למרות המצב: התפוסה במלונות באילת גבוהה - וגם המחירים

כשהתותחים רועמים, ענף התיירות עומד חסר אונים לנוכח בריחת הנופשים ■ אולם בעוד המלונות בתל-אביב מציעים מחירים מופחתים למי שמעדיף בכל זאת לנסות ולהירגע - באילת התפוסה גבוהה, והמחירים נותרו בעינם

קלאב הוטל אילת / צילום: מורג ביטון
קלאב הוטל אילת / צילום: מורג ביטון

מרבית הישראלים (56%) שהזמינו נופש בארץ לא ביטלו את החופשה, רבים מהם תושבי הדרום והשרון. לעומתם, 44% ביטלו את התוכניות עקב המצב הביטחוני - כך עולה מסקר מיוחד שערכה חברת TRI מחקרים אסטרטגיים עבור "גלובס" בקרב מדגם מייצג של 503 נסקרים.

"הנטייה של תושבי הדרום לא לבטל חופשה בארץ ולנסוע למקומות אחרים - ברורה מאליו", מפרש ד"ר אריה רותם, המנהל המקצועי של TRI.

על-פי הסקר, הגורמים העיקריים לביטול חופשות בארץ נובעות בעיקר ממצב-רוח ירוד - וגם (לפי סדר יורד) מחשש מאזעקות, חשש לנפוש בדרום וגיוס בצו 8.

דרום: חבל הארץ האבוד

את מה ששגרת הפצמ"רים לא עוללה לענף התיירות בעוטף עזה, מעוללות כעת המנהרות מתחת ליישובים: הן נעצו את המסמר האחרון בארון הקבורה של עונת התיירות הנוכחית בעוטף, ואיך שהדברים נראים כרגע - גם של העונות הבאות אחריה.

"אף אחד לא מתקרב לכאן. האזור הוא שטח צבאי סגור. התפוסה בצימרים היא 0%", אומר עמית לבקוב, מנהל עמותת התיירות "שקמה-בשור", המייצגת כ-100 צימרים ביישובי עוטף עזה, מרביתם מרוכזים במועצות האזוריות אשכול ומרחבים.

עוד לדבריו, התפוסה ביולי-אוגוסט לפני "צוק איתן" הייתה אמורה להיות 100%. "הכול נמכר. גם חבילות הכוללות לינה ואטרקציה כמו הופעה של שלמה ארצי, שהייתה אמורה להתקיים ביום חמישי הבא וכמובן בוטלה; או כמו פסטיבל כדורים פורחים, שאמור להתקיים בסוף אוגוסט, וכלל לא ברור אם יתקיים".

עוד לדברי לבקוב, עסקי התיירות הם הראשונים להיפגע בעוטף עזה והאחרונים להתאושש. "הצימרים, האורחנים, המסעדות והאטרקציות - כולם סגורים. הפגיעה העסקית קשה ביותר, במיוחד בהתחשב בכך שמדובר בעונת שיא. במצב בו ההוצאות הקבועות ממשיכות לרדת ואין הכנסות, העסקים הקטנים בתיירות עלולים לקרוס".

וזה בדיוק מה שגרם לעמותה בסיוע משרדי התיירות ופיתוח הנגב והגליל, הרשות לפיתוח הנגב וקרן איק"א - לצאת בקמפיין חדש תחת הסלוגן "מחזירים את החופש לדרום".

מדובר באתר אינטרנט (www.daromlove.co.il) המזמין את הישראלים לרכוש היום קופון בסך 100 שקל, ואחרי שהמצב יירגע לממש אותו בצימרים באזור, ובכך לסייע לעסקי התיירות שעומדים סגורים. "השיטה של 'הזמן עכשיו ובוא כששקט' - מאפשרת לקבל היום מקדמה על החשבון שתאפשר להם לשרוד".

