ימי התעוררות

פאולה רוזנברג מארחת חברי ילדות לארוחת ירקות. על השולחן: שינוי התודעה שבא בעקבות המהפך באורח החיים. איך הפכה עורכת הדין לגורו תזונה

בחצר הבית של פאולה רוזנברג מבשיל הליצ'י. הוא צובע את הכניסה באשכולות ורודים ומתוקים. יצא לו, לליצ'י, מוניטין של פרי חששן, שזקוק לתשומת לב ודאגה באופן קבוע. כשהעץ קטן צריך לדאוג שלא תהיה עליו רוח, כי זה עלול להרוג אותו, כשהוא גדל צריך לוודא שיקבל הרבה שמש, אחרת תתעכב גדילתו. 100 ימים לאחר הפריחה, הסבלנות משתלמת, ואת הענפים מעטרים פירות סמוקים עם טעם אקזוטי. רוזנברג מעבירה מבט גאה על הענפים. היא מאמינה בתהליכים ארוכים שמובילים להבשלה אישית. גם בסוף הסיפור האישי שלה חיכתה פריחה גדולה.

"השתחררתי מהצבא וישר הלכתי ללמוד משפטים באוניברסיטה, לא הרגשתי שיש לי אופציה אחרת, גדלתי בבית שכיוון אותי לשם. למדתי שני תארים, גם משפטים וגם פסיכולוגיה, כי למה רק אחד אם אפשר שניים? הייתי חייבת להצטיין. תמיד חינכו אותי להתמקד במקצועות ריאליים כדי לשמור על כל הדלתות פתוחות, אבל בחוויה שלי הדלתות דווקא נסגרו".

מה קרה?

"סיימתי תואר במשפטים, עבדתי כעורכת דין במשרד המבורגר-עברון. הייתי זקנה בת 25. הייתי נשואה לגבר אחר, איש מחשבים. הייתי כל כך שקועה ב'לעשות', בלי להרגיש כלום. לא הייתה לי תשוקה, לא בנישואים, לא בעבודה, סבלתי ממיגרנות, התעוררתי עייפה מדי בוקר ושתיתי כל היום קפה.

"כלפי חוץ לא ראו עליי כלום, הכול היה כמו חלון ראווה: בית מעוצב, בעל מהמם, משרד יפה וחליפות, עורכת דין בלונדינית מוצלחת. בצ'ק ליסט הכול סומן ב-וי. ציון 100. אבל לא היה לי טוב. לא אהבתי את העבודה, לא הרגשתי מחוברת לבעל שלי, או שיש לי תשוקה כלפיו. זה לא אומר עליו כלום, הוא בחור מהמם, אבל אני לא הייתי שם.

"אני זוכרת שישבתי עם בעלי בבית קפה, זה מול זה ולא החלפנו מילה. אמרתי לו: 'תראה, אין לנו על מה לדבר אפילו, אני מרגישה שלא טוב לי', והוא ענה לי, 'ככה זה כולם, ככה זה להיות אדם מבוגר'. לרגע אפילו השלמתי עם זה. העבודה לא מעניינת, הבעל לא מעניין, אבל אלה החיים, והייתי בטוחה שככה זה, אי אפשר לפרוץ את המטריקס".

אפשר לפרוץ את המטריקס?

"במשך שנים סבלתי מדלקות וממיגרנות באופן כרוני. זה השפיע על איכות חיי באופן דרמטי. טופלתי בכדורים במרשם, באנטיביוטיקות הכי חזקות שיש. השימוש בתרופות ממש הכתיב את סדר היום שלי. ערב אחד סבלתי בצורה כל כך קשה, עד שהחלטתי שאני חייבת לשים לזה סוף, שאני לא הולכת לישון עד שאני פותרת את זה. שוטטתי באינטרנט, וזה היה עוד לפני עידן גוגל, ומצאתי נטורופתית בקריית מוצקין שמתמחה בבעיות שסבלתי מהן. הגעתי אליה והתחלתי ניקוי רעלים יסודי, במושגים שלי אז זה היה ממש מטורף. בלי סוכר, בלי קמח, בלי בשר, רק ירקות. חייתי על אגוזים ועשבים (היא צוחקת). שיניתי את כל התזונה שלי ופשוט הרגשתי יותר טוב. כאבי הראש והדלקות שסבלתי מהם שנים, נעלמו. לא הייתי עייפה יותר, נמלאתי אנרגיות".

