הבנק העולמי יעביר 200 מיליון דולר למאבק בנגיף האבולה

המדינות שנפגעו הכי הרבה: ליבריה, סיירה לאון וגינאה ■ מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי: "אם המצב ימשיך להתדרדר, ההשלכות עלולות להיות קטסטרופליות"

צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס
צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס

הבנק העולמי התחייב למימון חירום של 200 מיליון דולר כדי לסייע למאבק בנגיף האבולה במערב אפריקה, כאשר רשימת קורבנות הנגיף הזה בליבריה, סיירה לאון וגינאה מתארכת.

ג'ים יונג קים, נשיא הבנק העולמי, אמר שהכספים הללו יספקו "תמיכה קריטית לתגובה לעצירת העברה נוספת של האבולה בין שלוש המדינות הללו, שתמנע הידבקויות חדשות במדינות שכנות שמצויות בסכנה".

הסיוע הכספי בא כמה ימים אחרים שארגון הבריאות העולמי והמדינות במערב אפריקה שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה פנו בבקשת סיוע מיידי. גם בנק הפיתוח האפריקאי הבטיח מימון חירום של כ-60 מיליון דולר. דונלד קברוקה, נשיא הבנק, אמר שהמדינות שנפגעו זקוקות לסיוע מיידי כדי לבנות את מערכות הבריאות שלהן.

מספר המתים מהתפרצות המגיפה במערב אפריקה טיפס ל-887, לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי שפורסמו אתמול (ב'), שמאותתים שהמגיפה יצאה מכלל שליטה. בתוך יומיים בלבד, חמישי ושישי שעברו, נוספו 61 מתים ונמסר על 100 מקרי הידבקות חדשים.

הבנק העולמי הודיע שהוא יפנה חלק מהכספים שהיו מיועדים ממילא לשלוש המדינות אל משבר האבולה המיידי, ויבקש ממועצת המנהלים שלו אישור להשתמש בחלון כספי החירום שלו, שהושק לפני כמה שנים כדי לסייע למדינות עניות שנפגעו מאסונות טבע.

פקידים בבנק העולמי אמרו שחלק מן הכסף יתמוך בארגון הבריאות העולמי בטווח הקצר, ומעבר לכך הוא יתמוך במערכות הבריאות לטווח הארוך.

מרגרט צ'אן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי (WHO), אמרה בשבוע שעבר כי "אם המצב ימשיך להתדרדר, ההשלכות עלולות להיות קטסטרופליות במונחי אובדן חיים, אבל גם במונחי הפרעה סוציו-כלכלית וסיכון גבוה של התפשטות למדינות שכנות". היא הוסיפה ש"ההתפרצות הזה נעה מהר יותר ממאמצי הבלימה שלנו".

עוצר כפוי

ליבריה וסיירה לאון הפעילו אתמול את צבאותיהן כדי לאכוף את העוצר הכפוי על קהילות שנפגעו בצורה הקשה ביותר. שתי המדינות גם סגרו בתי ספר ושווקים, והטילו הגבלות נסיעה.

אין תרופה או חיסון ידועים לנגיף האבולה, שמתפתח בגוף במשך יומיים עד 21 ימים מההידבקות. המחלה, ששיעור המוות ממנה הוא 50% עד 90%, גורמת להקאות, שלשולים ודימום פנימי וחיצוני.

ההתפרצות הנוכחית היא הרצינית ביותר מאז שהמחלה הוכרה לפני כמעט 40 שנה. המקרה החמור הקודם היה באוגנדה בשנת 2000, עם 425 מתים. ההתפרצות הידועה הראשונה הייתה ב-1976 בכפר נידח ליד נהר האבולה במה שהוא כיום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

הבנק העולמי מסר שהתפרצות האבולה פוגעת ישירות בצמיחה הכלכלית בשלוש המדינות הפגועות ביותר ובמדינות השכנות. הערכה פנימית של הבנק של היקף הנזק בגינאה, שבה החלה ההתפרצות, צופה מחיקה של נקודת אחוז שלמה מצמיחת התמ"ג השנה, ל-3.5% במקום 4.5%.