מדובר במיזם חשוב ויפה, אך עם כל הרצון הטוב שבדבר ומחירי נופש סמליים (300 שקל ללילה וארוחת בוקר לזוג או 800 שקל למשפחה בת 4 נפשות ב"המערב הרגוע", צימר במושב תלמי יוסף) - לא יפתו ישראלים לנפוש מעל מנהרות תופת.

אילת: ותודה לארדואן

גם בעיצומו של מבצע "צוק איתן", אילת ממשיכה לשמור על מעמדה כבירת הנופש של ישראל. מלונאים אילתים מדווחים על תפוסה של כ-80%, ואף יותר מזה בחלק מהמלונות.

"העובדה שמתחילת האירועים אילת לא טווחה כמו מרכז הארץ, מעניקה לישראלים תחושת ביטחון, ולכן הם נוהרים אליה", מסביר רוני פיבקו, מנכ"ל קלאב הוטל, המכהן גם כממלא-מקום נשיא התאחדות המלונות בישראל וחבר בדירקטוריון מלונות אילת. "אנשים רוצים לאוורר את הילדים מהמקלט ובאים לכאן".

פיבקו - שאומר את הדברים למרות רסיסי רקטה שנחתו סמוך ללובי של קלאב הוטל אותו הוא ממנכ"ל - מונה שתי סיבות נוספות לנהירה: מחיקתה של טורקיה ממפת התיירות הישראלית בעקבות ריענון אזהרת המסע למדינה, על רקע דברי-הבלע וההסתה של הנשיא ארדואן; והתנערות חברות התעופה הטורקיות מאלפי נוסעים ישראלים שהופקרו בשדה התעופה בטורקיה והוחזרו במבצע חילוץ של חברות התעופה הישראליות.

"למזלנו, ארודאן החזיר לנו את התיירות שחששנו מאוד לאבד לטובת טורקיה. אני שמח לבשר על רכבת אווירית של ממש לאילת", הוא אומר.

הסיבה השלישית לנהירה לאילת נובעת, לדברי פיבקו, מהוזלה במחירי הנופש בעיר. "כל המלונות בעיר הורידו מחירים ביולי עד כ-25% כדי למלא את החסר. בזכות זה אף מלון באילת לא עומד ריק. אבל תפוסה היא לא המדד העיקרי, אלא ההכנסה, וזו לצערנו נמוכה מהצפי". מחירי אוגוסט אחרי תשעה באב מתומחרים רגיל.

לדברי ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל, התפוסה הממוצעת ב-9 מלונות הרשת באילת עומדת כרגע על 75%, שהם כ-5%-7% מתחת לתפוסה הממוצעת בעונה הזו של השנה; "בגלל זה הורדנו בכ-10%-15% את המחירים לשבוע הראשון של אוגוסט".

השבוע הראשון של אוגוסט השנה נחשב לשבוע חלש ממילא בתיירות בשל צום תשעה באב שחל ב-4 באוגוסט. ומה באשר למחירים אחרי תשעה באב? אלקס: "קשה לדעת מה יהיו המבצעים בהמשך. כרגע המחירים ביתר חודש אוגוסט - מתומחרים כרגיל לעונה".

ולא רק פתאל: מנתונים השוואתיים שישראייר סיפקה ל"גלובס" נראה כי המלונות באילת לא ממהרים להוזיל את המחירים הגבוהים והמקוממים של שיא עונת הקיץ - אמצע וסוף אוגוסט (ראו טבלה).

תל-אביב: עיר בהפסקה

"תל-אביב ריקה. בתי מלון, מסעדות וחוף ים - ריקים. זה עצוב, וזה לא רק בגלל הפחד מטילים, אלא גם בגלל איבוד החשק. לאנשים אין מצב רוח לבלות ולנפוש", כך אומרת עידית סימון-לוי, מנכ"לית מלון קראון פלזה בתל-אביב המונה 246 חדרים.

לדבריה, קראון פלזה סוגר את חודש יולי עם 60% תפוסה לעומת כ-80% ביולי אשתקד; והצפי לאוגוסט הוא כ-50% תפוסה לעומת כ-85% באוגוסט כתיקונו.