איך זה הוביל לשינוי בחיים האישיים?

"הבנתי שכמו שאני בוחרת מה אני מכניסה לגוף שלי, אני יכולה לבחור גם את מי אני מכניסה לחיים שלי. ברגע שהסכמתי לוותר על כל מיני דברים שהייתי רגילה אליהם בתזונה שלי, הוויתורים האחרים גם נראו לי אפשריים.

"סירבתי לקבל את זה שוויתרתי על החשק המיני, על שיחה, על התלהבות. בשנה אחת התגרשתי ועזבתי את העבודה שלי. לעזוב את הבית היה קשה נורא, תסריט שרק כמה שנים קודם נראה דמיוני, כי הייתי ילדה מאוד מרצה. הרגשתי שאני שוברת לו את החיים, אבל הצלתי את החיים שלי. עברתי לדירת חדר דלפונית ברחוב ירמיהו. הייתי הכי מאושרת בעולם. שבוע אחרי זה החברה הכי טובה שלי עזבה גם היא. היא אמרה שנתתי לה אומץ. היינו מאושרות. החלטתי שאמצא אהבה עם גבר שאני מעניינת אותו והוא אותי, ושאוכל לצחוק איתו, ולא אכפת לי מה חשבון הבנק שלו או מה הוא עושה ואיזה תארים יש לו".

תפיסה משנה מציאות

עשר שנים אחרי, רוזנברג, 38, היא היום נטורופתית מוסמכת, מומחית ברפואה טבעית וארומתרפיה, ומדריכה בשיטה הדוגלת בריפוי עצמי על ידי תזונה בריאה. היא מנהלת קליניקה טיפולית לתזונה ומנחה באופן קבוע תהליכי שינוי פרטניים וסדנאות קבוצתיות לניקוי רעלים. היא נשואה בשנית לאיש הטלוויזיה ליאון רוזנברג, והשניים הורים לשתי בנות - שילה, 7 וארבל, 5.

מהם העקרונות שאת מלמדת?

"אני מציעה את הדרך שעברתי בעצמי. שינוי תזונתי הוא לפני הכול שינוי תודעתי. צריך לשנות תפיסה. אבל אני לא מציעה דרך קיצונית בכלל. יש היום המון גישות ששולחות אותך לחפש מרכיבים ומוצרים שבחיים לא שמעת עליהם, שמציעות סדר יום מאוד נוקשה. אני מאמינה בתזונה בריאה מתוך אג'נדה, כאורח חיים הכרחי, אבל מגיעה לזה ממקום מאוד סלחני ופשוט. הכול אפשרי לכל אחד.

"אנחנו אנשי עיר, ואוהבים לשבת בבתי קפה או לצאת בערב לשתות. גם מי שבאים אליי אלה אנשים שבחרו לחיות בעיר, וגם הם יכולים לנהל אורח חיים בריא. אחת הרעות החולות של התחום הזה היא שהרבה פתרונות מציעים דרכים נורא מסובכות. 'תנביטי את זה' ו'תגדלי את ההוא', ובגדול מה שהן מגישות לך זו חוויית כישלון גדולה. אני לא ממליצה על מה שאני לא מיישמת. אני אוהבת לשבת בבתי קפה, אוהבת לצאת לבלות, אני רק אומרת שימו לב לגוף שלכם. מה עושה לו טוב, מתי הוא רעב. בשלב השני תלמדו מה אתם מכניסים אליו".

מה השתנה אצלך בעקבות השינוי בתזונה?

"כל מיני דברים שחשבתי שככה הם, שהם גזירת הגורל, נעלמו. הייתי עייפה תמיד, ויתרתי על פעילויות ותפקידים, כי תמיד פחדתי שהעייפות תכריע אותי. היה לי דכדוך ערב קבוע. ברגע ששיניתי את התזונה, הדברים האלה השתנו. היום רמת האנרגיה שלי גבוהה יותר מבגיל 20. בכל פעם כשאני קצת פחות מדויקת עם האכילה שלי, אני מתחילה להרגיש את התופעות האלה בקטן. הגוף צועק 'מותק, לא מתאים לי לחזור לשם'".

את מתארת שינוי תודעתי, נפשי כמעט.

