התקרה של אנטרופי לשכר הבכירים בפיננסים: 5.25 מ' ש'

חברת הייעוץ קובעת כי שכר מעל 3.5 מיליון שקל יינתן רק במקרים של הישגים חריגים ■ עוד נקבע כי הרכיב המשתנה יהווה לפחות 30% מהשכר

יאיר לפיד / צילום: איל יצהר
יאיר לפיד / צילום: איל יצהר

על אף שהחוק שמקדם שר האוצר יאיר לפיד להגבלת שכר הבכירים, עדיין לא אושר רשמית, נראה שהוא כבר מניב פירות. היום פרסמה חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי מסמך מעודכן לגבי מדיניות התגמול למנהלים הבכירים בגופים הפיננסיים, שמובילים בשנים האחרונות את דירוגי השכר במשק.

במסמך קובעת אנטרופי תקרת עלות שכר של עד 5.25 מיליון שקל למנהלים בבנקים, בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות. תוכנית תגמול שתחרוג מתקרה זו - לא תקבל את המלצתה. החלטה זו משמעותית, שכן חלק גדול מהמוסדיים נסמכים בהצבעותיהם על המלצות אנטרופי.

נזכיר, כי השר לפיד מקדם הצעת חוק לפיה שכר של מעל 3.5 מיליון שקל בגופים הפיננסיים, לא יוכר לצרכי מס. כלומר, עקרונית ניתן יהיה עדיין להעניק שכר גבוה יותר, אך במקרה כזה הוצאות המס של החברות יגדלו בהתאם.

בעקבות קידום החוק, שאף עבר אתמול כבר בקריאה ראשונה, הוחלט באנטרופי לפני כמה שבועות לעצור את המלצותיה בנושא שכר בכירי הפיננסים. בחברה, בניהולו של גל סטאל, קיימו בשבועות האחרונים דיונים בנושא עם נציגים מהאקדמיה ומהמגזר העסקי, שלאחריהם פרסמו את המסמך החדש, שמתווה את מדיניות החברה בהמלצותיה האם לאשר או להתנגד לתוכניות תגמול במגזר הפיננסי.

אנטרופי החליטה כי באופן עקרוני היא תמליץ לאשר תוכניות שכר של עד 3.5 מיליון שקל, ובמקרים חריגים תמליץ לאשר תגמול גבוה יותר, של עד 5.25 מיליון שקל. בשני סוגים של מקרים בהם ניתן לחרוג.

הראשון הוא עבור "השגת יעדים יוצאי דופן". אנטרופי לא מפרטת מהם אותם יעדים, שכן הם פרטניים לכל חברה. היא רק מציינת באופן כללי כי מדובר בהישגים הגבוהים אובייקטיבית לחברה עצמה וביחס לחברות בענף שלה. כדי לקבל את התגמול החריג, על המנהל לעמוד בלפחות 90% מהיעדים הכמותיים.

נציין כי ההגדרה של יעדים יוצאי דופן היא סובייקטיבית וגמישה למדי. כך לדוגמה, בתוכניות התגמול האחרונות בבנקים, ראינו לא אחת כי תוצאות המאפשרות קבלת בונוס הן למעשה שמירה פחות או יותר על המצב הקיים, ובמקרים מסוימים גם ירידה בתוצאות נחשבת להישג המצדיק בונוס.

מקרה נוסף של חריגה שתאפשר הגדלת התגמול השנתי, הוא כאשר מובא לחברה מנהל מבחוץ. החשש כיום הוא שכיוון שמגבלות השכר חלות רק על מנהלים במגזר הפיננסי, יהיה קשה לגייס מנהלים מוכשרים מענפים אחרים, בהם אין מגבלה על רמת השכר והוא גבוה יותר משמעותית.

על כן, החליטו באנטרופי להמליץ לאשר תוכניות תגמול בהיקף של עד 5.25 מיליון שקל בשנה, במקרים בהם הדירקטוריון החליט כי יש לגייס מנהל מחוץ לחברה. זאת, "תוך כדי שניתנו שיקולים ונימוקים כבדי משקל", כותבים באנטרופי.

חלק חשוב נוסף במדיניות של אנטרופי נוגע לחלוקת השכר בין הרכיב הקבוע (שכר והוצאות נלוות) למשתנה (בונוסים ותגמול המתבסס על השגת יעדים), וקובע כי לפחות 30% מהתגמול יהיה משתנה. נזכיר, כי המפקח על הבנקים קבע רף מקסימלי לרכיב המשתנה של 50%, כדי לא לעודד את המנהלים לקחת סיכונים (בהמשך גם באוצר אימצו את ההחלטה הזו, והחליטו להחילה על חברות הביטוח).

המטרה של אנטרופי בקביעת רף מינימום של 30% היא למנוע מצב שכל המנהלים יתיישרו ויקבעו שכר אחיד וקבוע של 3.5 מיליון שקל. במצב שכזה, לא תהיה למנהלים מוטיבציה להתאמץ ולהגיע להישגים, כשבכל מקרה הם יקבלו אותו שכר. מכיוון שאנטרופי רואה לנגד עיניה את האינטרס של בעלי המניות, היא רצתה לוודא שלמנהלים תישאר המוטיבציה להגיע להישגים, ולכן קבעה כי לפחות 30% מהשכר יהיו תלוי בביצועים.