תל-אביב מתבססת בעונה זו של השנה על תיירות יהודית מחו"ל ועל תיירות עסקית שנעצרה כמעט לחלוטין בשל המצב. "עיקר האורחים שלנו היום הם ישראלים ומעט מאוד יהודים מחו"ל שבאו כאות הזדהות ואנשי עסקים זרים שבאו לעבוד".

לדבריה, "צוק איתן" הסב למלון נזק של מילוני שקלים מאובדן הכנסה. "החלטנו לצמצם שעות עבודה של עובדי המלון, שגם נדרשים לנצל ימי חופש. אנחנו מצטמצמים מבלי לפגוע בשירות לאורח", היא אומרת.

ומה באשר למחירים לאורח? אלה, כך מתברר, עדיין חוצים את רף האלף שקל ללילה לזוג בחדר סטנדרטי. "המחירים הרגילים שלנו באוגוסט נעים בין 1,700-2,000 שקל ללילה לזוג על בסיס ארוחת בוקר, ועכשיו, עקב המצב, הם ירדו ב-15%-20%, כאשר תושבי הדרום נהנים מהנחה נוספת של 15%. לא הורדנו מעבר לזה, כי המלון צריך לשמור על המיצוב שלו, אבל יכול מאוד להיות שבעוד שבוע נצטרך להוריד עוד את המחירים".

אלי זיו, מנכ"ל התאחדות המלונות במטרופולין תל-אביב, מצייר תמונת מצב עגומה בהרבה מזו של סימון-לוי. "התפוסה במלונות במטרופולין תל-אביב (הרצליה, רמת-גן, בת-ים ותל-אביב) עומדת כרגע על כ-20%-25% בממוצע, ומי שאומר לך שיש לו תפוסה גבוהה מזו - עושה פוזות כדי לשמור על התדמית של המלון".

לדבריו, מרבית האורחים הם ישראלים, ורק 10% הם תיירים, בעיקר יהודים מחו"ל. זיו - המעריך את הנזק שנגרם למלונות במטרופולין מאובדן הכנסה בחודש יולי בכ-60 מיליון שקל - טוען כי המחירים ירדו וימשיכו לרדת גם אחרי שתושג הפסקת אש. "יום אחרי הפסקת האש, מלונות יצאו במבצעים לעידוד תיירות הפנים, כי לתיירות חוץ ייקח זמן עד שתחזור, וכי יולי-אוגוסט ממילא לא נחשבים חזקים בתיירות הפנים במלונות בתל-אביב".

ירושלים: בנו על תיירות חוץ

ירושלים אינה הבחירה הראשונה של התייר הישראלי לחופשת קיץ. הוא מעדיף את אילת. ביולי-אוגוסט כתיקונם פוקדים את הבירה כ-200 אלף ישראלים, ועכשיו מספרם שואף לאפס. "צוק איתן" והמהומות של ערביי מזרח העיר הבריחו את הישראלים ואת הזרים כאחד.

"המלונות בעיר ריקים", אומר אריה זומר, מנכ"ל התאחדות המלונות בירושלים. לדבריו, התפוסה עומדת כרגע על 25%-30% בזכות אנשי כוחות ביטחון, נציגי כלי תקשורת זרה וכמה קבוצות הזדהות של יהודים מהתפוצה שארגנו ועידת הנשיאים וקק"ל.

בדרך-כלל ירושלים נשענת בעונה זו של השנה ב-80% על תיירות חוץ, ומכאן פגיעתה הקשה. "לתיירות חוץ לוקח הרבה יותר זמן להתאושש. המדינה חייבת לסייע", אומר זומר.

עד אז, בירושלים ובענף בכלל, מקווים שקמפיין שמשרד התיירות שעלה השבוע תחת הסלוגן "דווקא עכשיו - חופשה בישראל" בהשקעה של 6.2 מיליון שקל - יציל במשהו את המצב.

