ביהמ"ש: TGI תשיב מיליון שקל למשקיעים שרכשו נכס בקנדה

קבע גם כי ההסכמים שנחתמו בין TGI לבין התובעים מבוטלים ■ "התובעים הוטעו ע"י הנתבעים תוך הצגה של שורת מצגי-שווא אשר לא היה להם יד ורגל" ■ TGI: "פסק הדין מתבסס על הנחות ועובדות שגויות; משוכנעים שהערעור יתקבל"

טורונטו / צילום: רויטרס
טורונטו / צילום: רויטרס

חברת TGI ובכירים בה ישלמו כמיליון שקל פיצויים לזוג שרכש מהם נכס להשקעה בקנדה - כך קבע בית משפט השלום בתל-אביב. בפסק הדין נקבע גם כי ההסכמים שנחתמו בין TGI לבין בני זוג מבוטלים, וצוין כי "התובעים הוטעו והונו על-ידי הנתבעים תוך הצגה של שורת מצגי-שווא אשר לא היה להם יד ורגל".

יעל ובני פאר הגישו תביעה בסך 962 אלף שקל נגד חברת TGI באמצעות עו"ד רן בנימין ממשרד משה זינגל, בטענה כי זו הציגה להם מצגי-שווא, פעלה בחוסר תום-לב, הטעתה ורימתה אותם כשהציעה להם לרכוש זכויות בנכס למגורים ומסחר בטורונטו שבקנדה, למטרת השקעה רווחית שתושג באמצעות השבחת הזכויות בנכס ומכירתו בסכום גבוה ממחיר הקנייה.

נתבעים נוספים הם בעל החברה יוסף טוביהו, ושרון שאתי, שהיה מנהל שיווק בחברה.

"מסכת הטעיה"

ב-2005 חתמו בני הזוג על הסכם עם TGI, שלפיו ירכשו 1/6 מהזכויות בפרויקט, שבו צוין כי היזם בעסקה היא חברת אונטריו. בהמשך נחתם הסכם השותפות ביניהם לחברת אונטריו וחברת הנאמנות. בני הזוג שילמו 684 אלף שקל בגין הזכויות שרכשו, ו-21 אלף שקל בגין עמלת שיווק.

בפועל, הזכויות בנכס לא נרשמו על שם הרוכשים, אלא על שם חברת הנאמנות שמחזיקה בנאמנות את הזכויות בנכס בעבור המשקיעים. בסופו של יום, הנכס נמכר, כאשר התובעים קיבלו לידם מחצית מהסכום שהשקיעו.

בני הזוג טענו כי הוצגו להם מצגי-שווא, שהמרכזי בהם היה כי אין כל קשר בין החברה כחברה משווקת לבין היזם רוכש הנכס, שעה שהבעלות והאינטרסים של TGI וחברת אונטריו היו זהים ונשלטו על-ידי טוביהו, עובדה שהוסתרה מהם.

לטענתם, החברה שילשה לכיסה גם את דמי התיווך וגם את התמורה בגין הנכס. עוד נטען בתביעה כי המשקיעים רומו כאשר נטלו משכנתאות בסכום העולה על הסכום שבו נרכש הנכס כולו, וזאת במטרה להזניק את רווחיהם של הנתבעים על חשבון המשקיעים.

לטענת התובעים, בניגוד להבטחות TGI כי הנכס ימומש תוך שנתיים-שלוש, לא בוצעו פעולות ממשיות להשבחת הנכס, ובסופו של יום לא רק שהתובעים לא הרוויחו מהפרויקט, הם גם נדרשו להוציא כספים על אחזקת הנכס, וכשנמכר לבסוף, הם קיבלו רק מחצית מהשקעתם. על כן דרשו התובעים לבטל את ההסכמים שנחתמו ולהשיב להם את הכספים שהשקיעו.

מנגד טענה TGI כי החברה שיקפה נאמנה את העסקה ואת הפוטנציאל לרווח הגלום בה באמצעות השבחת זכויות בנכס ומימושו בסכום גבוה יותר, ואלמלא פרץ המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, ניתן היה להפיק ממנו תשואות גבוהות בהרבה מסכום ההשקעה. עוד טענה כי התובעים התקשרו בעסקה מרצונם החופשי ונטלו על עצמם את הסיכון הכרוך בכך, ולפיכך עליהם לשאת בתוצאות מעשיהם.

את גובה המשכנתאות שניטלו על-ידי המשקיעים, הסבירו הנתבעים בכך ששימשו לכיסוי הוצאות קניית הקרקע ובניית הפרויקט, ולכן אין לעובדה כי הנכס נקנה על-ידי היזם במחיר נמוך מהמחיר שבו נמכר למשקיעים כדי להעיד כי המשקיעים רומו או כי המשכנתאות נלקחו שלא לצורך. לטענתם, למרות שנשאו בהפסדים כבדים כתוצאה מהמשבר הכלכלי, הם השיבו למשקיעים מחצית מהשקעתם.

השופטת רחל ערקובי החליטה לקבל את התביעה, לאחר שהשתכנעה כי התובעים אכן הוטעו על-ידי הנתבעים ותוך הצגת מצגי-שווא חתמו על ההסכמים.

"החברות הללו אשר היו בניהולם ובשליטתו העיקרית של טוביהו, פעלו מתוך אינטרסים זהים ובניגוד לטובת המשקיעים בפרויקט, תוך שהנתבעים בפעולותיהם שלשלו לכיסם סכומי כסף על חשבון כספי המשקיעים, בכסות כישלון העסקה והמשבר הכלכלי העולמי", קבעה עורקבי.

השופטת התייחסה לניסיונות של TGI וטוביהו להפריד בין החברה המשווקת TGI לבין החברה היזמית אונטריו וחברת הנאמנות, וקבעה כי בחינת הראיות מגלה קשר הדוק ביניהן.

"הגדרתה של הנתבעת כמשווקת בלבד, והסרת כל אחריות בגין כל אשר כרוך בעסקה, הן חלק ממצג אשר הוצג לתובעים ואשר בא לשרת את הנתבעים עצמם כחלק ממסכת הטעיה של הנתבעים כלפי התובעים להתקשר בהסכמים... יש להטיל על הנתבעים אחריות ישירה על מעשי ההטעיה שנעשו לתובעים על-ידם".

נקבע כי הנתבעים ישלמו לתובעים 962 אלף שקל בצירוף ריבית והצמדה ו-40 אלף שקל הוצאות משפט בניכוי הסכום שקיבלו לאחר מכירת הנכס, המהווה מחצית מהשקעתם.

TGI: "הנחות ועובדות שגויות"

מחברת TGI נמסר: "אנו סבורים כי בית המשפט הנכבד שגה בהחלטה זו. לאחרונה מחק בית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה דומה כנגד החברה, ובתביעה אחרת פסק בית משפט השלום כי לא בוצעה מירמה או הטעיה. אנו משוכנעים כי הערעור שיוגש בימים הקרובים יתקבל, והתביעה תידחה, לאור העובדה שפסק הדין מתבסס על הנחות ועובדות שגויות.

"בתי המשפט התייחסו בפסיקות קודמות לעניין השקעות בנדל"ן בחו"ל למשבר הכלכלי העולמי בשנת 2009, משבר שמהווה גורם עיקרי לתוצאות הקשות בתחום ההשקעות בנדל"ן מעבר לים על-ידי ישראלים. במקרה זה מדובר בהשקעה שהניבה הצלחה יחסית, בה הוחזרה לתובעת מחצית מהסכום ממכירת הנכס - דבר שנחשב להצלחה בהתחשב בנסיבות".