזוס היסטורי לגבי חשיבות המלחמה, וממשיך עם הסובלנות והעוצמות שמפגין הציבור במשך המערכה. למעט בודדים, הציבור מאוחד מאחורי צה"ל, וגילויי הסולידריות והתמיכה מזכירים ימים טובים מהעבר. עשרות-אלפי האנשים שהגיעו להלוויות של החיילים הבודדים שנהרגו בקרב, ריגשו את כולנו. צריך לראות איך לשמור על הגחלת היקרה הזאת גם בשוך הקרבות.

3. צה"ל עובד

איננו שוחרי מלחמות, אך משנכפה עלינו להילחם, היה חשוב לראות כיצד יתפקד הדור הנוכחי, שגדל על תרבות של שפע ופינוקים. כל מגויס מילואים שפגשתי, סיפר לי בהתרגשות על רוח הלחימה ועל החיוניות והמוטיבציה ששורים בכול - בקרב חיילי הצבא הסדיר ובקרב חיילי המילואים. החמאס נתן לכולנו תזכורת כואבת באיזו שכונה אנחנו חיים; ויש חשיבות עצומה להירתמות ולהשתתפות הדור הזה במאמץ הלחימה ולרוח שהוא מפגין. זה מעודד ומרומם רוח.

4. העולם מתחיל להבין

בשונה ממבצעים קודמים נראה כי הפעם החלה לחלחל לתודעת העולם המערבי והעולם הערבי המתון, ההכרה שישראל מהווה ראש-חץ למאבק הכלל-עולמי באסלאם הקיצוני; וכי המערב והעולם הערבי המתון, שיושבים עתה בקרונות האחוריים של הרכבת, לא יוכלו להימלט מהתהום המאיימת על הקטר שתבלע גם אותם לתוכה, אם ידו של האסלאם הקיצוני תהיה על העליונה. ישנה כבר הרגשה כי בקרוב מאוד לא נהיה לבד במלחמה הזאת. זהו מסר חיוני, כי פתרון עתידי בעזה יכול להיות מושג רק אם תהיה התערבות בינלאומית רחבה.

5. שלום עם הרשות הפלסטינית

דבר חיובי נוסף שייתכן שיתפתח כתוצאה מהמלחמה הזאת, הוא ההבנה, הן בישראל והן ביהודה-ושומרון, כי השונות בין עזה והחמאס לבין יהודה-ושומרון ומחנה אבו-מאזן, והתוצאות ההדדיות הקשות שיש למלחמה חזיתית כמו שחווינו, מחייבת את כולם, כולל כולם, להתאמץ קצת יותר ולהשיג הסדר שלום עם הפלסטינים ביהודה-ושומרון.

ברור שהדבר מחייב שינוי פוליטי בישראל, ויכולת לקבל החלטות בצד הפלסטיני המתון, אך לא מן הנמנע שהמלחמה הזו תעורר תהליכים חיוביים מעין אלה.

כדאי לנסות לנצל את ההזדמנות שהמערכה הקשה והכואבת הזו יצרה.

ושתי נקודות לסיום:

  1. לאן נעלם הציבור החרדי?
  2. איך ייתכן שטרם החל קמפיין בינלאומי - לשלול מקטאר את אירוח משחקי המונדיאל ב-2022?

הכותב הוא עורך דין