במסגרת הקמפיין יעלה לאוויר בשעות הערב אתר ייעודי - davkaisrael.co.il - שיציע לישראלים רשימה ארוכה של מלונות ואתרי לינה ונופש, מסעדות ואטרקציות לפי 4 רמות מחיר - עד 350 שקל ללילה לזוג על בסיס ארוחת בוקר, עד 500 שקל, עד 700 שקל ועד 900 שקל ללילה לזוג. הגולשים יוכלו בלחיצת כפתור להזמין את החופשה המתאימה להם.

צפון: שקט מדומה

בג'קוזי בבקתות של "נופי גונן" - כפר נופש בקיבוץ גונן בגליל העליון - טובלים כרגע בעיקר תושבי הדרום שנמלטו מאימת הרקטות אל הצפון השקט יחסית. ולא רק ב"נופי גונן".

לדברי מאיר (כושי) לוי, יו"ר פורום תיירני הגליל ומנכ"ל "נופי גונן", תמהיל הנופשים ברחבי הצפון מורכב כרגע בעיקר מתושבי דרום. "מי שלא מארח אותם - עומד עכשיו כמעט ריק, כי כולנו בחרדות שמורידות לנו את החשק לצאת לנופש".

עוד לדבריו, בגליל העליון פזורים כ-2,500 צימרים וכ-1,000 חדרי מלון ואירוח בקיבוצים. "כולנו ציפינו לקיץ שיפצה על החורף השחון ויציל לנו את השנה. במקום זה, 'צוק איתן' היכה אותנו פעם שנייה. תפוסה של 70% בזכות תושבי הדרום עדיפה על חדרים ריקים, אבל מאחר שהם משלמים מחיר מופחת, התפוסה לא מכפה על אובדן הכנסה. אני מקווה שלא נצטרך לפטר עובדים".

לעומת זאת, במלון קיסר פרימייר בטבריה, השבוע הנוכחי התנהג אחרת בזכות החג המוסלמי עיד אל פיטר שהסתיים השבוע. "המלון מלא במוסלמים שבאו לחגוג את החג, בתושבי דרום שנמלטו מהרקטות ובנכי צה"ל שבאים אלינו מסורתית כל קיץ", אומר יובל אברמזון, מנכ"ל המלון המונה 229 חדרים. לשאלתנו, המיקרו-קוסמוס הזה אצלו במלון לא גרם עד כה לתקריות לא נעימות. "בהחלט לקחנו בחשבון אפשרות של היתקלויות לא נעימות שלשמחתי לא קרו".

לדברי אברמזון, להוציא השבוע הספציפי הזה - המצב בכי רע. "בדרך-כלל, יולי-אוגוסט הם חג בטבריה. תפוסות גבוהות, תיירות נוצרית מחו"ל והרבה מאוד ישראלים. ועכשיו, התפוסה צנחה ל-65% ביולי לעומת 86% ביולי אשתקד; והצפי לאוגוסט, על סמך צבר הזמנות נוכחי, הוא ל-55% לעומת 88% באוגוסט אשתקד, כאשר חלק ניכר מהאורחים הם תושבי דרום שמשלמים פחות, והמשמעות היא נזק כספי אדיר".

תמונת המצב עגומה גם ברשת האירוח הכפרי O-LIVE ב-8 מושבים וביישובים בצפון הארץ (ובסך-הכול 160 חדרי אירוח). "חתכנו מחירים כי בעמנו אנחנו חיים. מהרגע ש'צוק איתן' התחיל, התחילו הביטולים, והם נערמים ככל שהמבצע נמשך. גם לא נכנסות הזמנות חדשות. אנחנו גובים מחירי הפסד, ואם לא נקבל סיוע מהמדינה - אנחנו בצרה", אומר עמית פורת, מנכ"ל הרשת.

האם ביטלת נופש מתוכנן בארץ בעקבות המצב
 האם ביטלת נופש מתוכנן בארץ בעקבות המצב

מה קרה למחיר החופשות בתל אביב
 מה קרה למחיר החופשות בתל אביב

מה קרה למחיר החופשות בתל אביב
 מה קרה למחיר החופשות בתל אביב