"אוכל זה ביטוי של העולם הרגשי שלנו. מחקרים מראים שיותר מ-80% מחוויות הילדות שלנו קשורות בשולחן האוכל. זה הרי לא המרק הספציפי שאמא שלך או סבתא שלך הכינו, אלא מה שהרגשת סביב השולחן כשאכלת אותו. אכילה ודפוסי אכילה הם לא רק פיזיולוגיים, הגוף הוא לא מכונה. אם תמלאי אוטו בדלק הוא ייסע, הוא לא יגיד לך 'אין לי מצב רוח לאכול היום'. אנחנו יצורים עם תודעה, והתודעה שלנו משפיעה עלינו. אי אפשר להגיד שרק הדלק מספיק לנו. כדי להרגיש טוב צריך לאכול כמו שצריך".

את מציגה תפיסת עולם עם אג'נדה מאוד ברורה.

"המהות של העשייה שלי זה לעורר באנשים את התשוקה והאמונה שהם יכולים לחיות טוב יותר. שיהיה להם נעים כשהם קמים בבוקר. שהגוף יהיה מלא אנרגיה. זה נמדד בדברים הכי קטנים. לא רוצה שתהיה איירון מן, וגם לא שתתמקצע בסופר פוד. לאדם עירוני שעובד ומגדל ילדים יש טרדות על הראש, צריכה להיות לו האנרגיה לקום בבוקר בצורה נוחה, שכלום לא יעיק עליו או יכאב לו, ושלא ירגיש שהגוף בוגד בו".

מאיפה מתחילים, יש כל כך הרבה שיטות, כולם מציעים פתרונות קסם.

"הכלי המרכזי הוא לדעת לנהל את האכילה. שאנשים ינהלו את הבחירות שלהם ולא הבחירות ינהלו אותנו. אף אחד לא מושלם, ולא כולם יכולים להתחייב לתפריט קפדני ומגביל. מאוד לא נוח לי עם אנשים בתחום שאומרים: 'תראו אני מושלם, אני אוכל מיוחד, וזו הדרך הנכונה'. אנשים שהם מובילי דעת קהל בתחום, הופכים את התזונה לכת ואז כל מי שאכל כפית סוכר מרגיש מינימום רוצח סדרתי. זו הרעה החולה, שנותנים לאנשים להרגיש פושעים או כישלון. אני אומרת, סטית מהדרך? הכול בסדר, זה אנושי, שים לב ותחזור למודעות. זה כמו שלמדתי במשפט עברי - 'אין לגזור על הציבור גזירה שאינו יכול לעמוד בה', כי ככה הוא חווה כישלון. אני רוצה לגרום לאנשים לחוות הצלחה.

"המפתח השני הוא אכילה מדויקת. כמו שניסח את זה גורו התזונה מייקל פולן - תאכל אוכל שהוא ברובו מן הצומח, ולא יותר מדי. אני משתדלת לאכול אוכל שאני יודעת לזהות מה יש בו. היום ניטש הוויכוח בין טבעונות ללא טבעונות. ואני אומרת - רגע, עצרו. קודם כל תאכלו אוכל אמיתי. מחקרים מראים שאנשים אוכלים 85% אוכל מעובד בממוצע בתפריט שלהם, כשלפני 50 שנה זה היה 10%. בעולם שבו אוכל הפך לתעשייה, צריך ללמוד איך לאכול".

שמעתי אותך מתבטאת בחריפות על תעשיית המשקל.

"זה נושא שהוא בדמי. אף פעם לא הייתי שדופה. גדלתי בבית שאמא שלי תמיד אמרה לי ולאחותי שאנחנו יפות, גם אם השמנו או רזינו. אף פעם לא הייתה לי הפרעת אכילה, אבל אני פוגשת אנשים שנמצאים בשטח האפור הזה. אין להם הפרעה מוגדרת, אבל הם עסוקים אובססיבית בשקילות, בגוף, בכמה הם אכלו, יותר ממחצית הנשים עסוקות באובססיה במשקל. מתוך הניסיון המקצועי שלי הבנתי שזה אחד המכשולים הכי גדולים בדרך להבריא. אנשים רוצים תוצאות כאן ועכשיו, ובגלל הצורך בסיפוק מיידי הם נכשלים לטווח הארוך.