מגזר המחצבים נפגע בצורה קשה יחד עם פעילות הכרייה והחקלאות. "במגזר הכרייה, אם יימשך פינוי עובדים מיומנים מחו"ל, תהיה ירידה ניכרת בתפוקה", העריך הבנק העולמי.

מקרה אחד בארה"ב 2 מקרים בניגריה

בתוך כך, עובד סיוע אמריקאי שני שנדבק בנגיף האבולה במערב אפריקה עמד להגיע היום לאטלנטה שבארה"ב במצב רציני, ואילו בבית החולים מאונט סיני בניו יורק מאושפז אדם שחזר ממערב אפריקה עם תסמינים שדומים לתסמיני המחלה. האיש, שהגיע לבית החולים במנהטן אתמול בבוקר ואושפז בטיפול נמרץ עם חום גבוה וכאבי בטן חש היום בטוב, והבדיקות העלו שכנראה לא לקה במחלה, מסרו דוברי בית החולים.

רשויות הבריות בניגריה מסרו שהן אישרו מקרה שני של אבולה במדינה המאוכלסת ביותר באפריקה, והכניסו להסגר שמונה בני אדם נוספים, שכולם טיפלו באזרח ליברי-אמריקאי שמת מן המחלה בלאגוס ביולי.

נגיף האבולה פגע גם בפסגה הכלכלית של ארה"ב-אפריקה בוושינגטון

פסגה כלכלית אמריקאית-אפריקאית היסטורית באירוח הנשיא אובמה שנפתחה אתמול בוושינגטון מהווה תזכורת בוטה לכך שמשברים באפריקה יכולים לפגוע במאמצים לשפר את ההתייחסות האמריקאית אליה.

נשיאת ליבריה, זוכת פרס נובל לשלום אלן ג'ונסון סירליף, נשארה בארצה כדי לטפל במגיפת האבולה במערב אפריקה, שהרגה עד כה כמעט 900 בני אדם. גם נשיא סיירה לאון השכנה, ארנסט באי קורומה, לא הגיע בנימוק דומה.

הפסגה נועדה לשפר את התייחסות החברות הגדולות בארה"ב לעשיית עסקים באפריקה. הרעיון הוא להפגיש את מנהיגי היבשת, שבה שוכנות שש מעשר הכלכלות בעלות הצמיחה המהירה בעולם, עם ראשי תאגידים בארה"ב. אבל מערכות ממשל, צבא ובריאות חלשות משאירות אפילו את הכלכלות המבטיחות ביותר במצב של פגיעות מתמשכת.

סיירה לאון, שמתאוששת ממלחמת אזרחים ויושבת על מרבצי ברזל עשירים, היא דוגמה מובהקת. כלכלתה צמחה השנה בקצב של 13.8%, אבל התפרצות מגיפת האבולה אילצה את הממשלה לשגר עובדים לחופשה כפויה ולאסור כינוסים ציבוריים - צעדים שתהיה להם משמעות כלכלית ברורה.

בוושינגטון יש שחוששים שהאיומים המתמשכים על היבשת יאפילו על המסר שאפריקה פתוחה לעסקים. "אם זה יקרה, ואני מקווה מאוד שלא, זו תהיה הזדמנות נהדרת שתלך לאיבוד", כתב פיטר פאם, מנהל הדסק האפריקאי במכון המחקר המועצה האטלנטית בוושינגטון.

כמה ממדינות אפריקה נאבקות במתקוממים אסלאמיים. רק פאנל אחד בפסגה מוקדש לדיון בטרור.

כמה נשיאים אפריקאים רוצים לנצל את הפסגה כדי להעלות את סכנות ההתקוממויות הללו, בתקווה שארה"ב תגדיל את הסיוע לכוחותיהם הצבאיים חסרי הציוד וההכשרה.