תקיפות נרחבות ברצועה לאחר התקרית ברפיח; נתניהו: "ישראל תנקוט בכל הפעולות הנדרשות"

(עדכונים שוטפים) - במהלך התקלות באזור רפיח בשעות הבוקר נפל בשבי סג"מ הדר גולדין מכפר-סבא, ושני חיילים נוספים - רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני - נהרגו ■ דובר צה"ל: "לא יודעים מה מצבו. עושים הכול כדי למצוא אותו"

צוק איתן / צילום: רויטרס
צוק איתן / צילום: רויטרס

הקבינט דן בשעות אלה בתגובה לתקרית הקשה הבוקר (ו') באזור רפיח, בו נהרגו שני חיילים ונפל בשבי קצין גבעתי, סגן משנה הדר גולדין מכפר-סבא. שני חיילי צה"ל שנהרגו בתקרית הם רב-סרן בניה שראל, לוחם בחטיבת גבעתי, בן 26 מקריית ארבע, וסמל-ראשון ליאל גדעוני, לוחם בחטיבת גבעתי, בן 20 מירושלים.

על רקע דברים אלה, בשעות הצהריים החלו כוחות צה"ל לבצע תמרון קרקעי באזור בית חאנון, שג'אעיה, רפיח וחאן יונס שברצועת עזה, בליווי ארטילריה וכלי טיס. בתוך כך, נמשך ירי הרקטות לעבר ישובי עוטף עזה.

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אמר הערב כי אין מידע לגבי מצבו של גולדין, והכוחות ממשיכים בחיפושים אחריו. "ההגדרה 'שבוי' היא הגדרה נכונה", אמר, וציין כי "אנחנו עוסקים עכשיו בחיפוש אחר הדר. אנו מבינים היטב את העבודה שחייל שנעלם מדאיג כל בית בישראל, אבל צריך לזכור שזה חלק מתוך פעולה מאוד גדולה שיש עכשיו, ובכזו יש לפעמים גם נפגעים וגם מקרים מהסוג הזה. אנחנו עושים הכול כדי למצוא אותו וממשיכים בפעולה בכל הקשור למנהרות ולפגיעה במחבלים.

"מרגע שהבנו שחסר חייל, תוך דקות חטיבת גבעתי ריכזה פעילות מאוד גדולה ומיד לאחר מכן נורתה אש רבה. המבצע לחיפושו הוא גדול מאוד שמתנהל עד עצם הרגעים האלה. אנחנו שוקלים את המשך הפעילות. סוג החיפושים האלה מחייב אותנו להמשיך את המבצע באותה הדרך. בשלב הזה אנחנו לא יודעים להגיד מה מצבו. אנו יודעים להגיד שבזירת הארוע היה פיצוץ והתקלות".

על פי הפרטים, בסמוך לשעה 9:30 פתחו מחבלים שיצאו מפיר של מנהרה בירי לעבר כוח גבעתי בדרום רצועת עזה, שפעל לאיתור והריסת מנהרת טרור באזור. אחד המחבלים פוצץ עצמו לעבר הכוח. ממידע ראשוני עלה חשש כי אחד הלוחמים נחטף במהלך האירוע על ידי מחבלים. "האירוע בעיצומו וצה"ל מקיים בשעה זו מאמצים מבצעיים ומודיעיניים נרחבים לאיתור החייל", נמסר מדובר צה"ל.

"מיד עם ההבנה שקיים חשש לחטיפת חייל אנחנו מכריזים על נוהל שדורך את כל המערכת לטיפול באירוע מסוג זה, שכולל הרבה מאוד ירי ארטילרי ופעילות נוספת", סיפר גורם צבאי בכיר.

בכיר חמאס מוסא מרזוק אישר בריאיון לכלי תקשורת טורקי כי בידי ארגון הטרור חייל ישראלי חטוף. לטענתו, החטיפה התבצעה בטרם נכנסה הפסקת האש לתוקף. עם זאת, לאחר מכן חזרו בהם בכירי חמאס, וטענו כי מדובר ב"ספין" ישראלי שמטרתו להאשים את חמאס בהפרת הפסקת האש.

פאוזי ברהום, מדוברי חמאס, אמר כי "עד כה התקשורת הישראלית טוענת כי שני חיילים נהרגו וחייל נוסף נעלם. אנחנו לא מתעסקים עם התקשורת הישראלית, והנראטיב שלהם חד-צדדי".

דובר של חמאס, שצוטט הלילה בסי.אן.אן, הכחיש שארגונו חטף חייל ישראלי. הוא טען שאנשי חמאס בשטח אינם יודעים על כך דבר. לפי הרשת, נעשים עתה מאמצים מול קטאר לברר האם ארגון אחר אחראי לחטיפה.