"אני מלמדת אנשים לסמוך על הגוף שלהם. מה שכתוב על המשקל זה רק עוד מדד, ויש עוד מלא מדדים, כמו הבגדים. אני שומעת הרבה פעמים את המשפט 'נשארתי אותו דבר במשקל, אבל הג'ינס רפוי עליי. זה נכון. כשאוכלים הרבה שמרים, הגוף תופח. תורידי את זה, וכבר תרגישי הרבה יותר טוב ותחושת קלילות הרבה יותר גדולה".

עבר הווה עתיד

לארוחת הערב היא הזמינה את חברי ילדותה מכפר סבא. חבורה מגובשת, עצמאית, שאמנם פרחה איש איש למקומו, אבל משהו אוחז אותם עדיין, קושר אותם יחד, כמו זר. זה מתבטא באווירה משפחתית מאוד סביב השולחן. הרבה פרגון, הרבה בדיחות פרטיות. כולם, אגב, עברו בקליניקה שלה באיזשהו שלב, וכולם בוגרי סדנת ניקוי הרעלים שהיא מעבירה.

"חברי ילדות זה מדד מהותי בעיניי. זה דבר חזק מאוד שמעיד על אדם, שהוא יכול לצמוח ולהתקדם, אבל לזכור מאיפה הוא בא ולשאת את זה איתו. אני חושבת שהתאהבתי בליאון כשהוא אמר לי שהוא הולך לפגוש חבר מהתיכון. זה רומנטי וסנטימנטלי בעיניי. שלא משנה כמה אתה מצליח ומתפתח, יש לך את העוגן שלך".

על השולחן מגוון מנות מירקות הקיץ. רוזנברג דוגלת באכילה עונתית בריאה ואקולוגית. "אנחנו אוכלים בערך 2% מהמגוון שיש לעולם להציע. לא יותר. אני מאוד מנסה לשבור קונבנציות באוכל שלי. קוסקוס מכרוב, פטה משעועית מש, ריזוטו מגריסי פנינה. אני לא מאמינה במתכונים מסובכים. בסדנאות שלי אני אומרת: 'בואו אני אראה לכם דרך אחת ואתם כבר תדמיינו מה אפשר לעשות איתה עם שאר המוצרים'.

"אומרים שארוחות ישראליות הן מלאות ירקות, זה נכון, אבל תמיד מגישים בהן מלפפון, עגבנייה ופלפל. כשמישהו ממש רוצה להרשים הוא מגיש סלט כרוב. חלק מהקונספט של אוכל בריא זה גיוון. לקחת מנות מסורתיות ולפתוח אותן. להשתמש בעוד ועוד מנעד של חומרי גלם".

אילו עקרונות מנחים את האירוח שלך?

"אני מארחת כמו שאני אוכלת, נאמנה לעצמי. מערבת את האורחים בתהליך ההכנה, והרבה פחות פורמלית מבעבר. פעם הכול היה מוכרח להיות מסודר פיקס עד הרגע שהאורחים דופקים בדלת, אחרת זה יהיה אסון. היום אם מישהו מגיע ואני לא מוכנה, אני קוראת לו להיכנס למטבח ולעזור. אוכל זה זה האמצעי המחבר, זה לא מיצג".

קונספט האירוח

1. "היו נאמנים לתפריט שלכם גם כשאתם מארחים. כשעברתי לתזונה בריאה עדיין בישלתי ארוחות עם שמנת ובשר. לאט לאט הפנמתי שהאמת שלי תהיה טעימה יותר לאורחים שלי מאשר תחפושת.

2. "כמה שיותר מנות מוכנות מראש. אני לא בעניין של מנות מרשימות שדורשות להישאר במטבח בזמן שכולם יושבים ומשוחחים. עדיף לוותר על נימוסי השולחן הארכאיים ולהגיש ה-כ-ו-ל. כל אחד ייקח מה שטעים לו ואני ארוויח השתתפות מלאה בארוחה.

3. "התאימו את הארוחה לעונת השנה. כדאי להעדיף בקיץ מנות קלילות ומוקפצות שמכילות ירקות עונתיים, ובחורף קדירות מהבילות ומרקים עשירים. הסנכרון עם הטבע הופך את הארוחה למזינה ואקולוגית יותר.

4. "תמיד שלבו מנות שטעימות יותר לאחר כמה שעות. כך קיימת האפשרות להכין מנות מסוימות אפילו יום קודם, ונחסכת העבודה של הרגע האחרון.

