פסגות: אין בועה בשוקי המניות, זה תיקון ולא שינוי מגמה

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: הכלכלה ממשיכה להשתפר, הריבית נמוכה עוד הרבה זמן (גם כשתתחיל לעלות היא תעלה לאט מאוד), ומחירי המניות עדיין לא יקרים ובטח שלא בועתיים

אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי
אורי גרינפלד / צלם: תמר מצפי

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מעריך בסקירתו השבועית שפורסמה היום כי הירידות האחרונות בשוקי המניות באירופה וארה"ב הן בבחינת תיקון ולא שינוי מגמה לטווח ארוך.

את הירידות בשווקים בסוף השבוע אפשר לייחס למספר רב של גורמים - נתוני המקרו שחלקם אכזבו, המתיחות באוקראינה, המתיחות בישראל, נפילת המנייה של BES (הבנק השני בגודלו בפורטוגל) וחוסר ההסכמה בין הודו למערב בנוגע להסכם סחר עולמי חדש.

"כל אחד מגורמים אלו לבדו לא ממש משמעותי אבל כאשר כל אלו מצטברים בטווח של מספר ימים, בעיקר כאשר ברקע המשקיעים מחפשים סיבה למימוש לאחר עלייה של 9.5% ב-S&P 500 בחודשיים וחצי האחרונים, הדרך לתיקון בשוק מהירה. מדוע תיקון ולא שינוי מגמה? כי הכלכלה ממשיכה להשתפר, כי הריבית נמוכה עוד הרבה זמן (גם כשתתחיל לעלות היא תעלה לאט מאוד) יחד עם זאת מחירי המניות עדיין לא יקרים ובטח שלא בועתיים", אומר גרינפלד.

בנוגע לקריסת מניית BES מציין גרינפלד כי אימפריה זו שבנויה כפירמידה שחלקיה העליונים שקופים אפילו פחות מקיר של ממ"ד חווה תקופה לא קלה ונראית כעומדת לקרוס. עם זאת, בכל הנוגע לבנק עצמו מקבלי ההחלטות באירופה כבר הוכיחו בעבר כי לא יתנו לאירועים כאלו להדרדר לכדי משבר פיננסי. גם כלי עבודה לא חסרים להם, החל מקרנות הסיוע, דרך תוכניות ה-LTRO וה-TLTRO וכלה בהבטחה של דראגי ליישם עם הרחבה כמותית במידה ויידרש.

לכן, בשורה התחתונה, "ניתן בהחלט לומר שעיקר הירידות בשווקים נבעו מרצון המשקיעים לממש חלק מהרווחים של החודשים האחרונים ולא מחשש קונקרטי למשבר נוסף באירופה. אגב, הבורסה הפורטוגלית אסרה כבר לפני שבועיים וחצי על מכירה בחסר (Naked Short) של מניית BES, מה שכנראה לא ממש עזר. אם הם יאסרו של מכירה של המנייה באופן כללי ייתכן והירידות ייפסקו".

לגבי ארגנטינה מציין גרינפלד כי גם היא קורסת "אבל פה מדובר על קריסה איטית במיוחד. פשיטת הרגל של ארגנטינה היא לא חדשות מרעישות אלא שאריות של פשיטת הרגל מ-2001. במסגרת הסדר החוב דאז, חלק ממחזיקי האג"ח שסירבו להסדר תבעו את ארגנטינה על מנת לקבל פיצוי הולם יותר לטענתם. טחנות הצדק טחנו לאט והנה, 13 שנה מאוחר יותר יש החלטה והיא שארגנטינה תשלם לנושים אלו 1.3 מיליארד דולר. לארגנטינה אין ממש את הסכום הזה והממשלה הודיע כי היא לא יכולה (מוכנה) העדיף נושים כאלו על אחרים ולכן היא גם ויתרה על תשלום הריבית הקרוב בסך של 539 מיליון דולר. ויתור זה הכניס את ארגנטינה מיד למצב של פשיטת רגל והפעיל את חוזי ה-CDS על האג"ח הארגנטיני. עם זאת מדובר סך הכל על חשיפה נטו של מיליארד דולר לחוזים אלו כך שהשפעה של ממש על השווקים לא צריכה להיות. אגב, שוק המניות בארגנטינה שירד ביום שישי ב-8.4% עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-116%. מקרה קלאסי של 'קנה בשמועות ומכור בחדשות'".