לא יחול על לפידות

באשר לשאר הבכירים שאינם מנכ"ל או יו"ר, אנטרופי מאפשרת בתנאים מסוימים חריגה גם בשכרם, עד לרף של 5.25 מיליון שקל. חריגה זו אפשרית רק בגופים פיננסיים גדולים, על פי הגדרת "גוף פיננסי גדול" על ידי הרגולטורים. לדוגמה, בבנקים מדובר בגופים עם הון עצמי של מעל 20 מיליארד שקל, כלומר רלוונטי לבנק הפועלים וללאומי. באותם גופים ניתן יהיה לחלק לעוד ארבעה מנהלים שכר בהיקף גבוה מ-3.5 מיליון שקל, בתנאי שהסכום העודף אינו מהווה יותר מ-0.25% מהרווח לפני מס של.

המדיניות החדשה של אנטרופי נוקשה במגבלותיה, ונשענת כאמור על הצעת החוק של שר האוצר לפיד. בחברה משאירים אפשרות לשנות את המדיניות, שמוגדרת כזמנית ותיבחן מחדש בשנה הבאה. הבחינה תיעשה על הנוסח הסופי של ההצעה, לאחר שייבחנו ההשלכות המשפטיות של שינוי הסכמים קיימים ותיערך השוואה מול מדינות בהן הוחלו מגבלות דומות.

ההוראות הללו יחולו על תוכניות תגמול שיפורסמו החל מתחילת חודש אוגוסט, כלומר לא ייגעו לאישור חבילת התגמול למנכ"ל הפניקס, אייל לפידות, שפורסמה באחרונה ושאמורה לעלות להצבעת בחודש הבא.

הכללים של אנטרופי למגזר הפיננסי

■ עלות השכר תוכל להגיע עד 3.5 מיליון שקל

■ לפחות 30% מעלות השכר יוגדרו כתגמול משתנה

■ במקרים של הישגים יוצאי דופן, או כשמדובר במנכ"ל שהגיע ממגזר אחר, השכר יוכל לעלות עד 5.25 מיליון שקל

בחברות גדולות ניתן להעניק שכר של עד 5.25 מיליון שקל לעוד 4 בכירים מלבד היו"ר והמנכ"ל

פרשנות: האם נורמות השכר יחלחלו גם ליתר המגזרים

1. אנטרופי היא חברת ייעוץ למשקיעים מוסדיים. היא אמורה להמליץ להם כיצד להצביע באסיפות בעלי המניות, כאשר האינטרס העומד לנגד עיניה הוא טובתם של בעלי המניות. פרמטרים כמו ביצועים, יעדים או רמת סיכון, הם הפרמטרים על פיהם היא אמורה להמליץ ללקוחותיה לאשר או להתנגד לתוכניות תגמול.

אלא שלאחרונה נדרשה חברת הייעוץ להכניס לשיקוליה משתנה חדש ומשמעותי, שאותו לא לקחה בחשבון בהמלצותיה עד כה - הפן החברתי והנראות הציבורית. שר האוצר יאיר לפיד החליט לשאת את הדגל במלחמה בשכר הבכירים, שהלך והתנפח מעל לכל פרופורציה. בנחישות ובאגרסיביות מקדם לפיד הצעה שמטרתה ברורה - לסמן גבול של 3.5 מיליון שקל לשנה בשכר הבכירים במגזר הפיננסי.

באנטרופי לא יכלו להתעלם מהיוזמה, וחיפשו פתרון אלגנטי שתואם את רוח החוק. התוצאה: לראשונה קבעה חברת הייעוץ גג לרמות השכר שיהיו מקובלות עליה במגזר הפיננסי.

אין ספק שהטריגר להתפתחות זו הוא היוזמה של שר האוצר, אך חשוב להדגיש שתוכנית לפיד אינה אוסרת על קבלת שכר גבוה מ-3.5 מיליון שקל. היא פשוט "מענישה" חברות שייתנו שכר גבוה יותר, באמצעות הפרשות גבוהות יותר למס. באוצר נזהרו מקביעת תקרה גורפת, והעדיפו כי בגופים הפיננסיים יבינו את המסר.

אלא שבשוק ההון כבר היו מי שחשבו שניתן יהיה לעקוף את המגבלות, תחת נימוק שהגדלת ההפרשות למס תהיה זניחה אצל הגופים משלמי השכר. כעת נסתם הגולל על אפשרות זו, שכן אנטרופי מותחת קו ברור - גם אם הרף שקבעה גבוה מ-3.5 מיליון שקל - שספק אם ניתן יהיה לעקוף אותו.

2. ומה לגבי שאר החברות הציבוריות? מבדיקה שערכו באנטרופי, ישנם כיום 150 מנהלים בחברות הציבוריות אשר חורגים מהתקרה שהוגדרה. בשוק נשמעו קולות כי יש להחיל את המגבלה של האוצר גם על יתר החברות הציבוריות. אפילו נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, תומכת ביוזמה להרחיב את החוק.

אך הציפייה היא שהמגבלות החדשות ישפיעו גם על תוכניות התגמול בחברות ציבוריות אחרות. "עמדת האוצר מהווה למעשה איתות לשוק באשר לנורמה לקביעת תגמול בכירים", כותבים באנטרופי היום. "הציפייה היא כי נורמות אלו יקרינו גם על יתר מגזרי המשק".

על רקע אמירה זו, ניתן להעריך כי כאשר אנטרופי תקבל לידיה תוכניות תגמול של בכירים בחברות ציבוריות אחרות, היא לא תתעלם מהמגבלות שהיא הציבה במגזר הפיננסי. החברה תתקשה לנמק מדוע היא מאשרת למנכ"לים בחברות ציבוריות שכר שיכול להגיע ל-7 מיליון שקל בשנה ואף יותר, בעוד שבמגזר הפיננסי היא קובעת גבול ברור.

עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הפיננסים ב-2013
 עשרת מקבלי השכר הגבוה בענף הפיננסים ב-2013

הכללים של אנטרופי למגזר הפיננסי
 הכללים של אנטרופי למגזר הפיננסי