ארה"ב גינתה במילים חריפות את החטיפה. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר היום בראיון ל-CNN כי חטיפת החייל היא "הפרה ברברית ובוטה" של ההסכם וקרא להחזיר מיד את החייל החטוף, ללא שם תנאי. הדובר אמר, כי שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שוחח היום עם רה"מ, בנימין נתניהו, זמן קצר לאחר החטיפה. הדובר לא אמר במפורש, שאין סיכוי לקיום שיחות בקהיר בעקבות החטיפה, אך הדגיש, שחמאס חייב להחזיר את החייל החטוף ללא תנאי, רמז לכך שהבית הלבן מכיר בכך שחטיפת החייל אינה יכולה להיות חלק מסדר היום של המו"מ הפוטנציאלי, ובמילים אחרות - לא יהיו שיחות ללא החזרת החייל.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר הערב כי "החייל השבוי צריך להיות משוחרר ללא תנאים, ואם חמאס רציני לגבי רצונו להפסקת אש, עליו לשחרר אותו מהר ככל הניתן".

משרד הבריאות הפלסטיני מוסר כי מניין ההרוגים בהפצצות צה"ל היום עלה ל-90 בני אדם. לפי המשרד, יותר מ-500 פלסטינים נפצעו.

נתניהו: "ישראל תנקוט בכל הפעולות הנדרשות"

ראש הממשלה נתניהו שוחח בצהרים עם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, ואמר לו כי למרות הצהרתו המשותפת עם מזכ"ל האו"ם לפיה התקבלו ערבויות מחמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה לנצור את האש החל מהשעה 08:00 בבוקר, "הפלסטינים הפרו באופן חד-צדדי ובוטה את הפסקת האש ההומניטארית ותקפו את חיילנו אחרי השעה 09:00".

לדבריו, "כתוצאה מהתקיפה נהרגו שני חיילי צה"ל וקיים חשש לחטיפת חייל נוסף - זאת כאמור אחרי כניסתה לתוקף של הפסקת האש".

רה"מ נתניהו אמר למזכיר המדינה האמריקני שחמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה יישאו בתוצאות מעשיהם, וישראל תנקוט בכל הפעולות הנדרשות נגד אלה שקוראים להשמדתה ומבצעים טרור נגד אזרחיה.

קריסת הפסקת האש

במקביל נמשך הירי לעבר הדרום. משעות הבוקר נורו רקטות לאזור אשקלון, שדרות, המועצה האזורית שער הנגב והמועצה האזורית אשכול. חלק מהרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. אחרות נחתו בשטחים פתוחים.

הבוקר, זמן קצר לאחר כניסת הפסקת האש הזמנית לתוקף, התנהלו חילופי אש כבדים נרשמים בפאתי רפיח. לפי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, התקרית החלה בחילופי אש נקודתיים כשקבוצה של מחבלים הגיחה מפיר מנהרה. מכאן התקרית התפתחה לחילופי אש כבדים יותר שכללו ירי פגזי ארטילריה מהצד הישראלי. הטלוויזיה בעזה דיווחה על 30 הרוגים ו-100 פצועים. הפלסטינים הגיבו בין השאר בירי פגזי מרגמה, כששתי אזעקות נשמעו במועצה האזורית אשכול.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, הודיע לשליח האו"ם רוברט סרי שבעקבות ההפרה הנוספת של חמאס את הפסקת האש ההומניטארית חמאס הביא לקיצה את הפסקת האש ההומניטארית ומנע אותה מתושבי רצועת עזה. "ישראל תגיב בעוצמה להתקפות החמאס וארגוני הטרור הנוספים בעזה", הוסיף.

גם גורמים פלסטינים לא רשמיים בעזה אמרו כי "התקרית ברפיח היא סופה של הפסקת האש". גורם רשמי בלשכת ראש הממשלה אמר כי "זוהי פעם נוספת שחמאס והג'יהאד האסלאמי הפרו באופן בוטה את הפסקת האש אליה הם התחייבו. בכך הם הפנו את גבם גם אל מזכ"ל האו"ם וגם למזכיר המדינה האמרקיני ג'ון קרי".

מוקדם יותר הבוקר הותרו לפרסום שמותיהם של חמישה חיילים שנהרגו אמש בפעילות מבצעית בגבול רצועת עזה, במהלכה בוצע ירי לעבר כוח צה"ל: רב-סמל (מיל') דניאל מרש, לוחם ב"עוצבת ברק", תושב ראשון לציון בן 22, שהועלה מדרגת סמל-ראשון לדרגת רב-סמל לאחר מותו; סרן עמרי טל, לוחם ב"עוצבת ברק", תושב יהוד בן 22, שהועלה מדרגת סגן לדרגת סרן לאחר מותו; סמל-ראשון שי קושניר, לוחם ב"עוצבת ברק", תושב קריית מוצקין בן 20, שהועלה מדרגת סמל לדרגת סמל-ראשון לאחר מותו; סמל-ראשון נועם רוזנטל, תושב מיתר בן 20, שנהרג אתמול מפגיעת פצמ"ר; סרן (מיל') לירן אדיר (אדרי), תושב עזוז בן 31, שנהרג אתמול מפגיעת פצמ"ר.