5. "תזמינו אנשים שאתם אוהבים. אל תארחו כי חייבים. ואם בכל זאת הסיטואציה הזו מתבקשת, שלבו אנשים שאתם ממש אוהבים, שיעזרו לאזן את האנרגיה.

6. "עצבו את הריח. חוש הריח משפיע על מצב הרוח ועל התיאבון. אני תמיד מדליקה מבער ובו שמנים אתריים של תפוז ואשכולית. הם מעוררים ומרוממים מצב רוח.

7. "פתיחות ועזרה. אם מישהו מקדים ואני עדיין לא מוכנה, אני מגייסת אותו לטובת המטלות שנשארו במטבח.

8. "בשלו באהבה. בכל פעם שאתם מערבבים, מזליפים, מערבלים, דמיינו שאתם מזרימים אהבה ושמחה לתוך התבשילים. הם גם יצאו טעימים יותר.

9. "חשבו על הזנה ולא רק על שובע. בחרו במנות שמכילות רכיבים מזינים כמו ירקות, קטניות ודגנים.

10. "הכי חשוב. לצחוק הרבה, להתחבק ולדבר על עצמנו: איך מרגישים, מה עבר עלינו. חיסכו בשיחות של ריכולים או תלונות והעדיפו שיח מעצים. כולם ירוויחו מזה".

מימוש עצמי

"המימוש האמיתי הוא להיות מוכן לוותר על הדברים שמגדירים מימוש באופן חיצוני, ואז המנוע הפנימי מתחיל לעבוד מאוד חזק. לממש את עצמך זה גם להיות נינוח, לדעת איפה אתה נמצא ולהיות בקשר עם השינויים שעוברים עליך.

"פעם כתבתי כתב תביעה למחוזי, משהו מטורף. עבדתי עליו שבוע. גמרתי להקיז דם, ואז הבוס קרא ואמר 'זה כתוב מעולה, ובגלל שקראתי את זה הבנתי שצריך אסטרטגיה אחרת'. לא האמנתי, והוא אמר שמותר לו לשנות את דעתו.

רק מתוך ביטחון אתה מרשה לעצמך להיות מדויק. כשהרגשתי לא נינוחה, לא מדויקת עם החיים שלי, ידעתי לזהות את זה ולגייס כוח פנימי כדי לממש את עצמי בצורה המתאימה לי ביותר".

מלפפונים ממולאים

פתיחה

משקה לימונים, ענבים, וודקה וזוטה לבנה

חומרים: 2 אשכולות ענבים, שטופים וקפואים / 1 לימון שלם (כולל הקליפה, ללא הגרעינים), שטוף / 2 כפות עלי זוטה לבנה טרייה / 3 מנות וודקה / 2 כפות סירופ מייפל טבעי / כוס קוביות קרח

הכנה: מערבלים הכול בבלנדר ומגישים

עיגולי מלפפונים ממולאים בממרח שעועית מש

חומרים: 5 מלפפונים, חתוכים לפרוסות של 2 ס"מ / לממרח: חצי כוס שעועית מש, שהושרתה לילה ובושלה שעה לריכוך מלא / 1 בצל אדום, קצוץ ומאודה בשמן זית / 50 גרם אגוזי מלך / 2 שיני שום / צרור שמיר שטוף / מיץ מחצי לימון / חצי כפית מלח ים / חצי כפית פפריקה אדומה / חצי כפית פלפל שחור / חצי כפית כמון / 1 כף קצח

הכנה: מעבדים את כל מרכיבי הממרח, מלבד הקצח, במעבד המזון למחית חלקה. בעזרת כפית פריזיין או מרוקן לממולאים, יוצרים גומה קטנה בפרוסות המלפפון. ממלאים כל גומה בממרח ומפזרים כמה גרגרי קצח מעל.

מנה עיקרית

סלט שומר, משמשים מיובשים ואגוזי מלך

חומרים: 4 ראשי שומר פרוסים דק במעבד מזון או חתוכים לקוביות קטנות / 10 משמשים מיובשים באופן טבעי, חתוכים לקוביות קטנות / חצי כוס אגוזי מלך גרוסים דק / צרור עירית קצוצה דק / לרוטב: מיץ מתפוז אחד / 1 כפית דבש / 1 שן שום כתושה / 1 כף שמן זית / 1 כפית חומץ תפוחים טבעי / 1 כפית רוטב סויה תמרי / 1 כפית שמן שומשום קלוי / חצי כפית מלח ים אטלנטי / חצי כפית פלפל שחור / חצי כפית פפריקה אדומה

הכנה: מניחים בקערה את מרכיבי הסלט. מערבבים את כל מרכיבי הרוטב ומוזגים מעל. ניתן לשמור במקרר יומיים-שלושה.

