לראשונה: שדרות תיכלל באופן קבוע ברשימת יישובי הספר

המשמעות: גם בשגרה יוכלו בעלי העסקים בעיר לקבל פיצויים על נזקים עקיפים במידה והמצב הביטחוני פוגע בהכנסותיהם

מרכז העיר שדרות / צילום: איל יצהר
מרכז העיר שדרות / צילום: איל יצהר

תיקון של עוול היסטורי לשדרות: שר האוצר, יאיר לפיד, החליט לכלול את העיר המרוחקת כ-7 קילומטר מרצועת עזה ברשימת יישובי הספר, וזאת באופן שיאפשר לעסקים בעיר לקבל פיצויים נרחבים בגין נזקים עקיפים שנגרמו להם בעקבות המצב הביטחוני. ההכרה של שדרות כיישוב ספר תחול החל מה-1 ביולי, ותהיה תקפה לכל תקופת מבצע "צוק איתן". במשרד האוצר אמרו היום (ב') כי רשות המסים תביא בימים הקרובים את התקנות החדשות הקשורות להחלטה לחתימת שר האוצר.

לדבריהם, להחלטה להכיר בשדרות כיישוב ספר משמעות כלכלית נרחבת, והיא תאפשר מענה קבוע למצב שבו ייגרם נזק לעסקים בעיר בעקבות אירוע ביטחוני - וזאת גם מבלי שיוכרז על מצב מיוחד בעורף. יש לציין, כי עם תחילת מבצע "צוק איתן", הכריז שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, על מצב מיוחד באזורים של עד 40 קילומטר מגבול הרצועה. באוצר מציינים, כי בעלי עסקים בעיר שניזוקו יוכלו במצב זה לבחור אם לבקש פיצוי במסגרת המסלולים שאושרו בתקנות הפיצויים (מסלולים 'ירוקים') או באמצעות המסלול המהיר יותר (מסלול 'אדום' - ראו ידיעה נפרדת).

"נמשיך לחזק את תושבי הדרום ואת תושבי עוטף עזה כחלק מחיזוק העורף", אמר היום לפיד. "צירוף שדרות לרשימת יישובי הספר יהווה עבורה דחיפה משמעותית שתביא להמשך התפתחותה ולביטחונה של הכלכלי של העיר".

הפסדים רבים

למרות זאת, לא היה ברור היום לבעלים ולמנכ"ל של חברת הצבעים דנבר, ברוך קוגן, אם ההכרה בשדרות כיישוב ספר תאפשר לו לקבל פיצוי על נזק עקיף של מיליוני שקלים בעקבות שריפה שהחריבה את המפעל שלו באזור התעשייה בעיר לאחר שרקטה פגעה בו.

"הפגיעה התרחשה ב-28 ביוני וההחלטה שנוגעת לשדרות היא החל מ-1 ביולי, כך שאינני יודע אם מתוקף ההכרה הזאת מישהו יכסה לי את הנזק העקיף שכולל פגיעה בהזמנות עתידיות, תשלום של שכר לעובדים בזמן שהמפעל מושבת ואובדן הכנסות. אם בגלל פער של יומיים לא נוכל לקבל פיצוי כזה - הרי שמדובר במצב שאינו צודק", אמר קגן. בירור שעשה "גלובס" עם רשות המסים העלה כי קיימת כוונה להחיל את ההטבות במסגרת ההכרה בשדרות כיישוב ספר גם על מפעל דנבר.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, בירך על ההחלטה שעתידה להיטיב עם תושבי העיר הדרומית שמתמודדת כבר 14 שנה עם ירי של רקטות ופצמ"רים מעזה: "לאחרונה פניתי לשר לפיד בעניין הכללת שדרות ברשימת יישובי הספר, מהלך בעל משמעות חשובה לנושא הפיצויים למפעלים ולעסקים שספגו הפסדים רבים בעקבות הלחימה ברצועה. לשמחתי, השר הבין את הבעיה והנחה לצרף את שדרות לרשימת יישובי הספר", אמר דוידי.

אלו פיצויים יקבלו תושבי הדרום
 אלו פיצויים יקבלו תושבי הדרום