מכבי ת"א-מאריבור: משחק על 10 מיליון שקל? אולי 60 מיליון?

כמה באמת "הפסידה" האלופה הישראלית בעקבות ההדחה על-ידי הסלובנים ממוקדמות ליגת האלופות?

1. נכון שיש לו עוד שנה שלמה לתקן את הרושם, אבל נדמה כי אוסקר גארסיה החל את הקדנציה השנייה שלו במכבי ת"א בגמגום. לבקר את החלטתו לתת את חולצות ההרכב לעדן בן בסט ונוסא איגיבור שהשלימו רק חמישה ימי אימונים בצהוב היא לא יותר מחוכמת הבדיעבד.

אבל צריך להגיד שניהול המשחק של הקטאלוני היה מוזר כבר בזמן אמת: למשל, הפציעה של גל אלברמן שגרמה להחלפתו במחצית - ההחלטה להכניס את המגן השמאלי עמרי בן הרוש ולהסיט במקום אלברמן למרכז המגרש את שרן ייני, ריסקה את כל משחק החזקת הכדור של הצהובים, עזרה לסלובנים להתחיל להכתיב את הקצב. חמור מכך, בדקה ה-89 אוסקר הפסיד למכבי את המשחק: 0-0 הייתה תוצאה טובה שצריך לנסות לשמור עליה. אבל משום מה שלף אוסקר דווקא את מרגוליס הצעיר מהספסל (האלטרנטיביות שהיו לו בשלב זה: פריצה, זיו, מיכה). מרגוליס איבד ריכוז, ואת השמירה על השחקן שלו בהוצאת החוץ שהובילה לכיבוש של מאריבור עם הבאזר.

בסופו של דבר, המשימה של אוסקר הייתה להכין את מכבי כראוי, כך שתהיה עדיפה במשחק כל כך קריטי מול יריבה נחותה תקציבית. אבל הסלובנים הרבו לחדור לרחבה: הצליחו לחבר 34 "התקפות מסוכנות", על-פי הנתונים הסטטיסטיים של אופ"א, לעומת 20 בלבד של מכבי. כשמדובר על משחק עם משמעות כלכלית אדירה, משחק שיכול לשנות גורל של עונה שלמה - הטעויות הזולות הללו של אוסקר עוד עשויות להתברר כיקרות.

2. הרבה מספרים נזרקים לאוויר בימים האחרונים בנוגע לנזק הכלכלי שכרוך בהדחה למאריבור. 10 מיליון שקל, 15 מיליון, 60 מיליון. כל המספרים האלו נכונים, וכולם גם לא נכונים: נכון לעכשיו יש יותר מדי משתנים במשוואה, שהופכים את משימת חיזוי ההכנסות שתייצר מכבי מהעונה האירופית שלה לבלתי אפשרית בעליל.

אופ"א טרם פרסמה את נתוני חלוקת הכספים למועדונים שישתתפו העונה במפעלים שלה. היא צפויה לעשות זאת בשבועות הקרובים. בכל מקרה, בכיריה הבהירו בחודשים האחרונים כי צפויה השנה עלייה של כ-15%-10% בתמלוגים לקבוצות. אבל ייתכן כי אופ"א תקצה יותר כספים לשלבים הגבוהים יותר, ופחות כספים לשלבים המוקדמים; ייתכן כי העלייה בכלל תגולם בכספי זכויות השידור (Market Pool), תחום בו לישראל יש בין כה וכה חולשה מובנית. לכן, מה שנותר הוא להתבסס על מספרי השנה שעברה, ולקחת בחשבון שאולי הם יצמחו קצת (ואולי לא).

מכבי ת"א: מה עם המדרגה הבאה?

אז מה אומדן הנזק? שני תסריטים: א. הגרוע והפחות ריאלי - אם מכבי לא תעבור את מאריבור, היא תנשור לשלב הפלייאוף של הליגה האירופית. אם תפסיד גם שם - היא תסיים את העונה עם תמלוגים כוללים של כ-550 אלף אירו בלבד (200 אלף מענק אליפות, 200 הדחה מול מאריבור, 200 הדחה בפלייאוף הליגה אירופית). וזו באמת הכנסה לא רצינית מאירופה לקבוצה עם תקציב שנתי של 90-100 מיליון שקל; ב. התסריט היותר ריאלי, ששווה גם יותר כסף - מכבי נושרת אל הפלייאוף, אבל עוברת אותו (היא תהיה מדורגת בו), ומצליחה להיכנס לבתים. שם מענק הבסיס עמד אשתקד על 1.3 מיליון אירו, כל ניצחון 200 אלף אירו, וכל תוצאת תיקו 100 אלף. גם התקדמות לשלב 32 האחרונות (שם הודחה מכבי אשתקד על-ידי באזל) הוסיפה כסף: 400 אלף עבור העפלה מהמקום הראשון, 200 אלף מהמקום השני. כמובן שיש גם הכנסות מכרטיסים ומנויים שנלקחות בחשבון בשלב הבתים (בתקווה שאופ"א תסיר את האמברגו מקיום משחקים בישראל - עוד משתנה שכרגע לוט בערפל).

בשורה התחתונה, יצטרכו לקרות שורה של אירועים מפתיעים ויוצאי דופן כדי שמכבי לא תכניס מינימום 1.7 מיליון אירו מהעונה האירופית שלה, עוד לפני שניצחה משחק אחד בשלב הבתים של הליגה האירופית, עוד לפני שקיבלה נתח Market Pool מאופ"א, ועוד לפני שמכרה כרטיס אחד.

מעבר של מאריבור, לא משימה בשמיים - כבר תכניס את מכבי אל סקאלות כלכליות גבוהות בהרבה - ויבטיח לה בכל מצב עונה אירופית שתימשך לפחות עד דצמבר, בין אם בליגת האלופות ובין אם בליגה האירופית.