קוסקוס כרובית

חומרים: 1 ראש כרובית מפורק לפרחים / 4 גבעולי סלרי שטופים ופרוסים דק / 3 גזרים בינוניים חתוכים לטבעות דקות / חצי כוס אגוזי פקאן גרוסים גס / 1 כוס שעועית ירוקה, חתוכה לקוביות / 3 ריבועי ג'ינג'ר מיובשים חתוכים לקוביות קטנות / 1 פלפל אדום חתוך לקוביות קטנות / 20 עגבניות שרי תמר חצויות / 2 כרישות חתוכות לפרוסות דקות / לרוטב: 1 שן שום כתושה / 1 גבעול רוזמרין טרי / 2 כפות שמן קוקוס / 1 כף חומץ בלסמי / 1 כף רוטב סויה תמרי / חצי כפית פלפל שחור

הכנה: מכניסים את פרחי הכרובית למעבד מזון ולוחצים מספר פעמים על הפולסים, עד לקבלת גרגירי כרובית שנראים כמו קוסקוס. מכניסים לסיר רחב או לווק את מרכיבי הרוטב ומבשלים על אש קטנה כדקה. מוסיפים את העגבניות, הכרישה, הסלרי, האגוזים, הפלפל והגזר ומקפיצים שלוש דקות. מוסיפים את שאר הירקות ואת הכרובית ומקפיצים ארבע דקות נוספות. מגישים חם או בטמפרטורת החדר.

ריזוטו גריסי פנינה ופטריות

חומרים: 1.5 כוסות גריסי פנינה שטופים / 2 כוסות מים חמים / 1 כוס חלב סויה חם / 2 כפיות שמן זית / 2 כוסות פטריות טריות מסוגים שונים, חתוכות לקוביות: שי-מג'י, שיטאקי, פטריות יער, פורטובלו או חורש / 3 פטריות שיטאקי מיובשות, מושרות במים חמים לרבע שעה, מסוננות וחתוכות לחתיכות קטנות / 5 בצלים ירוקים, חתוכים לטבעות / 2 כפות שקדיה (ממרח שקדים) / 2 כפות אבקת שמרי בירה / 2 כפיות מלח / 1 כפית פלפל לבן / חצי כפית פפריקה / חצי כפית אבקת קארי / חצי כפית אגוז מוסקט טחון

הכנה: מאדים את הבצל והפטריות עם הגריסים בשמן זית במשך חמש דקות. מוזגים פנימה את המים והחלב ומבשלים 50 דקות מכוסה, על אש קטנה. מכבים את האש ומוסיפים את התבלינים, השקדייה ושמרי הבירה. מערבבים היטב. משאירים את הסיר מכוסה רבע שעה.

מתוקים

לבבות תשוקה

חומרים: 15 תמרים מסוג מג'הול, מגולענים / חצי כוס צימוקים כהים / 3 כפות גרעיני דלעת טבעיים / 50 גרם אגוזי מקדמיה / 2 קוביות גינג'ר מיובש ללא סוכר / 2 כפות זרעי צ'יה / 4 משמשים מיובשים / קורט הל טחון / קורט קינמון טחון / 2 כפיות אבקת מאקה / 1 כפית אבקת ספירולינה / 2 כפיות שמן קוקוס / 1 כף ג'וגי בריס / 2 כפיות ממרח שקדים (שקדיה)

הכנה: מערבלים הכול במעבד מזון לתערובת אחידה. דוחסים היטב לתבנית שקעים בצורת לבבות ומכניסים למקפיא לחצי שעה. מסדרים בצלחת ומגישים.

שיפודי פירות קיץ

חומרים: 3 נקטרינות חתוכות לריבועים / 3 בננות חתוכות לפרוסות / 40 ענבים שטופים / 4 כפות סילאן טבעי / מיץ מחצי לימון / 2 כפות קוקוס טחון / שיפודי עץ

הכנה: משרים את הפירות בסילאן, קוקוס ולימון במשך שלוש שעות, משפדים את הפירות על השיפודים ומכניסים לתנור במצב גריל ל-20 דקות.